به گزارش خبرگزاری ایرنا محمود یوسفی امروز در نشست تنظیم بازار استان تهران با بیان اینکه افزود: هیچ مشکلی در تامین گندم مورد نیاز استان وجود ندارد و حتی برای مصارف نظامی و آموزشی نیز گندم لازم پیش بینی شده و خارج از سامانه تامین خواهد شد.
یوسفی با بیان اینکه آرد یارانه ای همانند سابق عرضه می شود افزود: شرکت بازرگانی دولت ایران تصمیم گرفته است که آرد را از طریق سامانه توزیع کند.
وی افزود: قبلا تخصیص آرد خارج از سامانه انجام می شد و امکان رصد و کنترل آن ضعیف بود اما اکنون از طریق سامانه آرد کنترل و توزیع می شود و ضمن اینکه مقرر شد علاوه بر نانوایی های که آرد را از طریق این سامانه دریافت می کنند آنهایی که تقاضای پروانه کرده و پروانه آنها صادر نشده نیز آرد داده شود تا مشکلی در بازار ایجاد نشود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک گفت: برای نیاز صنوف از جمله قنادان یا کارخانه های نان صنعتی برنامه ریزی و آرد آنان نیز در نظر گرفته شده است و آنان می توانند از طریق سامانه ای به نام (آرد سایر مصارف) برای تمامی درخواست خود را برای دریافت آرد ارسال کنند.
وی اضافه کرد: مشکلاتی از طریق حمل و نقل آرد وجود داشت که این مشکلات حل شده و کمیته نظارتی وجود دارد که کار پایش را انجام می دهد تا توزیع درست صورت بگیرد و مشکلی برای تولید کننده و مصرف کنندگان پیش نیاید.
**اصلاحات ساختاری باید انجام شود
همچنین مدیرکل امور توسعه منطقه ای استانداری تهران در این جلسه گفت: به رغم تلاش نهادهای دولتی از جمله استانداری تنظیم بازار مناسب نبوده و شاهد کاهش قیمت ها نیستیم.
علیرضا قاسمی فرزاد قاسمی افزود: ما می بینیم مجموعا دولت و قوه قضائیه تمام تلاش خود را برای اقتصاد مردم در نظر می گیرند و تلاش دارد کالاهای اساسی را با قیمت پایین به دست مردم برساند اما دلال بازی ها کار را خراب کرده است.
وی ادامه داد: وزارتخانه های دست اندرکار باید یک ساختار برای اقتصاد داشته باشند تا از این بن بست خارج شویم، کالاها با ارز چهار هزار و 200 تومان وارد کشور می شود اما برخی با احتکار باعث گران شدن قیمت های برخی از کالاهای مورد نیاز مردم می شوند و برخی کالاهای احتکاری را به خارج صادر می کنند که باید فکر اساسی کرد و همه با تمام توان و ابزار ها جلوی تلاطم نرخ ها و نوسانات را بگیریم.
**برخورد با متخلفان و اخلالگران نقش مسکن را در این شرایط را دارد
همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این جلسه ضمن اشاره به برخی مشکلات در حوزه معیشتی و اقتصادی مردم اظهار داشت: اکنون در شرایط خاص و حساس اقتصادی قرار داریم و در چنین وضعیتی تامین کالاهای اساسی مردم و همچنین برخورد با متخلفان و اخلالگران می‌تواند نقش مسکن را در این شرایط ایفا کند.
یدالله صادقی ضمن اشاره به لزوم صرفه‌جویی در عرضه و مصرف کالاها در شرایط کنونی، برپایی نمایشگاه های بهاره را فرصت خوبی برای عرضه کالا به مردم دانست و خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی مردم امسال در نمایشگاه های بهاره و در محل مصلای امام خمینی(ره)، فرهنگسرای خاوران و بوستان ولایت به شهروندان عرضه می شود و برپایی این نمایشگاه ها در شهرستان ها نیز بر عهده شهرداران و فرمانداران خواهد بود.
صادقی ادامه داد: همچنین جشنواره های مختلف فروش فوق العاده در دستور کار فروشگاه های زنجیره ای در کل کشور و استان تهران قرار گرفته است و حراج های صنفی در بازار صورت می گیرد.
وی همچنین با بیان اینکه میوه با قیمت مناسب نیز در شب عید توزیع خواهد شد گفت: میوه های پرتقال و سیب برای تنظیم بازار در ایام پایانی سال عرضه می شود و در نمایشگاه های بهاره نیز توزیع کالاهایی مانند روغن نباتی، شکر و برنج صورت می گیرد البته کالاهایی مانند گوشت و مرغ در شبکه های عرضه بازار در حال توزیع است و عرضه آن در نمایشگاه های بهاره صورت نخواهد گرفت.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در ادامه ضمن اشاره به آغاز طرح نظارتی نوروز یادآور شد: برپایی نمایشگاه های بهاره امسال برعهده اتاق اصناف خواهد بود و از 14 تا 24 اسفندماه به مدت 10 روز برگزار می شود در این نمایشگاه ها پوشاک، کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، شکر و تخم مرغ با قیمت های مصوب عرضه می شود.
وی با بیان اینکه کالاها معمولا با 15 درصد تخفیف عرضه می شود ادامه داد: نظارت بر کار نمایشگاه ها صورت می گیرد.
صادقی گفت: فروش فوق العاده صنفی نیز داریم که از طریق واحد های صنفی انجام خواهد شد و جشنواره فروش فوق العاده فروشگاه های زنجیره ای نیز در سراسر کشور برگزار می شود، حدود هزار فروشگاه زنجیره ای در استان تهران مبادرت به فروش فوق العاده کرده اند.
**هفت هزار و 3000 تن سیب و پرتقال برای شب عید
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در خصوص میوه شب عید نیز گفت: سه هزار و 300 تن سیب و حدود چهارهزار تن پرتقال در شبکه های تعریف شده، توزیع می شود تا به تعادل بازار کمک شود و قیمت آن را ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد کرد.
صادقی در تشریح طرح نظارتی ایام نوروز گفت: این طرح از ابتدای بهمن ماه آغاز شده و تا پایان فروردین سال آتی ادامه دارد و تمام مراکز تامین و توزیع کالا و همچنین فرآورده های پروتئینی و فرآورده های غذایی و رستوران ها توسط بازرسان در غالب گشت های مشترک و بازرسان اصناف، تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های خدمات رسان نظیر دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی بازرسی می شود.
وی با بیان اینکه یکسری کالاهای وارداتی افزایش یافته است اما قیمت کالاهایی که مدیریت آن در اختیار دولت است تغییر نکرده است افزود: بقیه کالاها تابع عرضه و تقاضا در بازار است دولت باید کنترل کند تا قیمت ها بالا نرود ولی تغییرات نرخ ارز و ریال تاثیرگذار بر نوسان قیمت است.
صادقی اضافه کرد: دولت سعی می کند قیمت افزایش نیابد بانک مرکزی نیز باید قیمت ها را به صورت شفاف اعلام کند.
تهرام/3036//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.