حمید رضا زکی زاده عصر دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال های اخیر بارش های رگباری و ناگهانی در کن سولقان، اوشان فشم، پاکدشت و همچنین شهرستان های دماوند و فیروزکوه خسارات جانی و مالی وارد کرد که باید با اجرای پروژه های آبخیز و آبخوان داری از تهدیدات احتمالی این بارش ها کاسته شود.
وی بیان کرد: بدلیل تغییرات اقلیمی به ویژه در فصل بهار این بارش های ناگهانی روی می دهد که همه ساله در استان تهران این گونه بارش ها قابل پیش بینی است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: در فروردین ماه سال گذشته این بارش های ناگهانی موجب خسارت در اراضی کشاورزی شهرستان دماوند و فیروزکوه شد و همچنین در سال 94 نیز بارش های ناگهانی و سیلاب در کن، اوشان فشم و پاکدشت موجب خسارات جانی و مالی شد.
زکی زاده، با اشاره به فعالیت های آبخیزداری و تأثیر زیاد آن در کاهش اثرات بحران ناشی از سیل نیز گفت: موضوع آبخیزداری و آبخوانداری یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در حل بحران اخیر و خسارات ناشی از سیل در استان تهران است.

** 9 پروژه آبخیزداری در استان تهران به بهره برداری رسید
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از سیلاب و بارش های ناگهانی امسال 9 پروژه آبخیز و آبخوان داری در شهرستان های مختلف استان تهران به بهره برداری رسید.
به گفته زکی زاده، 7 پروژه آبخیز و آبخوان داری دیگر در حاشیه سدهای لتیان و لار تا بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.
به گفته وی؛ این پروژه ها در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برخوردار است که با توجه به بارش های برف و باران 10 درصد باقیمانده این پروژه در فصل بهار تکمیل می شود.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: در مجموع با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، 16 پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در استان تهران تا بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.
وی تاکید کرد: این پروژه ها در قالب اقدامات مکانیکی شامل ایجاد سازه های سنگی- ملاتی، سنگی- گابیونی و ایجاد سامانه های پخش سیلاب و همچنین اقدامات بیولوژیکی شامل عملیات نهالکاری، بذرکاری، بوته کاری و کپه کاری انجام شده است.
زکی زاده، شهرستان های تهران، ری، شمیرانات پاکدشت، ملارد، فیروزکوه و دماوند را بیشترین نقاط حادثه خیز در بخش وقوع سیلاب های ناگهانی اعلام کرد و گفت: بیشترین پروژه های آبخیز و آبخوان داری استان تهران در این شهرستان ها اجرایی و عملیاتی می شود.
همه ساله در استان تهران وقوع سیلاب های ناگهانی قابل پیش بینی است که برای مقابله با این حوادث پروژه های آبخیزداری در این استان اجرایی و عملیاتی شده است.
این پروژه ها به منظور کنترل سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب، تقویت سفره های آب زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی در استان تهران دنبال می شود.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.