به گزارش ایرنا در این مراسم در محل باغ کتاب پایتخت به غیر از شهردار تهران و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، برخی نمایندگان سازمان های بین المللی نیز حضور داشتند که تصویری از پرچم و نماد کشور و سازمان خود را در کنار درختان صلح و دوستی نصب کردند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در این مراسم گفت: درخت و درختکاری در فرهنگ ایرانیان مقدس و نمادی از زیبایی، حیات و عشق محسوب می شود.
به گفته وی همواره یک ارتباط وسیعی میان شهرداری و وزارت امور خارجه وجود داشته و امروز این ارتباط رو به گسترش است.
قاسمی اظهارداشت: حضور سفرا در این مراسم خود گویای علاقه مندی این کشورها برای همکاری است که امیدواریم با توجه به اینکه در پایان سال هستیم برای ما یک پیش قراولی باشد و کشورهای خارجی در حوزه های مختلف به همکاری گسترده با شهرداری بپردازند.
وی ادامه داد: طبیعی است با توسعه چشمگیر و روزافزون تکنولوژی و به تبع آن مصرف سوخت های فسیلی، لزوم درختکاری و حفاظت از محیط زیست به یکی از مهمترین مسایل و دغدغه های جهان امروز تبدیل شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محیط زیست، جنگل و درختکاری و لزوم حفظ این میراث خدادادی از دستبرد دستاوردهای انسانی، از نگاه صاحب نظران به عنوان یکی از مولفه های هویت ساز نسل جدید تلقی می شود.
وی خاطرنشان کرد: نیاز جدی به حفاظت از محیط زیست موجب شکل گیری رهیافت های سیاسی اجتماعی، علمی و بین المللی با رویکردهای محیط زیستی است.
قاسمی ادامه داد: به تعبیر دیگر محیط زیست گرایی از رویکردهای اصلی عصر ارتباطات قلمداد می شود و حتی امروز این رویکرد با نگاه انسان گرایی پا به عرصه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در سراسر کشورهای جهان گذاشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روایات و مثل های بسیاری در مورد اهمیت درخت و درختکاری و ضرورت حفظ این میراث خدادادی وجود دارد و کاری پر ثواب محسوب می شود که بر آن بسیار تاکید شده است.
وی اضافه کرد: این میزان شعر و توصیف در ادبیات ایرانی در مورد درخت، بیانگر اهمیت درخت و درختکاری در فرهنگ ما محسوب می شود تا آنجا که برای کاشت آن آداب و رسومی در مناطق مختلف شکل گرفته است.
قاسمی افزود: درخت مظهر عشق، حیات اعجاز و زیبایی است و تا آنجا این اعتقاد وجود داشته که مردم برای برآورده شدن آرزوهایشان به برخی درخت دخیل می بستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از نظر پژوهشگران و در بطن و لایه های زیرین رسوم کهن در خصوص درخت، باید رمز و راز نهفته ای را جست که از دید انسان کنونی مغفول مانده و در عمق این باورها اهمیت درختکاری و دستیابی به یک صلح جهانی آشکار است.
وی یادآورشد: بر اساس این باورها حیات جامعه بشری به نفوس درختان وابسته است اما متاسفانه میان این دو پدیده، امروز شاهد آن همبستگی که باید، نیستیم و آن گرهی که بود شاید گسسته شده است و یک رابطه معکوس میان میزان نفوذ درختان و توسعه جوامع وجود دارد.
قاسمی تاکید کرد: با ساخت و ساز و استفاده از مظاهر تمدن و شهر نشینی، متاسفانه اهمیت درخت، جنگل و سبزه را رفته رفته تا حدی به دلایل اقتصادی و افزایش جمعیت نادیده انگاشته ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این وزارتخانه در بخش های مختلف با همکاری سازمان های مردم نهاد مختلف که در ایران شکل گرفته اند و رشد کرده اند در بحث محیط زیست و زندگی سالم شاهد فعالیت های گسترده ای است که عمدتا این سمن ها در تماس مستمر با وزارت خارجه هستند و توانسته اند عناوین بین المللی را کسب کنند.
وی اظهار داشت: این وزارتخانه با توجه به علاقه دکتر ظریف وزیر امور خارجه و ارتباط بسیار خوب با شهرداری تهران، این دستورالعمل را دارد که میان حوزه های مختلف بتوان در مسایل بین المللی، سمن ها و در حوزه روابط و همکاری های دو جانبه سرمایه گذاری بیشتری را داشته باشد.
قاسمی خاطرنشان کرد: این برای ایران امروز یک اجبار است که به بازیافت سرمایه های خدادادی خود کمک کند که شاید در دورانی به راحتی از آن گذشته است و در نهادهای مختلف به خصوص کلانشهر تهران باید بتوان بخشی از کاستی ها را جبران کرد.
تهرام/3001 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.