به کزارش ایرنا، الهام فخاری روز یکشنبه در یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: در بودجه سال 98 نسبت به سهم زنان، کودکان و معلولان و سالمندان و نبود عدالت جنسیتی و سنی و قابلیتی، افزایش سهم عوارض ساختمانی و درآمدهای ناپایدار نسبت به بودجه سال گذشته بی تفاوت باشیم.
وی یادآورشد: نمی توان نسبت به احکام برنامه سوم شهرداری و اولویت های مسائل کلیدی شهر و شهرداری در سیاست های کلی و الزامات اجرایی بودجه 98 شهرداری و حتی اصلاحات شورا بر لایحه بودجه 97 و بی انضباطی مالی در بهای خدمات در مناطق 22 گانه، بی تفاوت باشیم و اجازه دهیم که مسیر بودجه بدون اصلاحات به راه نادرست طی شده، ادامه دهد.
فخاری اظهارداشت: سال گذشته گفتیم که بودجه باید صدای شهروندان را بشنود، صدایی که از دل زیست و معیشت دشوار مردم برمی خاست.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با شعار نجات تهران آمدیم و سوگند یادکردیم که در راه صرفه و صلاح و پیشرفت شهر و شهرداری بکوشیم، گفت: با دشواری های کنونی زندگی مردم ناشی از تحریم های ظالمانه و آشفتگی های اقتصادی، این مسئولیت بیشتر بر دوش ما سنگینی می کند.
وی خاطرنشان کرد: در این شرایط دشوار باید در کنار مردم باشیم، در کنار مردم بودن، دو معنای توامان با هم دارد که نخست شریک و همدرد دشواری هایشان باشیم و از سوی دیگر نیازها و مطالبات آنها را پاسخ گوییم.
فخاری ادامه داد: مهم ترین نمود کارکردی امید، وفای به پیمان و همراهی با مردم، بودجه سالانه شهرداری است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه در صورتی تامین کننده این هدف هاست که برخوردار از شرایط و ویژگی های بنیادی از جمله عادلانه بودن در زمینه های گوناگون منطقه ای، اجتماعی، جنسیتی و سنی، هم خوانی با برنامه ها و اسناد بالادستی همچون قانون شهرداری، طرح جامع تهران، برنامه سوم شهرداری تهران و سیاست های کلی و الزامات اجرایی بودجه 98، انضباط مالی، شفافیت، تکیه بر درآمدهای پایدار و در خدمت شهر باشد.
وی اضافه کرد: سال گذشته گفتیم که باید بودجه را با مشارکت مردم تدوین کنیم در حالی که آن زمان هنوز برنامه سوم تهیه نشده بود و هم مدیریت بودجه شهرداری با مدیریت شهری گذشته بود. فخاری تصریح کرد: امسال هر دو این موارد تغییر کرده اند اما در بودجه شاهد تغییری نیستیم، نه ساختار بودجه تغییری کرده و نه تخصیص ردیف ها و اعتبارات، نه بودجه را برنامه پذیر کرده ایم، نه شفاف، نه منضبط و نه عادلانه.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: افزون بر این شرایط زندگی مردم نسبت به سال گذشته دشوارتر شده و باید عدالت در تخصیص بودجه و توجه به کاهش نابرابری شمال و جنوب شهر بتواند نقش مرهمی برای آلام شهروندان ایفا کند در غیر این صورت باید پیامدهایش را با هزینه های جبران ناپذیر اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی و سیاسی بدهیم.
وی با بیان اینکه ما وامدار جریان اصلاح طلبی هستیم، تاکید کرد: بر همین اساس پرسش سهمگینی که باید شجاعانه بدان پاسخ داد آن است که بودجه 98 ما را به کجا خواهد برد؟ آیا بعد از سپری شدن یک سال از عمر شورا و شهرداری اصلاح طلب، ما توانسته ایم حتی به اندازه یک گام در نظام بودجه ریزی شهری اصلاح ایجاد کنیم؟ آیا باید بنا به قاعده مصلحت شورای شهر و شهرداری، ضرورت اصلاحات را دوباره یک سال دیگر به تأخیر بیندازیم؟ این چه مصلحتی است که اصلاحات را به مسلخ خود می برد و امید اجتماعی میلیون ها نفر از شهروندان را ناامید می کند؟
فخاری افزود: به خاطر داشته باشیم که مصلحتی که فقط متضمن تثبیت و استمرار روزمرگی های غلط مدیریتی در حوزه‌ شهری است باد می کارد و قطعا طوفان درو خواهد کرد!
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه 98 نه عادلانه است و نه در جهت تقویت و بسط عرصه‌ عمومی و حمایت از کنشگران مدنی و اجتماعی انگیزه‌ای دارد.
به گفته وی، بودجه ی 98 سر ندارد! در واقع هیچ ایده‌ محوری پیشرویی در بودجه 98 وجود ندارد که بتواند نویدگر آینده‌ای بهتر در افق یک ساله‌ خویش باشد.
فخاری اظهارداشت: چون نگاه کالبدی و توسعه‌ فیزیکی در حوزه اجتماعی، فرهنگی غالب است و کل بودجه ای که برای کاهش آسیب های اجتماعی، توانمندسازی و جلب مشارکت های اجتماعی و بهبود سرمایه اجتماعی، حمایت از نهاد خانواده و مشارکت زنان و سلامت شهری در نظر گرفته شده تقریبا برابر است با ردیف بودجه ای که برای توسعه، تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی در نظر گرفته شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سوی دیگر همچنان تمرکزگرایی شدیدی بر بودجه عارض است و شاهد وجود بعضی از فعالیت ها و پروژه های غیرماموریتی در آن هستیم.
وی با بیان اینکه بودجه 98 راه حل نیست، مساله است خاطرنشان کرد: این مساله در سال آتی تبدیل به عارضه‌ای سخت خواهد شد و گرهی بر گره های حوزه‌ی مدیریت شهری خواهد افزود چون وامدار عقلانیت انتقادی نیست و به تاملی خودبنیاد دست نمی‌زند!
فخاری با اشاره به اینکه شجاعت اصلاح طلب بودن بر تکیه بر عقلانیت انتقادی است که شکل می‌گیرد ادامه داد: عقلانیت انتقادی به دنبال تحول و اصلاح ساختاری است نه تثبیت و آرامش کاذب! بر همین اصل اساسی اصلاح طلبی است که باید ایستاد و درنگ کرد، باید فرصتی برای بازاندیشی ایجاد کرد و برای این درنگ، باید شجاعت نه گفتن را داشت.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر همین اساس و بر پایه‌ سوگندم در شورای شهر به کلام الله مجید، خداوند متعال به کلیات لایحه بودجه 98 شهرداری تهران رای منفی می دهم و درخواست می کنم که فرصتی برای بازاندیشی در آن برای دستیابی به عدالت، شفافیت و سلامت فراهم شود.
تهرام/3001/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.