به گزارش ایرنا وی که 21 آذر امسال اعتماد هیات دولت را برای تصدی استان تهران گرفته بود 26 آذر در مراسم معارفه خود تصریح کرد: در هیات دولت به یک مساله اشاره و اعلام کردم که در استان تهران صف و ستاد با هم آمیخته شده است، به طور حتم در دوره جدید استانداری باید صف و ستاد تفکیک شود و همین انتظار را هم از هیات دولت داشتم.
محسنی بندپی افزود: تهران به عنوان بزرگترین شهر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور مشکلات خاص خود را دارد و نقش استاندار در هماهنگی، وحدت و انسجام بخشی در برنامه های توسعه استان پیداست.
وی ادامه داد: مدیران استانی با استانداری همکاری داشته باشند تا شاهد این میزان از عقب ماندگی موجود در سطح استان نباشیم.
منظور استاندار تهران این است که نهادها و ادارات کل در محدوده استان بیش از آنکه به فکر ساختار و استقلال استانی خود باشند و از این ظرفیت به منظور توسعه استان کمک بگیرند به وزارتخانه ها چسبیده اند.
وی 25 دیماه امسال نیز در نشست شورای آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه مدیران کل با چسبندگی به وزارتخانه ها، موارد حیاتی و اهم استان را مغفول می‌گذارند.
محسنی بندپی با بیان اینکه رشد جمعیت در تهران بالاتر از سایر نقاط کشور است افزود: این استان مهاجرپذیر است و بر این اساس باید در حوزه‌های آموزش و بهداشت اقدامات سریع تری انجام شود.
وی باردیگر با تاکید بر لزوم تفکیک صف و ستاد در استان اظهارداشت: یکی از مشکلات جدی استان بحث تفکیک صف از ستاد است؛ مساله ای که خط قرمز ما محسوب می شود.
استاندار تهران ادامه داد: کل اعتبارات تملک و دارایی استان تهران، رشد کمی داشته و متاسفانه ما در این حوزه در رده 27 کشوری قرار داریم. با توجه به هزینه‌های ساخت و ساز و مساله تورم، این رشد، تاثیر چندانی نخواهد داشت، مدیران استانی باید پیگیر اعتبارات ملی دستگاه‌ها باشند.
محسنی بندپی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در دوره های قبلی تصمیم هایی گرفته اند که دود آن به چشم همه دستگاه ها و نهادهای استان رفته است که امروز با یک تراکم جمعیت بالا بدون در نظر گرفتن فضاهای آموزشی مواجه هستیم.

**استانی که 52 درصد درآمد مالیاتی را تامین می کند
استان تهران در کنار جمعیت بیش از 13 میلیون و 500 هزار نفری، پایتخت و محل فعالیت همه دولتمردان تراز اول کشور را در خود جای داده است؛ از قوای قضاییه، مقننه و مجریه گرفته تا حضور فرماندهی نیروهای نظامی و انتظامی و دانشگاه های درجه یک کشور.
شاید همین موضوع هم سبب شده است مدیریت مستقل خود استان تهران در سایه حضور وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی کشور، به زعم استاندار تهران به فراموشی سپرده شود و منافع مورد نیاز ساکنان این مناطق چندان مورد توجه قرار نگیرد.
مانند آنکه در زمان تقسیم هر بودجه ای برای هر طرح و برنامه ای، تمامی استان ها به غیر از تهران سهمی دارند در حالی که 17 درصد جمعیت کشور در همین استان محل استقرار دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی قرار دارند و 52 درصد درآمد مالیاتی کشور نیز از این استان دریافت می شود.
در همه استان ها، تمامی مدیران اجرایی زیر نظر فرماندهی واحد استاندار برای اجرای برنامه ها و طرح ها دست به کار می شوند در حالی که در استان تهران این وضعیت با وجود وزارتخانه ها و نهادهای ستادی کمی متفاوت است تا آنجا که گاه حتی استقلال این استان از دستگاه های مرکزی نیز زیر سوال می رود و شاید به همین دلایل بوده است که استاندار تهران از ابتدای حضورش در این مسئولیت شمشیر را از رو بست و با مدیرانش نیز اتمام حجت کرد.

