به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن شیخ الاسلامی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خانه و سرای حسن وثوق الدوله که در محله سرچشمه خیابان امیرکبیر واقع شده است افزود: این بنا که مالکیت آن مربوط به میراث فرهنگی بوده سالهاست تحت اجاره ایکوموس قرار گرفته که باید هر چه زودتر از انحصار مدیران این نهاد خارج و شرایط بازدید برای مردم ایجاد شود.
حسن وثوق (وثوق‌الدوله) برادر احمد قوام السلطنه و چند دوره نخست‌وزیر ایران در دوران قاجاریه بود.
او در دوره دوم نخست‌وزیری‌اش (مرداد ۱۲۹۷ تا تیر ۱۲۹۹) پس از ۹ ماه گفتگوی محرمانه با بریتانیایی‌ها، در ۱۸ مرداد ۱۲۹۸ با بیانیه‌ای خبر از بستن قراردادی میان بریتانیا و ایران مشهور به قرارداد ۱۹۱۹ داد؛ بر اساس این قرارداد همه امورات کشوری و لشکری ایران زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت می‌گرفت.
وی همچنین پیرامون واگذاری بنای خانه امام جمعه (میرزا زین‌العابدین تهرانی امام جمعه تهران در عصر ناصرالدین شاه قاجار) به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به عنوان مرکز پذیرایی و رستورانی تصریح کرد: سرنوشت خوبی را برای این خانه پیش بینی نمی کنم.
وی با بیان اینکه وظیفه میراث فرهنگی تهران تحویل این خانه طبق آگهی به گروه هدف است گفت: تغییر کاربری و مرمت آن بر عهده صندوق احیا بوده است اما میراث فرهنگی تهران مخالف ایجاد کاربری جدید با رویکرد فرهنگی و پذیرایی(طبق ضوابط واگذاری بناها توسط صندوق احیا) است.
شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه هیچ گونه مشکل و معارض در مالکیت این اثر از سوی افراد عادی وجود ندارد ادامه داد: طبق قوانین این بنا در اختیار میراث فرهنگی است ولی آموزش و پرورش تهران در بخشی اندکی از ضلع شرقی آن ادعا دارد.
خانه امام جمعه با قدمت قاجاری در خیابان ناصر خسرو پایین تر از میدان امام خمینی در کوچه ای به همین نام قرار دارد.
* ساخت و سازغیرقانونی در حریم کاخ گلستان همچنان ادامه دارد
معاون میراث فرهنگی استان تهران به موضوع ادامه ساخت و ساز سرایی در خیابان ناصر و کاخ گلستان اشاره کرد و گفت: همچنان با بی توجهی مالک عملیات عمرانی در این ملک ادامه دارد.
شیخ الاسلامی تصریح کرد: طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری حداکثر ارتفاع مجاز برای ساخت و ساز در این بنا 7 و نیم متر مربع و با سطح اشغال اولیه پلاک بوده که سازنده در حال حاضر 10 و نیم متر و با 2 طبقه زیر زمین تخطی کرده است.
وی ادامه داد: همچنین این سازنده 13 متر از ملک کاخ گلستان را هم غیر قانونی در تملک خود قرار داده که این پرونده از طریق بخش حقوقی میراث و کاخ گلستان در حال بررسی است.
شیخ الاسلامی گفت: واحد حقوقی سازمان از مدیرکل میراث فرهنگی و شورای فنی وقت بخاطر صدور مجوز در حریم کاخ گلستان شکایت کرده است.
*تفاهم نامه مرمت سه بنای تاریخی تهران انجام می شود
شیخ الاسلامی گفت: عقد قرار مرمت ادامه بازارچه صنایع دستی عودلاجان، موزه رسام عرب زاده و مسجد قنبر علی خان تا هفته آینده منعقد می شود.
وی ادامه داد: تاکنون مرمت موزه های فرش، آبگینه و سفالینه، نقاشی پشت شیشه و فاز نخست رضا عباسی انجام شد که فاز دوم موزه رضا عباسی (بخش پیش از اسلام)تا قبل از عید به اتمام می رسد.
تهرام/7247//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.