به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ایرنا وی در نامه ای با عنوان«تهران شهر بی‌دفاع در مقابل سیل و بلایای طبیعی» خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران به ساخت‌وسازهای غیر اصولی در رود دره‌های پایتخت اشاره کرده و آسیب‌ شناسی جدی برای پیشگیری از بحران طی سال‌های آینده را خواستار شده است.
وی در این نامه تصریح کرد: این ساخت و سازها عملاً این رود دره‌ها را در زمان سیل به دره مرگ تبدیل می‌کند؛ در یک مورد در بازدید از روددره ولنجک چهار فروشگاه تغذیه با مجوز شهرداری منطقه داخل روددره و روی رودخانه زیر بستر پل در حال ساخت مشاهده کردم که با پیگیری بعدی، عملیات ساخت و ساز متوقف و سازه‌ها جمع‌آوری شد.
فراهانی اظهار داشت: شهرداری تهران برای ساخت برخی بزرگراه‌ها همچون نیایش و امام علی (ع) و برخی بوستان‌ها همچون نهج‌البلاغه و جوانمردان عیناٌ همان اشتباه ساخت جاده و بوستان بر روی 'مسیل دروازه قرآن شیراز' را تکرار کرده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای ساخت بزرگراه نیایش عملاً مسیل فرحزاد مسدود و با خاک پر شده و بخشی از اتوبان نیایش بر روی مسیل مسدود شده احداث شده است؛ همچنین احداث بوستان‌های نهج‌البلاغه در منطقه 2 داخل رود دره فرحزاد و بوستان جوانمردان در منطقه 22 داخل رود دره کن که کاملاً قابل پیش بینی است با وقوع هر گونه سیل و سیلاب در بالادست این بزرگراه‌ها و بوستان‌ها جان و مال شهروندان رهگذر در خطر جدی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه چهار م مرداد سال 66 سیل بزرگ تجریش باعث شد بیش از 300 نفر از شهروندان تهرانی کشته و بیش از یکهزار نفر مجروح شوند؛ جاری شدن سیلاب در رود دره‌های دربند و گلاب دره عملاً بیش از یکصد تن گل و لای و سنگ را در مسیر رودخانه گلابدره، دربند و جعفرآباد به سمت میدان تجریش به حرکت درآورد و خسارات جانی و مالی فراوان به مردم، خانه‌ها و خودروهای ایشان وارد کرد.
وی به تلفات ناشی از سیل چهار سال قبل نیز اشاره و اضافه کرد: این حوادث نشان می‌دهد تا چه حد گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر تهران با عنوان سفره خانه و رستوران می‌تواند خسارت آفرین باشد؛ رستوران‌های غیرمجاز و بدون پروانه که تخت‌های استراحت خود را بعضا تا لب آب گسترانیده‌اند چگونه دعوت کننده و میزبان رهگذران خود در سیلابی ناخواسته‌اند؟
فراهانی تاکید کرد: شرکت خاکریزآب ذیل معاونت فنی و عمران شهرداری تهران متولی احداث شبکه جمع‌آوری و اجرای زیرساخت‌های مربوط به کنترل سیلاب و مدیریت و هدایت آب‌های سطحی در شهر تهران است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز که بیش از 25 سال از فعالیت این شرکت می‌گذرد به دلیل مشکلات اعتباری و تخصیص بودجه کمتر از 15 درصد از پروژه‌های لازم برای هدایت سیلاب و آب‌های سطحی بر مبنای نقشه جامع مذکور ساخته شده و بدیهی است با تکمیل نشدن این شبکه، هر زمان و هر نقطه تهران می‌تواند دستخوش سیلاب و آب گرفتگی شود.
وی تصریح کرد: بر اساس نقشه جامع مسیرها و کانال‌های جمع‌آوری و کنترل سیلاب در شهر تهران لازم است مجموعاً 530 کیلومتر کانال زیرزمینی در قالب 210 پروژه کوچک و بزرگ با اعتباری بیش از سه هزار میلیارد تومان برای تحقق این نقشه جامع اجرا شود.
فراهانی افزود: رفع حصر تهران از حصار بی تدبیری‌های موروثی است که حاصل نگرش‌های کوتاه مدت و پوپولیستی مدیران گذشته شهری بوده و وضع شهر تهران را به اینجا کشانده که به جز عبارت 'شهر بی‌دفاع' عبارت بهتری را برای تهران نمی‌تواند یافت.
وی در این نامه از شهردار تهران خواست ضمن بهنگام‌سازی گزارش آسیب شناسی ریسک‌ها، پیشگیری، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک را جایگزین واکنش‌های مقطعی و مدیریت بحران شود.
تهرام/7244/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.