به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه برج باغات که در اسفند سال گذشته از سوی شورای شهر تهران متوقف شد صاحبان باغ اجازه داشتند در 30 درصد باغات خود ساخت و ساز کنند که در عمل این نسبت رعایت نمی شد.
محمد سالاری روز چهارشنبه در یکصد و سی امین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران با اشاره به نامه استفساریه شهردار تهران در خصوص پرونده های برج باغی که پیش از لغو این مصوبه اقدام به پرداخت عوارض صدور پروانه خود اقدام کرده اند، گفت: 29 اسفند 96 مصوبه برج باغ با رای اعضای شورای پنجم لغو شد و تا الان که قانون جدید تصویب شده است برخی نسبت به اخذ دستور نقشه و یا پرداخت عوارض اقدام کردند.
وی ادامه داد: حتی پس از لغو مصوبه برج باغ در تاریخ 7 فروردین 97 باز هم شاهد تشکیل پرونده برای باغ ها در مناطق بودیم و عوارضی هم در این خصوص اخذ شده است.
به گفته سالاری، در این راستا جلساتی با معاونت معماری شهرداری تشکیل شد و نسبت به این قضیه تذکر دادیم که دیگر پس از آن تاریخ روند صدرو پرونده برای ساخت و ساز در باغات قفل شد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به نامه افشانی شهردار سابق تهران تحت عنوان استفساریه در خصوص برج باغ ها گفت: در این نامه پرسیده شده بود که تکلیف افرادی که مجوز گرفته بودند یا عوارض پرداخت کرده اند، چیست.
وی افزود: براساس لیستی که شهرداری در ابتدا برای شورای شهر فرستاد 38 پرونده با شرایط مذکور احصا شد اما سپس مشخص شد پرونده ها بیش از این تعداد است و نهایتا 473 پرونده در این خصوص احصا شد.
سالاری در ادامه گفت که تصمیمی بر آن شد که شهرداری این موضوع را به صورت لایحه پیشنهادی بجای تبصره قبلی برج باغ ها به شورا ارسال کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: تعداد پرونده هایی که مالکان آنها به صورت سیستمی پیش از 7 فروردین امسال تمامی عوارض خود را پرداخت کرده اند 62 پرونده است و 170 میلیارد تومان نیز از این حوزه درآمد زایی شد.
وی ادامه داد: 72 پرونده هم به صورت ناقص و علی الحساب پرداخت هایی پیش از تاریخ مذکور داشته اند و مبلغ 500 میلیارد تومان از این محل درآمد کسب شد.
سالاری به برگزاری جلسات مختلف کمیسیون های معماری و شهرسازی و سلامت و محیط زیست و ساعت ها کار کارشناسی در خصوص این موضوع اشاره کرد و گفت: نهایتا مقرر شد که صرفا پرونده هایی که صرفا به صورت سیستمی و سامانه ای به صورت کامل عوارض صدور پروانه ساخت و ساز خود را پیش از 7 فروردین امسال پرداخت کرده اند شامل قانون قبلی(مصوبه برج باغ) شوند.
وی تصریح کرد: از این 62 باغ 6 تا 8 پرونده درختان انبوه دارند که پیشنهاد می شود که شهرداری زمین هایی را با این باغ ها تهاتر کند تا از این باغ ها صیانت شود.

* لزوم تبدیل برج باغ به خانه باغ
در ادامه رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا صیانت از باغ ها را وظیفه خود می داند،گفت: باید برج باغ ها به خانه باغ تبدیل شوند تا از محیط زیست تهران حفاظت شود.
صدراعظم نوری با اشاره به وضعیت ۶۲ پرونده مذکور گفت: اجازه ساخت براساس مصوبه برج باغ در این ۶۲ پرونده مطلوب ما نیست ولی اجتناب ناپذیر است اما برای مالکانی که عوارض را سروقت و به صورت سیستمی پرداخت کرده اند حقی ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: از ۶۲ پرونده مذکور بیشترین فراوانی یعنی ۱۷ پرونده آن در منطقه یک با ۶۴ هزار مربع است.
نوری بیان داشت: در مجموع ۶۲ پرونده با مساحت ۱۶۱ هزار و ۴۸۱ متر مربع است.
ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز به عنوان مخالف این پیشنهاد با تاکید بر این که نباید شریک اشتباه دیگران در خصوص محیط زیست شویم گفت: این مساحت ۱۶ هکتار محیط زیست تهران را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی تاکید کرد: منافع عامه مهمتر از منافع خاصه است فاجعه محیط زیستی که به تهران و نسل آینده وارده می شود وخیم است.