**عتاب و خطاب استاندار
استاندار تهران البته در این زمینه تنها سخنرانی نکرد؛ اتمام حجتش جایی رنگ متفاوتی به خود گرفت؛ آنجا که صبح روز یکشنبه 39 دیماه امسال با توپ پُر وارد جلسه کارگروه اشتغال استان شد و سراغ مدیرکل فنی و حرفه ای استان را گرفت.
محسنی بندپی به محض ورود به جلسه و پس از مواجهه با معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان که در حال ارائه گزارش بود، پرسید: آقای گرزین مدیرکل فنی و حرفه ای نیامده است؟
معاون فنی و حرفه ای استان تا خواست صحبت کند، استاندار ادامه داد: زمان برگزاری جلسه از 25 دی به مدیران اعلام شده است و آقای (رضا) گرزین ساعت 10 دیشب پیامک داد که نمی آید.
محسنی بندپی اظهارداشت: وی دو جلسه قبل نیز در این کارگروه شرکت نداشت؛ اینگونه نیست که مدیران بخواهند با استانداری به این شکل رفتار کنند.
استاندار تهران گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم جلسه داشت و مدیرکل استانی این وزارتخانه باید در آن حاضر می شد اما وزیر اعلام کرد که کارگروه استانی اشتغال بر آن ارجحیت دارد.
وی تصریح کرد: مدیرکل فنی و حرفه ای هم می توانست برنامه امروز خود را 26 دی اعلام کند تا غیبت موجهی داشته باشد.
استاندار تهران گفت: رفتار مدیران در ترجیح وزارتخانه ها به استانداری قابل قبول نیست.

**مخالفان تخصیص بودجه به تهران
البته دو نگاه دیگر هم وجود دارد؛ برخی، شهر تهران و استان تهران را توسعه یافته می پندارند و می گویند همه امکانات، در پایتخت است؛ این افراد عموما 15 شهرستان دیگر استان را معادل شهرستان تهران یا شهر تهران می گیرند؛ گرچه از نظر برخی شاخص ها پایتخت نیز وضعیت خوبی ندارد.
نگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه باتوجه به مهاجرت جمعیت زیادی از سال های گذشته به تهران و اطراف آن، باید به دیگر مناطق کشور رسید تا این ورود جمعیت، دیگر اتفاق نیفتد؛ البته همه این افراد درباره ضرورت ایجاد زیرساخت و خدمات رسانی به شهروندان حاضر در تهران و اطراف آن(صرفنظر از آنکه مهاجرت آنان درست بوده یا نبوده) منفعل عمل یا سکوت می کنند.
شنیده شده که حتی برخی اعضای کابینه نیز از این نوع نگاه حمایت کرده اند و باعنوان توزیع متوازن امکانات توسعه، به نوعی این رویکرد را ترویج داده اند.
اما در مقابل، استاندار تهران نظر دیگری دارد و به موضوع مطرح شده در خصوص ارائه نکردن امکانات به این استان برای جلوگیری از مهاجرت مردم پیرامون کشور به تهران اشاره می کند و می گوید: این تجربه شکست خورده ای است، هیچ زمانی نمی توان اجبار و الزام داشت.
وی تاکید دارد که مردم آزادند در هر جایی که توانایی داشته باشند، فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهند و اشتغال ایجاد کنند.
محسنی بندپی چندی پیش در نشست بررسی مشکلات شهرستان ملارد اعلام کرده بود که برخی شهرستان‌های استان تهران از شهرستان‌ هایی نظیر جیرفت و سراوان و سایر نقاط محروم کشور، محروم‌تر و در عین حال، مهاجرپذیر نیز هستند.

