به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد طاهری روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سند مالکیت پارک جنگلی سرخه حصار در منطقه 13 به نام دولت است اما طبق قانون ماده 3 مدیریت و کاربری این پارک جنگلی به شهرداری تهران واگذار می شود.
وی ادامه داد: 18 اسفند در مراسمی ماه پارک جنگلی سرخه حصار با حضور استاندار تهران و مدیران شهرداری برای استفاده شهروندان در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه هفته منابع طبیعی در روزهای 12 تا 21 اسفندماه با اجرای 77 ویژه برنامه در استان تهران برگزار می شود گفت: غرس نهال و درختکاری توسط دانشجویان، روحانیون، اقلیت های مذهبی و سایر اقشار مردم، برگزاری میز خدمت در ایستگاه مترو میدان ولیعصر (عج) و مصلای نماز جمعه امام خمینی (ره) تهران و همچنین افتتاح پارک روستایی و افتتاح دفتر نمایندگی منابع طبیعی در شهرستان رباط کریم از مهمترین برنامه های این هفته است.

** 54 هزار هکتار اراضی جنگلی در استان تهران وجود دارد
طاهری با بیان اینکه استان تهران 54 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد گفت: مساحت استان تهران یک میلیون و 367 هزار هکتار است که 919 هزار هکتار اراضی مرتعی و 54 هزار هکتار اراضی جنگلی و همچنین 105 هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی مسکونی و کشاورزی است.
وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت توسعه کمربند فضای سبز در استان تهران نیز گفت: میزان تعهد جنگل‌کاری در سال 97، یک هزار و 500 هکتار بوده که بیش از میزان تعهد یعنی یک هزار و 640 هکتار محقق شده و همچنین 423 هکتار بیابان‌زدایی، 3 هزار و 16 هکتار بهبود و اصلاح پیش‌بینی شده که بر این اساس در مجموع 5 هزار و 79 هکتار تا پایان فروردین‌ماه به فضای سبز استان افزوده می‌شود.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: در زمینه تثبیت مالکیت اراضی ملی اخذ سند دفترچه‌ای قدیمی در 985 هزار هکتار یعنی 93 درصد اراضی ملی استان انجام شده که اخیرا بخشنامه‌ای مبنی بر صدور سند تک‌برگی و همچنین اصلاح هندسی، نقشه‌برداری جدید و غیره در قالب طرح کاداستر باید انجام شود.
وی با بیان اینکه 167 هزار هکتار صدور سند تک‌برگی برای سال جدید و 250 هزار هکتار اصلاح کاداستر پیش‌بینی شده تاکید کرد: تا پایان تیرماه سال آینده این میزان سند تک‌برگی و کاداستر اجرایی می‌شود.
به گفته طاهری، در حوزه آبخیزداری بخش اعظم کنترل سیل به وسیله اقدامات آبخیزداری مهار می‌شود که 16 میلیارد تومان سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی برای این بخش در نظر گرفته شده که تاکنون 12.5 میلیارد تومان برای بخش آبخیزداری هزینه شده است.
وی یادآور شد: 16 پروژه آبخیزداری در سطح استان تهران در نظر گرفته شده که 12 پروژه در هفته منابع طبیعی با اعتبار 8.5 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
طاهری تاکید کرد: با افتتاح این پروژه ها براساس برآورد کارشناسان 400 هزار مترمکعب کنترل رسوب برای جلوگیری افزایش رسوب به سدها بوده ضمن اینکه یک میلیون مترمکعب نیز استحصال پخش سیلاب وجود دارد که سفره‌های زیرزمینی پایین دست را تغذیه می‌کند.

** 55 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در ادامه با اشاره به اقدامات فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران گفت: امسال 55 هکتار از منابع طبیعی رفع تصرف و از 488 هکتار از اراضی در حال کاربری جلوگیری شده است.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.