خداکرمی گفت: پرداخت حق و حقوق و ضرر و زیان آنها کمتر از مضرات آن در آینده شهر است.
وی ابراز داشت: از همه خواهشمند هستم به این استفساریه پاسخ منفی دهیم و همه آنها مشمول قانون جدید شوند در همین راستا باید از محل هزینه ها یا بودجه فضای سبز ضرر را پرداخت کنیم چراکه سود آن بیشتر است تا این باغ ها را تخریب کنیم.
این عضو شورا تاکید کرد: نباید اشتباه مدیریت شهری قبلی را دوباره تکرار دهیم.
همچنین شهربانو امانی به عنوان موافق این پیشنهاد گفت: افراد به صورت قانونمند و صادقانه مسیر را طی کرده اند و عوارض و وجوه شهرداری را به صورت سیستماتیک و شفاف پرداخت کرده اند از این رو نباید تنبیه شوند.
افشین حبیب زاده دیگر عضو شورا نیز گفت که نزدیک به ۳ هزار باغ در پایتخت مانده است که باید از آنها حفاظت کنیم.
وی تاکید کرد: شهرداری کم کاری کرده چرا که در مصوبه ای که اسفند سال گذشته تصویب شده ولی در اردیبهشت ۹۷ ابلاغ کرده است.
وی گفت: شهرداری چرا زودتر به مردم اعلام نکرده و این تخلف در کجا باید رسیدگی شود؟
حبیب زاده بیان داشت: سند داریم که بعد از تاریخ ابلاغ شده نیز پرونده تشکیل شده و باغ هم اکنون در حال ساخت است.
وی گفت: باید شهرداری ظرف مدت یک ماه یا پرونده مردم را صادر کند یا پول هایی را که پرداخت کرده اند را با حفظ جریمه پرداخت کند.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به حبیب زاده گفت: این لایحه ۲۳ اسفند ۹۶ تصویب شد و به فرمانداری ارسال شد تا مورد تایید قرار بگیرد اما در این فاصله زمانی با توجه به تعطیلات عید و همچنین استعفای آقای نجفی خوردیم و عملا معاون شهرسازی ایشان در آن زمان سرکار خود حاضر نمی شد.
وی ادامه داد: این عوامل موجب شد اردیبهشت ماه این موضوع از طریق شهرداری تهران ابلاغ شود.
همچنین علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورا مجوز تخریب باغ های پایتخت را نمی دهد، تاکید کرد: رویکرد ما این نبوده و نیست.
وی ادامه داد: افرادی که پیش از لازمه الاجرا شدن قانون، پول پرداخت کرده اند و در واقع حق مکتسبه دارند باید حق آنها داده شود.
به گفته اعطا، رویه آنها قانونی بوده و اگر در اخرین مرحله این موضوع لغو شود، درست نیست.
وی تصریح کرد: اگر این مالکان به دیوان مراجعه کنند مطمئنا اصل مصوبه شورا به خطر می افتد.
سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: چاره ای جز پذیرش این ۶۲ برج باغ جدید نداریم و این تصمیم آنی نبوده و با ساعت ها کار کارشناسی گرفته شده است.
مجید فراهانی دیگر عضو شورا به عنوان مخالف این پیشنهاد نیز گفت: نگران آن هستیم که افرادی با استفاده از رانت اطلاعاتی و پس از مصوبه شورا پول را به حساب شهرداری تهران پرداخت کرده باشند.
وی ادامه داد: ملاک و پایه باید ۲۲ اسفند باشد و نه هفتم فروردین و به نظر من باید تنها مالکانی را که پیش از این تاریخ کامل عوارض صدور پروانه را پرداخت کرده اند را از قانون جدید مستثنی کنیم.
به گزارش ایرنا، نهایتا پس از استماع نظرات موافق و مخالف با ۱۴ رای موافق کلیات صدور مجوز برای ساخت ۶۲ برج باغ جدید داده شد.
همچنین با ۱۴ رای موافق اعضای شورای شهر تهران، شهرداری موظف شد مالکانی که در بازه زمانی هفتم فروردین تا ابتدای تیر امسال اقدام به پرداخت مبلغی برای صدور پروانه برج- باغ کرده اند را به هیات تخلفات معرفی کند.
تهرام/9343/8138 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.