به گزارش ایرنا، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در تشریح درخواست افزایش بودجه فرهنگی پایتخت گفت: برای اجرای برنامه سوم توسعه پایتخت نیاز به انجام پروژه‌هایی در شهر است و این درخواست در جلسه کمیسیون تلفیق شب گذشته مطرح و تصویب شد.
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت که این بودجه در پروژه‌های عمرانی حوزه فرهنگی هزینه خواهد شد.
در ادامه جلسه ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این درخواست گفت: هر چقدر در حوزه فرهنگی هزینه شود، کم است اما اینکه بدون کار کارشناسی بخواهیم بودجه این حوزه را افزایش دهیم، کار خطرناکی است.
وی تاکید کرد: متولی همه مسائل فرهنگی در پایتخت شهرداری نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز به دفاع از افزایش بودجه فرهنگی شهرداری پرداخت و گفت: در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق پیشنهاد شد تا سقف 200 میلیارد تومان اعتبار به سرفصل بودجه فرهنگی شهرداری تهران بر اساس برنامه سوم در بخش پهنه‌ها افزوده شود.
سیدحسن رسولی افزود: برخی از این سرفصل‌ها بر اساس وظایفی است که برای شهرداری مقرر شده و شهرداری موظف است که آنها را انجام دهد.
به گفته وی، تأمین مراکز نگهداری آسیب دیدگان و ایجاد گرمخانه از این نوع مسئولیت هاست.
رسولی افزود: بیش از 70 درصد پروژه‌هایی که کمیسیون فرهنگی پیشنهاد داده ماهیت تملک و دارایی و عمرانی دارد و جاری و هزینه‌ای نیست از این رو پیشنهاد می‌کنم با افزایش 200 میلیارد تومان موافقت شود.

*20 سال از مباحث فرهنگی عقب هستیم
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: مهمترین مسئله شهر تهران بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده آسیب‌های اجتماعی است و ما نمی‌توانیم نسبت به این آسیب‌ها بی تفاوت باشیم.
احمد مسجدجامعی افزود: بر اساس وظایف محوله شهرداری باید برای ساماندهی کارتن خواب‌ها، کودکان کار و غیره ورود کند.
وی تصریح کرد: هم اکنون 20 سال از مباحث فرهنگی در شهر تهران عقب هستیم و نباید آن را جدی نگیریم.
مسجدجامعی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی قرار نیست تمام سرمایه گذاری ها در یک نقطه از شهر و پنج پهنه شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تعیین شده باشد چرا که باید تفرجگاه‌های شهر تهران در تمام مناطق باشد.

*تهران گرمخانه استاندارد ندارد
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز در دفاع از افزایش بودجه بخش فرهنگی شهرداری گفت: رویکرد فرهنگی و اجتماعی این نهاد نسبت به دوره گذشته تغییر یافته و در تمام محورها شفافیت ملاک عمل است.
محمدرضا جوادی یگانه افزود: نمی‌توانیم در مباحث فرهنگی که استاندار تهران به ما ابلاغ می‌کند، بی تفاوت باشیم.
به گفته معاون شهردار، شهر تهران گرمخانه استانداردی ندارد و اگر اتفاقی بیفتد، هزینه بسیاری خواهد داشت.
جوادی یگانه افزود: راه حل مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایجاد راسته فرهنگی در شهر تهران است و اگر نتوانیم برای مثال تملک‌های خیابان لاله زار را انجام دهیم، نمی‌توانیم این خیابان را به راسته فرهنگی تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه سالانه 6 میلیون پرونده تنش و تعارض در دستگاه قضا تشکیل می‌شود که 2 میلیون پرونده مختص تهران است، اظهارداشت: زیرساخت های فرهنگی برای شهر تهران باید ایجاد شود چراکه تنها راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی این زیرساخت ها است.
پس از بررسی این موضوع در صحن شورا نوبت به مجید فراهانی رسید تا به این پیشنهاد مخالفت کند، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه هزار میلیاردی برای حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری پیش بینی شده که نباید زیر بار افزایش بودجه در این حوزه برویم.
وی افزود: حداکثر پنج درصد بودجه شهرداری برای حوزه فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده است.
وی بر توسعه حمل و نقل ریلی به جای افزایش بودجه فرهنگی تاکید کرد و گفت: امروز مطالبه مردم کاهش آلودگی هوا، رسیدگی به بافت فرسوده، توسعه حمل و نقل ریلی و ناوگان اتوبوسرانی است که باید مورد اهتمام قرار گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: روزانه شاهد نزاع هایی در مترو و اتوبوس ها هستیم چرا که ما پولی برای توسعه حمل و نقل عمومی نداریم.
فراهانی تاکید کرد: پول های مردم در جاهایی هزینه شده است که مورد مطالبه آنان نیست، همچین به خاطر مشکلاتی که وجود دارد تهران جایگاه زیست نیست.
وی با بیان اینکه در گذشته متاسفانه شهرداری تهران محلی برای پخش کردن پول مردم و محل انتخابات شده بود، افزود: این نهاد باید به وظایف خود عمل کرده و به اولویت های مردم توجه کند نه اینکه به مسائل حاشیه ای بپردازد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: باید هزینه ها را کاهش دهیم و در مسائل مهم و مورد نیاز شهروندان سرمایه گذاری کنیم.
به گزارش ایرنا نهایتا این پیشنهاد با 12 رای موافق و هشت رای مخالف به تصویب رسید.
پس از تصویب این پیشنهاد مجید فراهانی به اعتراض افزایش 200 میلیارد تومانی بودجه فرهنگی شهرداری تهران در سال 98 قصد ترک شورا را داشت که رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به اعضا گفت که نگذارید شورا را ترک کند.
وی سپس خطاب به فراهانی به مزاح افزود: بنشین آقای فراهانی، خودم لخت می شم میرم میدون 200 تومن در میارم.
هاشمی خطاب به اعضای شورا خاطرنشان کرد: هنوز بودجه سال آینده به 19 هزار میلیارد تومان نرسیده و همچنان بودجه انقباضی است.
به گزارش ایرنا با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا بودجه فرهنگی و اجتماعی سال آینده شهرداری تهران یک هزار و 172 میلیارد تومان خواهد بود.
تهرام/9343/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.