به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، این موزه متعلق به مرحوم سیاوش شقاقی، اولین پزشک تحصیلکرده در رشته بیماری های ریوی است، که بعد از فارغ التحصیلی توسط پدرش بنای این خانه به وی هدیه شد و به عنوان مطب کاری خود مورد استفاده قرار گرفت.
ساختمان و ملک اصلی موزه نقاشی پشت شیشه، یک هزار و 400 متر مربع مساحت و 500 متر زیربنا دارد که سال 1309 در خیابان سعدی فعلی، خیابان برادران قائدی(هدایت)، تقاطع خیابان نورمحمدی(تنکابن) ساخته شد.
این بنای زیبا و دیدنی پس از فوت این پزشک توانمند؛ توسط وارثان آن به شهرداری تهران فروخته شد که پس از تعمیرات و بازسازی با هدف معرفی هنر «نقاشی پشت شیشه» در سال 1377 در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.
با این توصیف نقاشی پشت شیشه هنری است وارداتی که در دوره صفویه از کشور های اروپایی به تدریج وارد ایران و پس از آن هنرمندان کشور که بیشتر در سبک قهوه خانه ای فعالیت داشتند، از این تکنیک بهره بردند و آثار ارزشمندی را در این سبک خلق کردند.
اگر درنگی به خاستگاه این هنر چندصد ساله در فرهنگ ایرانی بپردازیم، احتمالا اصل و یا جایگاه آن از کشورهایی از جمله چین، رم و یا مصر باستان برگرفته و بعد ها وارد ایران شده است.
اغلب موضوعات دراین نوع نقاشی در ایران رویداد های با رویکردی سنتی همچون گل و مرغ، پرتره، تصاویر هندسی، حیوانات، بناهای تاریخی، مناظر شهری، خط نقاشی و شمایل های مذهبی، دراویش و عامه مردم در حالت های مختلف به صورت هنری مجرد و جدا از معماری مورد توجه طبقات گوناگون اجتماعی قرار گرفت.
کشف بشقابی شیشه ای متعلق به قرن سوم یا چهارم قبل از میلاد در منطقه ای به نام آپولیا(در محدوده ی کشور ایتالیای امروزی)، با دو لایه و تزئینات طلا باعث شد تا قدمت این هنر به هزاران سال قبل بازگردد.
نقاشی پشت شیشه در ایران در دوره زندیه و قاجار نیز رواج داشت و در آن دوران علاوه بر استفاده از شیشه های رنگی و ساده در پشت آیینه ها نیز نقاشی می شد که از نقاشان معروف در عهد زند می توان از آقا صادق، آقا نجف و آقا زمان نام برد.
نقاشی پشت شیشه در دوره قاجار و پهلوی ادامه یافت و در این شیوه نقاشی صورت یا شبیه کشی نیز رواج یافت که نقاشانی از جمله مهر علی و استاد احمر و در دوره پهلوی نیز هنرمندانی از جمله عبد الخلیل، عبدالجلیل، عبدالحمید، عبدالنبی، فتح اله آقاسی، حسین همدانی و بیوک احمدی آثار متعددی را از این شیوه اجرا کردند.
موزه نقاشی پشت شیشه با بیش از 440 شی ارزشمند به عنوان دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و اولین موزه تخصصی ایران، گنجینه ای از آثار دوران صفوی تا معاصر را در خود جای داده است.
این بنای تاریخی در سال 1387 به شماره 2322 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
موزه نقاشی پشت شیشه تهران در خیابان سعدی شمالی، خیابان برادران قائدی، پلاک 202 قرار دارد.
تهرام/7247//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.