مجید صفری روز دوشنبه با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال بارش برف و کولاک در ارتفاعات و سیلابی شدن رودخانه ها در سطح شهرستان به خبرنگاران گفت: تمهیدات پیشگیرانه همچون لایروبی و پاکسازی معابر و نهرها به منظور جلوگیری از آبگرفتگی معابر و جاده‌های شهری و روستایی در اکثر نقاط انجام شده و در برخی از مناطق در حال انجام است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به پیش بینی بارش شدید برف و باران و کولاک، احتمال ریزش کوه و بهمن در مسیرهای کوهستانی همچون محور هراز وجود دارد که از مسافران تقاضا داریم در انتخاب مسیر دقت لازم را داشته باشند و از مسافرت غیرضروری در این ایام خودداری کنند.
فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه انسداد و آبگرفتگی در معابر عمومی و آبراهه ها با خدمات شهر و یا سامانه ارتباط مردمی شهرداری ها 137 تماس حاصل کنند.

**ریزش دیوار حائل در شهر دماوند به دلیل بارش باران
فرماندار شهرستان دماوند در خصوص ریزش دیواری در یکی ازمحلات مرکزی شهر دماوند، اظهار داشت: شب گذشته یک دیوار حائل به طول 18 و ارتفاع 6 متر بر اثر بارش باران ریزش و سبب وارد شدن خسارت به یک خودرو و اقلام موجود در حیاط پشت این دیوار شد.
وی با تاکید بر اینکه این حادثه تلفات جانی نداشت، ادامه داد: ریزش این دیوار سنگی تهدیدی برای ساختمان‌های اطراف آن محسوب می‌شود و هشدارهای لازم به ساختمان های همجوار این دیوار داده شده است.
وی همچنین در خصوص تخریب بخشی از کانال آب بلوار آیت الله خامنه ای شهر دماوند نیز تصریح کرد: با توجه به آب‌گرفتگی این بلوار طی روزهای اخیر، شهرداری دماوند به منظور رفع این مشکل به تخریب و ترمیم بخشی از کانال‌های عرضی آب این بلوار اقدام کرده است.
فرماندار شهرستان دماوند خاطر نشان کرد: با توجه به حجم زیاد آب رودخانه‌ها، خوشبختانه تاکنون سیلاب و آب‌گرفتگی در شهرستان دماوند وجود نداشته است.

**اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت به باغداران و کشاورزان
حسین اردلانی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در گفت وگو با ایرنا با اشاره به شرایط نامساعد جوی در روزهای آینده در خصوص اقداماتی که توسط کشاورزان و باغداران به منظور پیشگیری از وقوع خسارت احتمالی بایدانجام شود، اظهار داشت: استفاده از حدود 80 بخاری‌ باغی در هر هکتار، سوزاندن کاه و کلش و شاخه‌های هرس شده موجود در سطح باغ، استفاده از پنکه‌های باغی یا وسیله تولید باد و مه پاشی آب با استفاده از سمپاش‌ها از جمله اقداماتی است که باغداران به منظور جلوگیری از وقوع خسارت انجام دهند.
وی افزود: غرقاب کردن سطح باغ با آب چاه، سوزاندن و دود کردن لاستیک، استفاده از انواع دستگاه‌های تولید گرما در باغات، استفاده از ترکیبات پتاس، کلات و اسید آمینه از دیگر موارد است.
این مقام مسئول با اشاره به گلخانه ها و واحدهای تولید قارچ نیز ادامه داد: محافظت از پوشش گلخانه ها در برابر وزش باد شدید، اتخاذ تدابیر لازم به منظور تعمیر پوشش، تجهیز سیستم های گرمایشی و تامین سوخت گلخانه ها، کنترل دریچه های سقفی و مقاوم سازی تاسیسات گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ در مقابل وزش باد از دیگر اقدامات بمنظور جلوگیری از خسارات احتمالی است.
اردلانی تصریح کرد: تنظیم و تهویه دما و رطوبت در زمان کاهش دما، خودداری از ورود دام به مناطق مرتفع، خودداری از چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها از جمله کارهایی است که توسط مالکان مرغداری ها و دامداری ها می بایست انجام شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به اقدامات لازم در خصوص تسهیل در امور زراعی خاطر نشان کرد:‌ خودداری از مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در مزارع غلات و کلزا، پایش آفت شته و سن در مزارع غلات، استفاده از کودهای ازته به صورت سرک در مزارع غلات پاییزه، بازدید از مزارع به منظور مراقبت و رصد علائم آلودگی به بیماری‌ها بعد از اتمام بارش از جمله اقدامات لازم است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات لازم توسط مالکان زنبورداری ها گفت: محافظت از کندوهای زنبورعسل در مقابل باران و وزش باد و هماهنگی با کشاورزان و باغداران منطقه در زمان سم‌پاشی می بایست به منظور جلوگیری از وقوع خسارات احتمالی انجام شود.
اردلانی عنوان کرد: اقداماتی که به منظور جلوگیری از وقوع خسارات احتمالی در مراکز پرورش دهنده ماهی می بایست صورت گیرد شامل‌ استفاده از پمپ های برگشت آب، کاهش ارتفاع آب استخر ها، استفاده از تمامی اداوات و تجهیزات و تنظیم خروجی آب از توری های کمکی است.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.