زمین ها محدود هستند، تقاضاها اما خیر، به همین علت طی سال های اخیر با مولودی دیگر نیز مواجهیم به نام کوه خواری؛ یعنی دیگر به کوهها هم رحم نشده است و به همین علت در خیلی از نقاط کشور ازجمله شهرستان شمیرانات در شمال استان تهران موضوع در افکارعمومی بشدت دنبال می شود.
ضرورت مقابله با این پدیده ها نیز مورد مطالبه قرار دارد و نقش و ضرورت رصد و برخورد بیشتر نهادهای نظارتی و رسانه ای نیز افزایش یافته است.
در روزهای اخیر انتشار اخبار بازداشت چند مقام مسئول در اوقاف در استان تهران بازتاب های وسیعی پیدا کرد؛ اخباری که ابتدا امام جمعه لواسانات و سپس امام جمعه بخش رودبار قصران در محدوده شهرستان شمیرانات اعلام کردند و به بیان موضوع پرداختند.
شمیرانات یکی از 16 شهرستان استان تهران است که در دامنه‌های البرز جنوبی قرار گرفته‌ و از شهر شمیران در شمال پایتخت و نیز دو بخش‌ لواسانات و رودبار قصران تشکیل شده است.
نزدیکی به پایتخت و آب و هوای مساعد از جمله دلایلی است که اعلام می شود سبب تشدید زمین خواری و ویلاسازی ها بویژه ویلاهای لاکچری و خبرساز در محدوده شهرستان شمیرانات شده و قیمت زمین ها را چندین برابر کرده است.
طی سال های اخیر با سر زبان افتادن موقعیت بخش های شمیرانات، تقاضا برای مهاجرت افراد به لواسان، رودبار و فشم نیز بیش از پیش شدت گرفت؛ ساخت و سازهای غیرمجاز آغاز شد، به تصرف زمین های ملی، تجاوز به حریم رودخانه ها حتی موضوع به احداث شهرک نیز در این مناطق رسیده است.
اخیرا موضوع ساخت شهرکی در منطقه کلاک در مجاورت دریاچه سد لتیان یا همان دریاچه تامین کننده آب شرب تهران نیز خبرساز بوده است.
در این میان مسئولان فرمانداری شمیرانات می گویند که نهادهای امنیتی متخلفان و نیز دستگاههای نظارتی که باید اقدام می کردند را شناسایی و به دستگاه قضا معرفی کرده اند.

٭٭خبرهای خوشی در راه است
نخستین خبرها از بازداشت های اخیر را یک امام جمعه اعلام کرد؛ حجت الاسلام سید سعید لواسانی امام جمعه لواسانات در ادامه سخنانش درباره ضرورت مقابله با فسادهای مالی و زمین خواری در خطبه های نمازجمعه، هفته پیش ابتدا در شبکه ا جتماعی توییتر اعلام کرد: (در برخورد با فساد های مالی و مساله زمین خواری) خبرهای خوشی در راه است.
وی نوشت: مبارزه با فساد در لواسانات و شمیرانات وارد عمل شده و لباس و جایگاه نمی شناسد؛ خبرهای خوبی در راه است.
لواسانی پس از تائید رسمی محکومیت سه تن از مسئولان اوقاف در محدوده استان تهران نیز در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در حال بررسی پرونده این افراد هستند و اطلاعات تکمیلی نیز پس از بررسی از سوی مراکز ذیربط اطلاع رسانی خواهد شد.
به گفته وی، 2 مسئول اوقاف در شمیرانات و نیز یک نفر در استان تهران به علت سوءاستفاده از موقعیت شغلی بازداشت شدند.
وی اخیراً در خطبه های نماز جمعه لواسان نیز ضمن تاکید بر تسهیل شرایط برای ورود جوانان جهادی و انقلابی به عرصه های مدیریتی کشور اذعان کرد: جوانان باید با مسئولیت پذیری و جهاد رسانه ای مانع بروز پدیده های زشتی مانند زمین خواری، رشوه و... شوند.

