به گزارش ایرنا پیرحسین کولیوند شامگاه یکشنبه در مراسم نخستین مجمع خیرین سلامت در حوزه اورژانس بیان کرد: تا سال 95 تنها پنج فروند اورژانس هوایی در کشور داشتیم اما امروز 41 پایگاه اورژانس هوایی در سراسر ایران فعال است.
به گفته وی اورژانس هوایی تاکنون 24 هزار بیمار را اعزام کرده و 65 درصد از مصدومان انتقال یافته مستقیم به اتاق عمل جراحی رفته اند.
کولیوند همچنین گفت: 330 موتورلانس در کشور فعالیت می کنند که چهار هزار ماموریت به وسیله آنها انجام می شود.
به گفته وی زمان متوسط حضور مددجو بر بالین بیمار از 38 دقیقه به 14 دقیقه کاهش یافته است.
رئیس سازمان اورژانس کشور با تشریح سابقه شکل گیری اورژانس گفت: اورژانس 115، 43 سال پیش با هفت پایگاه و 70 آمبولانس در کشور فعالیت خود را شروع کرد.
کولیوند به فعالیت مطلوب اورژانس در دوران جنگ نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از دفاع مقدس وضعیت فعالیت اورژانس به یک حالتی از سکون رسید اما در سال 86 اورژانس توسعه پیداکرد و سال 95 نیز مرکز اورژانس به سازمان ارتقا یافت.
وی ادامه داد: در سال 95 تعداد 2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس در کشور فعالیت می کردند و 2 هزار پایگاه وجود داشت که امروز پنج هزار و 500 آمبولانس و 3 هزار پایگاه در سراسر کشور فعال هستند.
به گفته وی اورژانس در زلزله کرمانشاه رکورد جهانی را به ثبت رساند و ما کمترین هدرروی منابع را داشتیم.
کولیوند خاطرنشان کرد: کشور آلمان در راستای انتقال تجارب زلزله به آنها تفاهم نامه هایی را با ما امضا کرده که ما هم از تجربیات آنها در زمینه کاهش حوادث ترافیکی استفاده می کنیم.
رئیس سازمان اورژانس کشور جایگاه جهانی این مرکز در سطح جهانی را ستود و یادآور شد: اورژانس ستاد هدایت عملیات راه اندازی کرده است و ما از تخصص و تجهیزات هر بیمارستان به منظور انتقال مصدومان مطلع هستیم.
کولیوند تاکید کرد: اورژانس کشور به رده های مختلف مانند دانش آموزان، طلاب و کارمندان آموزش های لازم را ارائه می دهد تا قبل از رسیدن مددجوها بتوانند اقدامات اولیه را انجام دهند.
وی ادامه داد: در خصوص چهارشنبه سوری نیز آموزش های لازم را در مدارس شروع کرده ایم و سال گذشته با اجرای این برنامه 30 درصد از تعداد مصدومان و 50 درصد از بستری ها را در این شب کاهش دادیم.
کولیوند با قدردانی از تلاش های خیرین سلامت گفت: 330 پایگاه اورژانس به وسیله خیرین ساخته شده است.
به گزارش ایرنا رئیس مرکز اورژانس تهران نیز در این مراسم گفت: در پایتخت روزانه 10 بیمار سکته قلبی و مغزی از کد های 247 و 724 خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت می کنند.
پیمان صابریان اظهارداشت: اورژانس تنها ارگان با خدمات رایگان است اما کمبودهایی نیز داریم.
وی افزود: پتوهای یکبار مصرف خدمت جدید در اورژانس تهران محسوب می شود که امسال این طرح عملیاتی شد‌.
به گزارش ایرنا نشست اولین مجمع خیرین سلامت در حوزه اورژانس کشور در تالار دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار و سالار عقیلی خواننده نامی کشورمان به عنوان سفیر جدید اورژانس کشور معرفی شد.
عقیلی هفته گذشته در جاده سقز استان کردستان دچار سانحه رانندگی شد که تکنسین های اورژانس در محل حادثه او را مداوا کردند.
در این مراسم از خیرین سلامت در حوزه اورژانس کشور نیز تجلیل شد.
تهرام/7243/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.