«زنان» کلمه‌ای است که بیش از همه در موعد انتخابات‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما چندی پس از انتخابات «وعده‌ها» به «می‌خواستیم اما نشد یا نگذاشتند» تغییر ماهیت می‌دهد. بی‌تردید زنان نقش مهم و تاثیرگذاری در بخش‌های مختلف کشور دارند و هیچ‌گاه نمی‌توان منکر آن شد که بدون حضور این قشر، توان دستیابی به بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها وجود داشت و دارد که از جمله آنها می‌توان به انوشه‌انصاری، مریم‌میرزاخانی و یا ارغوان‌انصاری اشاره کرد؛ آنها افتخاراتی برای کشور خلق کردند که مردان از کسب این موفقیت‌ها عاجر بودند. مشخص نیست که چه سدی از سوی چه جریانی همواره پیش‌روی زنان ساخته می‌شود که اجازه نمی‌دهد زنان در جایگاه واقعی خود حضور داشته باشند. از سوی دیگر گروهی از مخالفان پررنگ شدن نقش زنان، به‌صورت واضح و بدون هراس توهین به زنان را افتخاری برای خود می‌دانند که برنامه‌هایی در صداوسیما از این زمره است. به عنوان نمونه در اذهان بسیاری هست که کارشناس برنامه «دست‌پخت» خطاب به شرکت‌کننده خانم این مسابقه می‌گوید: «اگر سطل زباله داشتم، غذای شما را به سطل زباله منتقل می‌کردم!» نمونه واضح‌تر آن به چند روز قبل باز می‌گردد که تصویر زندگی زن و مردی در صداوسیما و پس از آن پخش کلیپ آنها در فضای مجازی، جنجال‌هایی به دنبال داشت، زنی که در طول 20سال زندگی‌اش، به‌کرات کتک خورده و پس از آن 27 بار برای طلاق به دادگاه رفته اما هر بار پشیمان می‌شود و بازهم به کانون خانواده‌ای در سایه کتک باز می‌گردد. نمونه‌های دیگر این تبعیض در عرصه سیاست قابل مشاهده است چنانکه در زمان نطق چالشی پروانه سلحشوری امثال کوچک‌زاده او را مورد هجمه قرار دادند اما در مقابل اظهارات کذب نماینده‌ای به نام کریمی قدوسی سکوت محض را انتخاب می‌کنند. این دوگانگی هیچ‌گاه از اذهان دور نخواهد ماند. فائزه هاشمی، نماینده پیشین مجلس می‌گوید که «برخی در داخل کشور با سیاسی کردن مسائل مربوط به زنان، مانع از رفع برخی محدودیت‌های زنان ایرانی می‌شوند.» البته تنها سیاسیون و صداوسیما نیستند که به نوعی سفره نادیده شدن نقش و تاثیرگذاری زنان را پهن می‌کنند. چنانکه اگر عبارت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در جست‌وجوگرهای اینترنتی وارد شود، تعداد زیادی از وعده‌ها در دولت‌های مختلف روی صفحه نقش می‌بندد که نشانگر سیاسی بودن این وعده‌ها و شاید هم برای پایان دادن به مطالبات زنان در برابر وعده‌های داده شده است.
