به گزارش ایرنا، نعمت الله ترکی روز یکشنبه در بازدید از قلعه تاریخی ایرج (وارنای چهارگوش) روستای عسگرآباد پیشوا گفت: گردشگری صنعتی سود آور است که با بهره گیری از توان بخش خصوصی می تواند موجب توسعه اقتصادی هر منطقه ای شود.
وی افزود: مشاوران ارشد حوزه برنامه ریزی گردشگری می توانند به مدد ادارات میراث فرهنگی آمده و با ارائه بسته ها و طرح های کاربردی براساس ظرفیت هر شهرستان، زمینه حضور گردشگران را فراهم کند.
وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از طرح های مطالعاتی حوزه گردشگری، حمایت مادی و معنوی می کند.
ترکی اظهار داشت: وجود جمعیت 10 میلیون نفری شهر تهران در نزدیکی شهرستان پیشوا که از ظرفیت های گردشگری، جاذبه های طبیعی، آثار تاریخی و نیز کویری بکر برخوردار است می تواند ظرفیتی برای جذب گردشگر باشد، ایجاد کمپین های کویرگردی و استراحت گاه های بوم گردی، درآمد پایداری برای شهرستان به وجود می آورد.
وی افزود: امروزه صنعت گردشگری در دنیا بر مدار تبلیغات می چرخد، در حالی که ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری شهرستان پیشوا کماکان ناشناخته است و ضروری است که شهرداری بخشی از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده خود را در زمنیه معرفی و تبلیغ این ظرفیت ها صرف کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تأکید بر لزوم استفاده از نیروهای جوان متخصص و بومی شهرستان برای برنامه ریزی، برآورد هزینه و اجرای طرح های گردشگری گفت: جوانان باید در قالب تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی گرد هم آمده و در سایه حمایت مسئولان و اختصاص اعتبارات متنوع، این صنعت را در منطقه خود توسعه دهند.
وی با اشاره به اهمیت آموزش گروه های مختلف مردم به منظور توسعه صنعت گردشگری، گفت: به دنبال ایجاد مراکز آموزشی با توجه به ظرفیت های هر منطقه و توسط بخش خصوصی برای سال آینده هستیم زیرا که تنها راه ارتقای منطقه، افزایش آگاهی مردم از توانمندی های منطقه خود است.
ترکی تأکید کرد: اتکا به بودجه دولتی یک رویکرد اشتباه است و باید با تجمیع نیروهای مردمی و آموزش آنها برای توسعه صنعت بوم‌گردی گام برداشت.
وی با اشاره به ظرفیت مهم قلعه تاریخی ایرج گفت: با توجه به وجود اراضی کشاورزی در محوطه داخلی بنا، لازم است تا مسئولان شهرستان پیشوا طرح احیاء این قلعه تاریخی را در قالب طرح گردشگری کشاورزی تهیه کنند و سازمان مدیریت نیز از این طرح به منظور احیاء این اثر مهم تاریخی حمایت می کند.
پیشوا با بیش از 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
قلعه ایرج بزرگترین قلعه خشتی نظامی جهان است که در شمال کمربندی ورامین- پیشوا و در روستای عسگر آباد پیشوا واقع شده است.

** توزیع 3هزار میلیارد تومان مالیات برارزش افزوده در استان تهران
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در جلسه شورای زکات شهرستان پیشوا گفت: از ابتدای امسال تا کنون 3 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده در استان تهران توزیع شده است.
وی افزود: سال گذشته 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده بین دهیاری ها و شهرداری های استان تهران توزیع شده و این عدد در یازده ماه سپری شده امسال به 3 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تلاش دارد تا این اعتبارات در قالب برنامه و شاخص های مورد نیاز مناطق شهری و روستایی هزینه شود.
ترکی اظهار داشت: شاخص هایی همچون بهداشت و درمان، احداث بیمارستان، گاز رسانی، آب رسانی، احداث تصفیه خانه فاضلاب در اختیار دولت است ولی در سایر بخش های به مشارکت مردم نیاز داریم.
وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی جنوب شرق استان تهران، گفت: شهرستان های پیشوا و ورامین می توانند قطب بزرگ تولید محصولات کشاورزی باشند از این رو دولت برای اجرای طرح هایی مانند آبیاری نوین، 85 درصد را به صورت وام بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داده است.
وی گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب یک و نیم میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با نرخ سود 4 درصد در اختیار مناطق عشایری قرار گرفته است، دولت کمک های بسیار خوبی برای توسعه کشاورزی ارائه کرده در مقابل مردم نیز باید با مشارکت موثر، فعالیت های حوزه کشاورزی را افزایش دهند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: برای تاسیس یک شهرستان، شاخص هایی به عنوان زیرساخت مورد نیاز است که در گذشته فقط اسم و عنوان منطقه تغییر می کرد بدون اینکه به محتوا و امکانات آن توجهی شود.
وی گفت: در سالهای اخیر، این رویکرد تغییر کرده و در آن دولت تلاش دارد تا به روستا، شهر و شهرستان بر اساس سرانه های جمعیتی و شاخص های توسعه یافتگی توجه کرده و موجب رشد و ارتقاء آن شود.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.