به گزارش ایرنا، زهرا صدراعظم نوری روز یکشنبه در یکصد و بیست و پنجمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در جریان بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری تهران (پیوست سوم سند طرح جامع تهران) که قرار است جایگزین مصوبه موسوم به برج باغ شود، افزود: طی 10 سال 261 پروانه ساختمانی فقط در منطقه یک صادر شده که این یعنی 56 هکتار از باغات این منطقه نابود شده است.
وی ادامه داد: همچنین 50 پروانه در منطقه ۲ معادل 8.5 هکتار، 41 پروانه در منطقه سه معادل 6.6 هکتار، 46 پروانه در منطقه 4 معادل 7.8 هکتار، 29 پروانه در منطقه پنج معادل 9.8 هکتار، 10 پروانه در منطقه 21 معادل 15.4 هکتار باغ صادر شده است.
به گفته نوری، در منطقه 22 نیز که قرار بود تمام آرزوها و آمال مدیریت شهری در آنجا عملیاتی شود، ۳۷ پروانه صادر شده و 17 هکتار باغ از بین رفته‌ است.
نوری با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری که در چند سال متوالی به حفظ باغات و فضای سبز تاکید کرده بودند، گفت: طبق تصویر هوایی سال 1325 قریب به 5 هزار هکتار باغ در شهر تهران وجود داشته است و بر اساس نتایج مطالعات تهیه شناسنامه باغات، امروز وسعت باغات در اراضی مشجر به 2 هزار و 491 هکتار رسیده است.
عضو کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش باغات اضافه کرد: طی 10 سال و با اجرای مصوبه برج باغ اتفاقاتی در شهر تهران افتاده که مدیران گذشته شهرداری باید راجع به آن پاسخگو باشند، این مدیران، شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید را دروغگو خطاب کرده‌اند اما خودشان باید پاسخگو باشند که چگونه طی 10 سال 128 هکتار از باغات و فضای سبز شهر تهران را نابود و تبدیل به ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی کرده اند.
عضو شورای شهر تهران در انتقاد از مصوبه برج باغ اظهار کرد: در این مصوبه قرار بود سطح اشغال 30 درصد و حداکثر طبقات 9 طبقه باشد و بنا بود طبقات زیرزمین نهایتا تا دو یا سه طبقه ساخته شود اما وضعیت سطح اشغال در 84 درصد پروانه هایی که صادر شده از 35 تا ۱۰۰درصد است.
وی ادامه داد: ۶۳درصد پروانه‌های صادر شده اجازه ساخت 9 طبقه به بالا و 30 درصدشان اجازه ساخت 12 طبقه به بالا داشته‌اند؛ یعنی از این تعداد، 248 پروانه بالای 9 طبقه ساخته و تخلف کرده‌اند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: به هر اندازه که تعداد طبقات اضافه می شود نورگیری کم شده و درختان نمی توانند از نور لازم استفاده کنند، بنابراین نابود می شوند؛ در زیرزمین هم به همین شکل است، وقتی مرتبا زمین را گود می کنیم ریشه درختان نابود می‌شود و دیگر فضایی باقی نمی ماند که درخت به حیات خودش ادامه دهد.
او با بیان اینکه در طبقات زیرزمین که قرار بوده ۳طبقه ساخته شود، بین پنج تا هفت طبقه و حتی از هفت طبقه بیشتر ساخته شده گفت: آنچه که ما در مصوبه برج باغ شاهد هستیم این است که حتی مدیران سابق به مصوبه هم مؤمن نبوده‌اند و بیش از اندازه تعیین شده اجازه ساخته داده‌اند؛ که به نظر من این ضعف دستگاه و عدول از حد تعیین شده در ستاد و در مناطق است.
نوری با اشاره به آخرین گزارشی که معاونت شهرسازی و معماری درباره درآمد حاصل از تخریب باغات به شورا ارائه داده است، گفت: 128 هکتار باغ در ازای تامین فقط یک درصد از درآمد شهرداری بوده است قطعا عقل سلیم می‌گوید نباید بابت این حجم از درآمد، سرمایه های کشور و شهر نابود شود و وضعیت شهر و شهروندان تهران را این گونه به مخاطره بیندازیم.
نوری ادامه داد: باید جایگزین مصوبه موسوم به برج باغ ها به گونه‌ای باشد که میزان تخریب باغات به حداقل برسد البته ما معتقدیم که هر تعداد طبقه که ساخته شود باعث نابودی می شود چه یک طبقه چه 10 طبقه، اما در این مصوبه به حقوق مالکان نیز توجه شده است.
وی تاکید کرد که کلید اجرایی شدن این مصوبه کمیته فنی باغات است که اگر درست تشکیل شود و نظارت صورت بگیرد، می‌توان تضمین کرد که باغات حفظ خواهد شد.
ناهید خداکرمی در مخالفت با این طرح عنوان کرد: اینکه حفظ باغات و فضای سبز باید اولویت مدیریت شهری باشد در عمل نشان داده شده است اما این لایحه نشان می دهد که ما داریم این مصوبه را بر اساس حقوق مالکانه و انتفاع شخصی مصوب می کنیم و این در حالی است که همواره مصوبه پیشین را به خاطر داشتن چنین دیدگاهی سرزنش می کنیم.
وی اظهار داشت: همه مردم شهر نسبت به باغات شهرشان حق دارند و اجرای چنین مصوبه ای ما را به سمت محو شدن باغات از شهر پیش می برد و این در حالی است که ما می توانیم یک استراتژی جدیدی در این خصوص بیاندیشیم.
علی اعطا در موافقت با این لایحه اظهار داشت: این لایحه از موضوعات حساس و پرکار شورا به حساب می آید و ما باید منافع مالکان را هم راستا کنیم.
وی اظهار داشت: ما اگر هر نوع فعالیتی را در باغ ممنوع کنیم نمی توانیم موجب حفظ باغ شویم بلکه باید مالک منتفع شود تا باغ را به این وسیله حفظ کنیم از این روی است که ما داریم مقدار زیادی از زیربنا را می گیریم و در ازای آن تعدادی از فعالیت های سود آور را برای آن تعریف می کنیم.
احمد مسجد جامعی نیز در همین خصوص بر ضرورت نگاه کل نگر برای حفظ باغات تاکید کرد و گفت: با ارائه طرح های موضوعی نمی توانیم این باغات را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در اجرای مصوبه شورا است که باید نظارت را در این خصوص افزایش دهیم.
مسجد جامعی با بیان اینکه دیگر مشکل موجود هزینه بالای نگهداری باغ نسبت بلکه تخریب آن است بر حفظ حقوق مالک برای حفظ باغ تاکید کرد.
وی همچنین اظهار داشت: می توان به مانند باغات اصیل ایرانی اجازه ساخت در حد کوشک در باغات شهر را داد.
به گزارش ایرنا، در نهایت کلیات این لایحه با 17 رای موافق به تصویب رسید و پس از آن اعضای شورای شهر تهران به بررسی جزئیات لایحه پرداختند و پس از یک بار تمدید وقت جلسه، بررسی ادامه جزییات لایحه به جلسه بعدی موکول شد.
تهرام/9343//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.