٭٭تخلف های زمین خواری را به اطلاع مردم می رسانیم
امام جمعه رودبار قصران شهرستان شمیرانات نیز در این زمینه وارد میدان شد و چندروز پیش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا
با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد هیچکس از جایگاه خود سوء استفاده کند، گفت:مقابله با فساد ادامه دارد و تمامی فسادهای مالی، کوه خواری و زمین خواری را به سمع و نظر مردم می رسانیم.
حجت الاسلام سید مجتبی حسنی با اشاره به بازداشت و محکومیت چند مسئولان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: دست آنان که به بیت المال و نذورات مومنان دست درازی کرده اند باید قطع شود.
وی با تاکید برمقابله فساد مالی و اداری افزود: انقلاب اسلامی با هدف مبارزه با فساد در همه جوانب بویژه فساد مالی شکل گرفت.
امام جمعه رودبار قصران اظهارداشت: فسادهای اداری و مالی مسئولان منجر به جریحه دار شدن ارزش ها، ترویج ناامیدی و بدبینی به انقلاب می شود و انتظار به حق مقام معظم رهبری و مردم این است که شاهد رواج فساد در ادارات نباشند.
حسنی ضمن اعلام اینکه نمی توانیم بگوییم فساد مالی، کوه خواری و زمین خواری و ... در لواسانات و رودبار قصران وجود ندارد بیان داشت: از بازرسی کشور، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران دعوت می کنیم تا عملکرد مسئولان و شرایط ادارات را زیر ذربین قرار دهند؛ این جدیت در بررسی و پیگیری فسادهای احتمالی موجب دلگرمی مردم و صیانت از اراضی ملی و بیت المال می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: مبارزه جدی با هرگونه فساد در شمیران و بخش های لواسانات و رودبار قصران آغاز و خبرهای خوشی در راه است.

٭٭تصرف 50 هکتار زمین های ملی
هفته جاری روابط عمومی فرمانداری شمیرانات نیز خبری را انتشار داد و اعلام کرد: مدیران ادارات متولی در امر نظارت بر اراضی ملی در بخش های لواسانات و رودبار قصران به دنبال تصرف 50 هکتار از این اراضی در مناطق چهارگانه محیط زیست اعم از پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌ شده توسط نیروهای امنیتی (اداره اطلاعات لواسانات و رودبار قصران) به دادگاه معرفی شدند.
در این خبر آمده بود: به علت ضعف نظارت دستگاه های متولی در برخورد با متخلفان، نیروهای امنیتی متولی اقدام به شناسایی متصرفان و معرفی مدیران متخلف به محاکم قضائی کرده اند.

٭٭فرماندار: هیچ اغماضی نمی شود
فرماندار شهرستان شمیرانات نیز در این خصوص به ایرنا گفت: تمامی تخلفات زمین خواری را بررسی کرده ایم؛ موارد به بازرسان و مسئولان مربوطه در سطوح ملی نیز منعکس و با جدیت پیگیری می شود.
سیاوش شهریور تاکید کرد: به طور قطع با زمین خواران و مدیرانی که در حفظ و صیانت از بیت المال و نیز عرصه های ملی و محیط زیست اهمال کرده یا اقدام بموقع نکرده باشند برخورد قانونی خواهد شد.

٭٭اجبار نصب تابلو شناسه در ساخت و سازها
رئیس حوزه قضائی لواسانات نیز شنبه هفته گذشته طی ابلاغیه ای به روسای کلانتری‌ های حوزه قضایی این بخش اعلام کرد: هرگونه ساخت و ساز در لواسانات بدون نصب تابلو مخصوص شناسه ساختمان شامل شماره پروانه ساخت، مرجع صدور پروانه، تعداد طبقات و نام م هندسان ناظر و غیره نیز ممنوع است.
محسن شریعتی تاکید کرده است: در صورت مشاهده ساخت و ساز بدون نصب این تابلو حتی در مرحله خاکبرداری یا ساخت و ساز طبقات اضافه بر پروانه که در تابلوی مذکور قید شده، نسبت به توقف این ساخت و ساز‌ها اقدام و نتیجه به منظور انجام اقدامات قانونی به این حوزه قضایی اعلام شود.
این مقام مسئول در ادامه نوشته است: در صورت گزارش مردمی یا گزارش مراجع قانونی از قبیل شهرداری، جهاد کشاورزی و بخشداری در این خصوص نیز نسبت به اجرای دستور مذکور اقدام شود.
وی متذکر شد: با توجه به اینکه احتمال نصب تابلو‌های صوری و یا درج مشخصات خلاف مندرجات پروانه توسط متخلفان وجود دارد، مراجع صدور پروانه در این خصوص نظارت کنند و به محض مشاهده مراتب را گزارش دهند.
جمعیت شهرستان شمیرانات افزون بر 47 هزار نفر اعلام شده است.

گزارش از بهار تقی زاده
تهرام/9897/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.