حقوق زنان قربانی جایگاه 3 زن نشد
از میان زنان شناخته شده که به‌جد پیگیر تحقق مطالبات زنان هستند می‌توان به معصومه ابتکار، فائزه هاشمی و شهیندخت مولاوردی اشاره کرد که این مثلث به رغم هجمه‌های مکرر دلواپسان به آنها از هدف خود که تحقق مطالبات زنان است عقب‌نشینی نکردند. اخیرا معصومه ابتکار به «آرمان» پیشنهاد رأی باز برای زنان زندانی خبر داده بود. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ستادی در دولت برای پیگیری امور مربوط به زنان سرپرست خانوار تشکیل شده؛ 230 میلیارد تومان در برنامه ششم برای بیمه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده شده است.» رئیس‌جمهور گفته بود:«خیلی دلم می خواست حداقل سه وزیر زن داشته باشیم و گزینه‌های آن نیز انتخاب شده بود اما نشد». البته ابتکار دارای صراحت است و سعی نمی‌کند دولت را برای عملی نشدن برخی وعده‌های دولت در حوزه زنان تبرئه کند، اما به بیان چرایی می‌پردازد. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه زمینه‌های کافی برای حضور وزیر زن در دولت وجود ندارد، گفته بود: «‌کماکان در جاهایی سقف‌های شیشه‌ای داریم و در ارتباط با حضور خانم‌ها در برخی پست‌ها همچنان حساسیت‌هایی وجود دارد که به صراحت نمی‌توان گفت در فقه یا شرع ممنوعیت در خصوص آن وارد شده است یا خیر. زمانی که در دوره اصلاحات برای اولین‌بار بنده به عنوان معاون رئیس‌جمهور منصوب شدم، این بحث مطرح شد که آیا وجاهت شرعی دارد یا خیر؟ اما هیچ فقیهی نگفت، این موضوع از نظر فقهی مشکل دارد.» اخیرا فائزه هاشمی هم از عدم انتصاب وزیر زن گلایه کرده و گفته است: «ما فقط یک وزیر زن در دوره محمود احمدی‌نژاد داشتیم و دیگر نداریم. به‌رغم همه تلاش‌ها، تغییرات در حوزه زنان به کندی صورت می‌گیرد که امیدوارم این روند تغییرات در آینده شتاب بیشتری بگیرد.» شهیندخت مولاوردی در جایگاه عضو کابینه روحانی حقوق زنان را قربانی حفظ جایگاهش می‌کند و در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید نبودن وزیر زن در دولت دوازدهم، برگشت به عقب است»، گفته بود: «در خوش‌بینانه‌ترین حالت ادامه وضع موجود را در کابینه دوازدهم خواهیم داشت که اسمش را درجازدن می‌توان گذاشت تا بازگشت به عقب». البته باید به این موضوع هم توجه داشت که سپردن مسئولیت به زنان بدون توجه به تجربه و توانایی آنها اقدام مطلوبی نیست چنانکه ابتکار هم گفته است: «ما می‌خواهیم مدیر توانمند داشته باشیم، یعنی زنانی که می‌آیند، هم آموزش کافی دیده باشند و هم توانمندی لازم را برای مدیریت داشته باشند و نمی‌خواهیم خانمی در مسئولیتی قرار بگیرد که توان و ظرفیت لازم را برای مدیریت نداشته باشد، چراکه برای دولت و برای زنان مساله‌ساز خواهد شد.» البته باید در نظر داشت که جایگاه امروز زنان با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست که فائزه هاشمی درباره آن می‌گوید: «فضای قبل از انقلاب، فضایی نبود که خانواده‌ها اعتماد کنند و زن‌ها بتوانند در سطح گسترده، فراگیر و عمومی در امورات اجتماعی و مسائل سیاسی، علمی و آموزشی و فرهنگی مشارکت داشته باشند. حضور زنان در جامعه به یک حضور فراگیر و عمومی در همه عرصه‌ها تبدیل شد. من معتقد هستم که این حضور عمومی قبل از انقلاب نبود و بعد از انقلاب اتفاق افتاد که نکته مثبتی است».
فضای مجازی بلندگوی مطالبات زنان
فضای مجازی تاثیر زیادی به واقعی شدن مطالبات همه اقشار به‌ویژه زنان داشته است و بر اساس آماری که چندی پیش منتشر شد زنان خانه‌دار بیشترین استفاده‌کنندگان از فضای مجازی هستند. رئیس‌جمهور هم به این موضوع مهم اشاره کرده است: «امروز به‌واسطه فضای مجازی که به‌وجود آمده، زنان فرصت جدیدی برایشان ایجاد شده تا هم نظراتشان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند.» فائزه هاشمی هم معتقد است: «احساس می‌کنم با وجود فضای مجازی، مطالبات زنان خوب منعکس می‌شود. در سال‌های اخیر فضای مجازی در رشد و پیشرفت مساله ورزش زنان نقش بسیار مهمی ایفا کرده است که این موفقیت بزرگی است».
روزنامه آرمان
تهرام/9206/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.