یدالله صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تولید بیان کرد: در زمان حاضر تولید در کشور با مشکل نقدینگی مواجه و تغییر نرخ ارز در برابر ریال باعث ایجاد تغییرات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.
وی ادامه داد: برای ایجاد رونق تولید باید علاوه بر افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و همچنین همکاری نظام بانکی، تامین منابع مالی مورد نیاز این واحدها نیز در نظر گرفته شود.
صادقی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات که بانک ها در اختیار واحدهای تولیدی قرار می دهند در کنار سایر هزینه ها باعث حذف تولید رقابتی بین واحدهای صنعتی شده است، گفت: اگر دولت و مجلس منابعی را برای کمک به تعدیل سود تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند کمکی برای رونق تولید و حفظ اشتغال موجود خواهد بود.
رئیس سازمان صمت استان تهران تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی برای تهیه مواد اولیه مانند ماشین آلات و قطعات یدکی را از جمله دیگر چالش های اساسی سال ٩٧ برشمرد و افزود: از نیمه دوم سال ٩٧ تا حدودی وضعیت ارز برای تامین مواد موردنیاز واحدهای تولیدی بهبود یافت اما باز هم این موضوع نیازمند توجه جدی است که امیدواریم در سال جدید وضعیت حاکم بهتر از سال گذشته شود.
وی تعیین تکلیف وضعیت تهیه ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی را یکی از نکات قابل توجه در سال رونق تولید دانست و تاکید کرد: در صورتی که روند بازار ارز برای تامین قطعات و مواد اولیه مشابه سال ٩٧ باشد دیگر نمی توان شاهد رونق واحدهای تولیدی و نیز تحقق شعار سال ٩٨ باشیم.
صادقی به معضلات تهیه ارز نیمایی نیز اشاره و تصریح کرد: ارز نیمایی که برای واحدهای تولیدی اختصاص یافته کم و به سختی می توان آن را تامین کرد که این مورد باعث ایجاد مشکل در تامین نیازهای مواد اولیه واحدهای تولیدی از خارج کشور شده است.
وی همچنین بحث قیمت گذاری را به سد پیش روی واحدهای تولیدی تشبیه و خاطرنشان کرد: بهتر است هر چه زودتر تکلیف قیمت گذاری ها مشخص شود.
این مسئول توضیح داد: واحدهای تولیدی با مشکلات فراوان قادر به تامین مواد اولیه و سایر نهاده های مربوط به تولید هستند اما بعضا با قیمت گذاری دستوری مواجه می شوند که ممکن است تامین نشدن سود مورد نظر باعث از بین رفتن انگیزه آنها برای توسعه فعالیت هایشان شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر توجه ویژه دولت به مساله قیمت گذاری گفت: این موضوع باید به شکلی برطرف شود که سهم عوامل تولید به صورت عادلانه تقسیم و باعث ایجاد انگیزه برای تولید و سرمایه گذاری بیشتر واحدهای تولیدی شود.
به گفته وی، استقرار واحدهای تولیدی در شرایط رو به رشد منجر به تشویق تولیدکنندگان نسبت به خروج سرمایه های خود از بانک ها و ورود آن به تولید و رونق آن خواهد شد.
صادقی به مالیات بر ارزش افزوده که منجر به نارضایتی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است نیز اشاره و بیان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند سازمان امور مالیاتی، واحدهای تولیدی را وارد یک مرحله بروکراتیک خیلی طولانی کرده که باعث ایجاد مشکلاتی برای این واحدها شده است.
وی با تاکید بر جرایم سنگینی که برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته می شود گفت: واحدهای تولیدی از پرداخت مالیات خود پرهیز نمی کنند بلکه این واحدها خارج از اختیار خود با مشکلات و زیان سنگین مواجه شده اند که دیگر توانایی پرداخت اقساط معوقه خود به سازمان امور مالیاتی را ندارند؛ لذا در این زمان است که دولت باید تسهیلات و امکانات بیشتری را برای این واحدها درنظر گیرد.
وی اظهارداشت: البته دولت در سال های گذشته جرایم واحدهای تولیدی را که بدهی خود را یکجا پرداختند، بخشید و روند پرداخت بسیاری از واحدها که توان پرداخت بدهی خود را به صورت یکجا نداشتند اقساطی کرد.
تهرام/٩٢٠٦/1109/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.