به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران، یکشنبه هفته آینده یکی از بزرگترین پروژه های فضای سبز پایتخت به بهره برداری می رسد که با اجرای آن یکهزار و 250 هکتار به کمربند سبز تهران اضافه خواهد شد.
پیشتر قرار بود این بخش کمربند سبز تهران در اواسط اسفندماه سال گذشته و همزمان با روز درختکاری افتتاح شود، اما افتتاحیه این بخش به یکشنبه هفته آینده موکول شده است؛ این عرصه‌های جنگل ‌کاری در اراضی حاشیه ای مناطق 22 و 5 و 4 و 2 واقع شده است.

** اکسیژن به تهران می رسد
کمربند سبز حکم فیلتر هوای تهران را دارد و مهمترین اثرش تولید اکسیژن است، گرچه این طرح به تنهایی نمی تواند جلوی آلودگی خودروها و موتور سیکلت ها را بگیرد اما تاثیر زیادی در جلوگیری از ساخت و ساز در دامنه های البرز دارد.
طرح کمربند سبز پیرامون تهران از سال 1365 از جنوب تهران آغاز شد و تاکنون مساحت آن نزدیک به 41 هزار و 500 هکتار رسیده است.
حالا مسئولان شهرداری تهران معتقدند که در صورت رفع بعضی از معارضات و مسائل حقوقی مرتبط با آن و براساس احکام برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران انتظار می رود که در کمتر از یک دهه 50 هزار هکتار کمربند سبز تکمیل شود.

** آبیاری کمربند سبز با پساب تصفیه انجام می شود
مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران پیش از این گفته بود که بخشهایی از کمربند سبز با پساب تصفیه شده آبیاری می‌شود و تمام تلاش ما بر این است که در آینده ای نزدیک برای آبیاری کلیه جنگل های این پروژه از پساب تصفیه استفاده شود، چرا که معتقدیم برای جلوگیری از فرونشست زمین باید منابع آب های زیرزمینی را حفظ کنیم.
به گفته علی محمد مختاری در سال گذشته پس از پیگیری ها و اخذ توافقات و مجوزهای لازم، عرصه هایی با مجموع مساحتی حدود یکهزار و 250 هکتار در دامنه جنوبی البرز جهت جنگل‌ ‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران شناسایی شد و عملیات کاشت صدها هزار اصله درخت در این عرصه ها پایان یافته است.
زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درباره این طرح بیان کرده که تلاش هایی برای نصب مخازن آبیاری این درختان شده است.
وی می افزاید: کاشت این درختان هم از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری می کند و هم حریمی برای تهران است و درختکاری ها در زمین هایی که صاحب دارند، انجام نمی شود.
بر اساس این گزارش، برخی ناظران شهری و محیط زیست بر این باورند که طرح کمربند سبز اگر کامل شود تاثیرات زیادی بر اقلیم و محیط زیست پایتخت خواهد داشت.
تهرام/7244/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.