**شاخص ها چه می گویند؟
شاخص ها و آمارها اما شاید بتوانند بخوبی گواه منظور استاندار تهران از کلمه عقب ماندگی باشند؛ بر اساس اطلاعات استخراج و تحلیل شده در قالب سند توسعه استان که زیرنظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مرحله تدوین رسیده است اکنون 6 شهرستان استان تهران از نظر وضعیت مسکن، آموزش و خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط «محرومیت بسیار زیاد» قرار دارند.
اطلاعات به دست آمده و به کار گرفته شده در سند توسعه استان تهران نشان می دهد که شهرستان ری در زمینه مسکن و اشتغال، بهارستان در محرومیت آموزشی، فیروزکوه در زمینه درآمدی، قرچک از نظر بهداشتی و ملارد از نظر دسترسی، رتبه های نخست محرومیت را به خود اختصاص داده اند که در این بین ری از تمامی شهرستان های تهران محرومتر محسوب می شود.
همچنین در این سند می توان مشاهده کرد در بخش مسکن، شهرستان های ملارد، قدس، بهارستان، ری و قرچک، در حوزه بهداشتی شهریار، ملارد، قدس، اسلامشهر، رباط کریم، قرچک، ورامین، پاکدشت، پیشوا، پردیس و دماوند، در حوزه آموزشی قدس، اسلامشهر و بهارستان و در شاخص محرومیت از توسعه یافتگی پیشوا و ری در وضعیت «محرومیت خیلی زیاد» قرار دارند.
ذکر این نکته خالی از فایده نخواهد بود که جمعیت تعداد قابل توجهی از شهرستان های استان تهران خود به اندازه برخی استان های دیگر جمعیت دارند.
در این میان به نقل از برخی مسئولان استان تهران، در جلسه های مستمر می توان شنید که نام استان تهران از ردیف اختصاص برخی بودجه های توسعه ای همچون اشتغال حذف شده و هیچ اعتباری به این استان تعلق نگرفته است، اینکه مشکل کار کجاست جای بررسی دارد؟

**وزیرانی که سهمی برای استان قائل نیستند
ماجرای محرومیت استان تهران در کنار برخورداری ظاهری شهر تهران به عنوان پایتخت، تا آنجا پیش رفته که استاندار تهران چندی پیش در مراسم رونمایی از اسناد توسعه ای که محمدرضا نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز حضور داشت، اعلام کرد: وزیران، بودجه در اختیار را رصد کرده اند و 70 درصد آنان سهمی از آن برای این استان قائل نیستند.
البته محسنی بندپی در این مراسم این سخنان را هم اضافه کرد که باید متناسب با جمعیت نگاه عادلانه در تخصیص اعتبار داشت و به توسعه متوازن همه استان ها بها داد.
محسنی بندپی اظهارداشت: اکنون 6 شهرستان استان تهران فاقد حتی یک تخت بیمارستانی هستند که البته دولت با همان نگاه ارزشمند در توسعه خدمات بهداشتی و درمانی عملیات اجرایی 19 بیمارستان را آغاز کرده است.
استاندار تهران گفت: اکنون استان تهران هشت هزار و 500 کلاس درس تخریبی، یک هزار و 100 کلاس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد و نیز به 17 هزار کلاس نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این مشکلات، تهران با رشد سالانه 250 هزار نفری جمعیت، وجود یک میلیون تبعه دیگر کشورها و نیز رشد 20 درصد جمعیت دانش آموزی مواجه است.
به هر صورت این روزها و در جریان تخصیص و برنامه ریزی بودجه در بخش های مختلف، می توان این جمله را از زبان برخی مدیران و متولیان بانک ها شنید که در جریان بودجه ریزی یا تخصیص اعتبار، سهمی برای استان تهران پیش بینی نشده است، موضوعی که پیش از رخ دادن آن، مدیران کل و روسای سازمانی باید پیگیری های لازم را در این زمینه می داشتند.

**سرانجام
«اینجا استان تهران و نماینده عالی دولت هم در آن استاندار است و از همین رو در این زمینه سعی می کنیم تا با روش تذکر با مدیران برخورد کنیم و اگر جواب نداد به وزیر مربوطه منعکس می شود»؛ این جمله را هم استاندار تهران بارها و بارها تکرار کرده است تا شاید به دنبال آن مدیران استانی اندکی برای پیگیری مشکلات و مسائل استان دست به کار شوند.
گرچه، صورت مساله ساده است؛ جایی به نام شهر تهران و اطرافش، محل مراجعه و سکونت عده زیادی طی سال های اخیر شده؛ اما آیا با این توجیه که دیگر نباید شاهد سیل مراجعه به این مناطق باشیم، شرایط زیست مناسب را نباید برای ساکنان حاضر در این استان فراهم آورد؟
آیا توسعه یافتگی دیگر مناطق کشور که حق مردم آن مناطق نیز است آیا باید دلیل و توجیهی برای رسیدگی نکردن به جمعیت انبوه حاضر در یک نقطه دیگر باشد؟ موضوعی که اغلب متولیان پاسخ منفی به آن می دهند و به نظر می رسد دولت باید در تشکیلات و ساختار سازمانی خود نیز در استان تهران چاره ای جدی و عملیاتی برای آن بیندیشد.

گزارش از مینا افشاری ترک
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.