به گزارش ایرنا مجید فراهانی روز سه شنبه در نشست تشریح بودجه سال 98 شهرداری تهران اظهار داشت: بودجه شهرداری تهران برای سال آینده با رشد 8 درصدی نسبت به بودجه امسال بسته شده است.
وی گفت: در شرایطی که بودجه سال 97 با 20 درصد کسری روبروست و کشور با تحریم و رکود اقتصادی مواجه است، این افزایش مناسب نیست.
فراهانی افزود: برای بودجه سال 98 کسری قابل توجهی پیش بینی می شود که این موضوع موجب می‌شود در ارقام بودجه پیشنهادی شهرداری تجدید نظر کنیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: در بودجه سال امسال 9هزار و 871 میلیارد تومان از 17 هزار و 500 میلیارد تومان یعنی حدود 60 درصد بودجه محقق شده است.
وی با اشاره به بودجه سال 98 شهرداری تهران گفت: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در این بودجه 10 درصد رشد داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز بیش از 3 درصد افزایش داشته و معادل 7 هزار و 155 میلیارد تومان است.
فراهانی اظهار داشت: در لایحه شهرداری تهران اعتبارات تملک دارایی مالی با بیش از 23 درصد افزایش، سه هزار و 652 میلیارد تومان پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: منابع و مصارف سازمان ها و شرکت ها نیز در بودجه سال آینده 11 درصد رشد داشته و به 14 هزار و 846 میلیارد تومان رسیده است .
رئیس کمیته بودجه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای نخستین بار شورای شهر به بحث بررسی بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته ورود کرده است.
فراهانی کاهش مأموریت‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی را در بودجه سال آینده 13 درصد دانست و گفت: بودجه ماموریت های اجتماعی و فرهنگی 9 هزار و 729 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل و ترافیک با کاهش بودجه روبرو بودیم گفت: در این حوزه پنج هزار و 737 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اعتبارات خدمات شهری و محیط زیست نیز 4 درصد افزایش داشته و به 2 هزار و 513 میلیارد تومان رسیده است.

* بیشترین افزایش اعتبارات سال 98 در حوزه ایمنی و مدیریت بحران
فراهانی در ادامه تشریح بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: با توجه به اهمیت این حوزه در لایحه بودجه سال آینده 920 میلیارد تومان برای ماموریت های ایمنی و مدیریت بحران در نظر گرفته شده است.
وی گفت: بودجه این حوزه بیش از 22 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: سال آینده در حوزه ماموریت های شهرسازی و معماری با 7 درصد افزایش 650 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
فراهانی افزایش اعتبارات هوشمندسازی را از دیگر نقاط قوت بودجه سال آینده دانست و گفت: هوشمند سازی یکی از ماموریت‌های شورای شهر است که شورا بر آن تاکید دارد.
وی بیان کرد: در این حوزه 8 هزار و 135 میلیارد تومان پیش‌بینی بودجه داریم.

* ماده 68 قانون شهرداریها در بودجه در نظر گرفته نشده است
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به نقاط ضعف بودجه سال 98 گفت: در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برخی موارد قانونی از جمله ماده 68 قانون شهرداریها در نظر گرفته نشده است.
فراهانی عنوان کرد که در این ماده تصریح شده است 40 درصد اعتبارات باید در حوزه تملک دارایی و سرمایه ای باشد و بر این مسائل عمرانی و حمل و نقل و ترافیک در اولویت قرار می گیرند.
وی گفت: سهم حوزه حمل و نقل و ترافیک با توجه به اینکه رفع ترافیک آلودگی هوا و پروژه‌های نیمه تمام آن از درخواست‌های شهروندان است باید افزایش یابد.

* جدول فهرست بهای خدمات به شورا ارائه نشده است
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان نقاط ضعف بودجه سال آینده شهرداری تهران تأکید کرد : در الزامات بودجه، شهرداری تهران ملزم شده بود جدول بهای خدمات سازمان ها را به شورای شهر ارائه کند اما تاکنون این جدول به شورا نرسیده است.
وی گفت: باید تاثیرات بهای خدمات در بودجه قبل از تصویب بودجه مشخص باشد.
فراهانی ادامه داد: همچنین در بحث ایجاد درآمدهای پایدار در شهرداری تهران، شهرداری تهران ملزم شده است تا نظام درآمدی خود را تغییر دهد اما این موضوع در بودجه دیده نشده است.
وی گفت: با اینکه سال آینده سال سختی است، اما تحول جدی در نظام درآمدهای پایدار شهری در بودجه نمی‌بینیم.

*تمرکز بر مطالبات اصلی مردم در جهت‌گیری بودجه
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه مهمترین مطالبات مردم را رفع ترافیک و آلودگی هوا دانست و گفت: باید تمرکز بر رفع این مشکلات و انجام مطالبات مردم باشد.
وی گفت: تلاش می‌کنیم خطوط 6 و 7 مترو تا پایان سال به بهره برداری برسد تا بخشی از مشکلات مردم رفع شود.

*اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهری در سال 98
فراهانی در ادامه تشریح بودجه سال آینده شهرداری تهران عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در جریان تصویب بودجه سال 98 بودجه عمرانی را افزایش دهیم و بر این اساس تمام پروژه‌های نیمه تمام را به پایان برسانیم.
وی عنوان کرد: تامین مالی از طریق اوراق مشارکت و همچنین استفاده از پتانسیل بخش خصوصی از جمله مواردی است که می‌تواند در بودجه عنوان شده ای و به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کمک کند.

*حداقل بدهی شهرداری تهران 42 هزار میلیارد تومان است
رئیس کمیته بودجه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، حداقل از بدهی شهرداری تهران را 42 میلیارد تومان اعلام کرد.
فراهانی همچنین روز سه شنبه در جریان تشریح بودجه سال 98 شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص میزان بدهی شهرداری تهران عنوان کرد: بر اساس اسناد ما در کمیته بودجه 42 هزار میلیارد حداقل بدهی است اما شهرداری تهران بدون اکتساب سود بانکی به 56 هزار میلیارد رسیده است که این فاصله را بررسی خواهیم کرد.
وی افزود: توجه داشته باشید که این بدهی بدون اکتساب پول برای پروژه های نیمه تمام است.
فراهانی با اشاره به بخشی از بدهی‌های شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در حوزه بازپرداخت وام مترو 9 هزار و 700 میلیارد تومان بدهکار است.
وی گفت: همچنین یک هزار و 800 میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران برای وام ساخت بزرگراه امام علی(ع) ، صدر و نیایش است.
فراهانی میزان بدهی بازپرداخت اوراق مشارکت که مربوط به مترو است را حدود یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
فراهانی همچنین تاکید کرد: بازپرداخت اوراق مشارکت به منظور نوسازی نیز 865 میلیارد تومان است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بدهی دیون و تعهدات سنوات گذشته به پیمانکاران که ناشی از تعهدات مناطق 22 گانه شهر تهران است را حدود 6 هزار و 465 میلیارد تومان اعلام کرد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران بدهی ناشی از تعهد سازمان ها و شرکت های وابسته نیز 22 هزار و 545 میلیارد تومان است.
تهرام/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.