به گزارش عصر شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حفاظت محیط زیست استان تهران، فرشاد فیروزنیا در این خصوص اظهار داشت: روز گذشته یکی از اهالی روستای لزور با مسئول سر محیط بانی ارجمند تماس گرفته و اعلام کرد که این پرنده وارد روستا شده و قادر به پرواز نیست.
وی افزود: ماموران اجرائی مستقر در سرمحیط بانی ارجمند فورا به محل اعزام شدند و و پرنده بی حال را برای مداوا به پاسگاه ارجمند منتقل کردند.
وی ادامه داد: این پرنده بعد از نگهداری و تیمار اولیه و بهبود وضع جسمی در زیستگاه های طبیعی شهرستان رها سازی شد.
این پرنده جثه ‌ای بزرگ به رنگ خاکستری نخودی دارد. پرهای پروازش سفیدرنگ و غالباً در مناطق بسیار مرتفع کوهستانی که ارتفاع آن در حدود 1800 تا 3000 متر است، زندگی می ‌کند.
اندازه بدن پرنده نر 58 سانتی‌متر و پرنده ماده 55 سانتی‌متر است. تفاوت پرنده ماده با نر در این است که در پرنده ماده تضاد نقش و نگار صورت کمتر است ضمناً پرنده ماده کوچک‌تر، کم‌رنگ و تاج و گلو نخودی‌تر است. پرنده نر در پا سیخک یا مهمیز دارد.این پرنده از گونه‌هایی است که در معرض خطر انقراض قرار دارد و زیستگاه اصلی این پرنده رشته های کوه های البرز است.

** تحویل یک بهله سارگپه به محیط زیست در شهریار
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار از تحویل یک بهله پرنده از نوع سارگپه توسط شهروند شهریاری به این اداره خبر داد.
فاطمه برنا با اعلام این خبر افزود: یک بهله پرنده سارگپه که مصدوم شده بود توسط یک خانواده شهریاری به این اداره تحویل داده شد.
وی با اشاره به اینکه این پرنده به دلایل نامشخصی زخمی و از ناحیه بال آسیب دیده بود، اظهار داشت: این پرنده از راسته شاهین سانان و از گونه‌های حمایت شده می باشد و جهت اقدامات درمانی و قابلیت رهاسازی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به مرکز نگهداری حیات وحش پارک طبیعت پردیسان منتقل شد.
برنا ضمن قدردانی از این اقدام ارزشمند خانواده محیط زیستی ضمن بیان اینکه طبق مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست هرگونه شکار یا نگهداری غیرمجاز پرندگان غیر قانونی بوده و مشمول ضرر و زیان است از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین مواردی موضوع را سریعا به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار گزارش دهند.
تهرام/8138//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.