به گزارش ایرنا، دومین مراسم تقدیر از پیشکسوتان فرش ایران روز چهارشنبه با حضور محسن شیخ الاسلامی و محمد انشایی معاونان میراث فرهنگی و صنایع دستی اداره کل میراث استان تهران، پریسا بیضایی مدیر موزه فرش، فرشته دستپاک رئیس انجمن فرش ایران و جمعی از پیشکسوتان و تولید و صادر کنندگان این محصول در موزه فرش تهران برگزار شد.
رئیس انجمن فرش ایران در این مراسم با بیان اینکه همدلی و کنار هم بودن مسئولان و هنرمندان در این صنعت می تواند به رشد فرش ایران کمک کند گفت: فرش سومین کالای استراتژیک برای کشورمان محسوب می شود.
فرشته دستپاک خاطر نشان کرد: فرش دستباف کشورمان حامل فرهنگ و هنر ویژه ای است که در این خصوص نتوانسته ایم در گذشته و حال میراث دار خوبی برای این محصول باشیم.
وی با بیان اینکه هر منطقه ایران یک فرش خاص خود دارد گفت در این زمینه با اتکا به همه ظرفیت ها و تبلیغات باید کلکسیون هنر و اصالت خود را به سایر کشورها عرضه کنیم.
رئیس انجمن فرش ایران با بیان اینکه هیچ کشوری ظرفیت و توان هنرمندان فرشباف ایران را ندارد گفت: برخی کشورها از جمله نپال، افغانستان، ترکیه و مراکش توانسته اند در چند سال اخیر با حمایت دولت های خود به تولید فرش دستبافت خود رونق دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران 30 درصد فروش بازار فرش دستبافت خود را از دست داده است افزود: باید برای رسیدن به جایگاه قبل خود طرح و برنامه های مدونی بدهیم که این موضوع فردی نبوده بلکه با حمایت تولید و صادر کنندگان فرش محقق خواهد شد.
معاون میراث فرهنگی استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: این گردهمایی در حوزه فرهنگ و هنر اقدامی شایسته برای ارج نهادن به پیشکسوتان خواهد بود.
محسن شیخ الاسلامی با بیان اینکه فرش اصیل ترین و زیباترین موضوع فرهنگی کشورمان به حساب می آید گفت: با این مولفه فرهنگی توان و ذوق اصیل هنر و تمدن ایران در دنیا قابل شناخت است.
وی گفت: از وظایف جدی موزه ها توجه به امر آموزش و پژوهش و بازنمایی فرهنگ ملت ها است.
مدیر موزه فرش نیز در این مراسم گفت: این گردهمایی برای دومین سال پیاپی برگزار شد که هدف آن تکریم و منزلت هنرمندان فرش خواهد بود.
پریسا بیضایی ادامه داد: اهداف این گردهمایی توجه به نقشه، طرحها، رنگ، خلق قالی و قالیچه های تاثیر گذار، ترویج افکار و اندیشه مثبت در فرش و ایجاد موج جدید در پیشرفت متخصصان است.
وی بیان کرد: نخستین دوره تندیس جاویدان فرش سال گذشته همزمان با چهلمین سال تاسیس موزه برگزار که در آن سیاوش آزادی، سیروس پرهام و شیرین صور اسرافیل تجلیل شدند.
موزه فرش تهران که در بهمن 1356 تاسیس شد دومین گنجینه ارزشمند فرش جهان به شمار می رود.
در حال حاضر حدود 400 تخته فرش و قالی از جمله فرش هایی از دوره صفویه و قاجاریه در آن نگهداری می شود.
تهرام/7247//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.