به گزارش ایرنا از دماوند، دستاوردهای ایران اسلامی با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب و رشد و توسعه ای که طی این مدت در بخش های مختلف رخ داده است، نیازمند یادآوری و تبیین هرچه بیشتر به خصوص برای نسل جوان است.
ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی، منابع طبیعی و دامپروری دستاوردهای بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی کشور فراهم کند.
حسین اردلان، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در این خصوص ضمن گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی به شرایط کنونی این نهاد و توسعه کشاورزی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: مساحت شهرستان دماوند 202 هزار هکتار است که 15 درصد از مساحت استان تهران را تشکیل می دهد؛ 167هزار هکتار این شهرستان را اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل داده که 82 درصد از مساحت شهرستان است.
وی افزود: کل اراضی دایر و بایر شهرستان 17.5 هزار هکتار و سطح اراضی دایر نیز 12.5 هکتار است و در مجموع اراضی کشاورزی شهرستان دماوند 7.65 درصد از اراضی کشاورزی استان تهران را تشکیل می دهد.
این مقام مسئول با بیان اینکه تولید سیب درختی بعنوان شاخص ترین محصول کشاورزی شهرستان محسوب می شود، ادامه داد: سالانه 220 هزار تن سیب در سطح شهرستان تولید می شود که 30 تا 40 هزار تن آن در سطح استان و کشور صادر خواهد شد.
وی به دیگر فعالیت بخش باغبانی اشاره کرد و افزود: تولید سالانه 250 هزار تن محصولات باغی، 29 هکتار کشت گلخانه ای، 53 هکتار کشت گیاهان دارویی، تولید یک هزار و 477 تن قارچ خوراکی و تولید 9 میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی گلخانه از دیگر فعالیت های این نهاد است.
اردلان در ادامه با اشاره به پرورش گاو شیری، گوساله پرواری و گوسفند در سطح شهرستان، تصریح کرد: در خصوص پرورش گاو شیری 12 واحد دامداری صنعتی، 30 واحد روستایی با پروانه، 240 واحد بدون پروانه و در کل 4 هزار و 900 راس دام در این شهرستان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در بخش پرورش گوساله پرواری، 38 واحد دامداری صنعتی، 22 واحد روستایی و 500 راس دام در منطقه فعال است، افزود: در بخش گوسفند داری، 3 واحد دامداری صنعتی، 42 واحد روستایی با پروانه، 322 واحد روستایی بدون پروانه و در کل 51 هزار راس دام در این شهرستان وجود دارد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در ادامه با اشاره به فعالیت زنبورداران در سطح شهرستان بیان کرد: در حال حاضر 270 نفر زنبوردار و 46 هزار کلنی زنبورستان طبق آخرین سرشماری با 440 تن تولید در سطح شهرستان فعالیت دارند.
این مقام مسئول گفت : به طور میانگین سالانه 20 هزار تن شیر، یک هزار و 100 تن گوشت قرمز، 7 هزار تن تولید گوشت و مرغ و 2 هزار تن تخم مرغ در سطح شهرستان تولید میشود.
وی ادامه داد: 66 مرکز پرورش مرغ گوشتی با یک میلیون و 600 هزار ظرفیت، 4 مرکز پرورش مرغ تخمگذار با 340 هزار ظرفیت، 5 مرکز پرورش مرغ مادر گوشتی با 191 هزار ظرفیت، 2 مرکز پرورش بوقلمون گوشتی با 12 هزار 500 ظرفیت و یک مرکز پرورش بوقلمون مادر با 2 هزار و 500 ظرفیت در سطح شهرستان فعال است.

**فعالیت 20 واحد پرورش ماهی قزل آلا در دماوند
رئیس اداره جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به فعالیت پرورش ماهی اضافه کرد: 20 واحد پرورش ماهی قزل آلا با ظرفیت یک هزار و 400 تن، یک واحد تکثیر ماهی با ظرفیتی بالغ بر 150 هزار تن و یک واحد واردات تخم چشم زده ماهی با ظرفیتی بالغ بر 200 هزار قطعه در حال حاضر در شهرستان فعالیت میکنند.
وی عنوان کرد: 15 واحد سردخانه و سورتینگ با ظرفیت تولید بالغ بر 93 هزار و 700 تن و به همین میزان جذب خام در این شهرستان فعال است.
اردلان تصریح کرد: یک هزار و 468 مورد سامانه نوین، 95 کانال و لوله گذاری حدود 245 کیلومتر، 51 رشته احیا و مرمت قنوات و 21 جاده بین مزارع حدود 78 کیلومتر در شهرستان ایجاد شده است.
این مقام مسئول در خصوص فعالیت اداره امور عشایر اضافه کرد: این نهاد مسئولیت ارائه تسهیلات لازم به عشایر منطقه که 250 خانوار با یکصدهزار راس دام در زمینه های مختلف از جمله احیا و اصلاح مراتع، احداث و نگهداری جاده های دسترسی، احداث سرویس های بهداشتی، تامین آب و برق و احداث آبشخور را دارد.
وی ادامه داد: به دلیل کوچ سالانه عشایر همکاری با 500 هزار خانوار که دارای 150 هزار راس دام هستند صورت میگیرد.
رئیس اداره جهاد کشاورزی گفت: در بخش مکانیزاسیون، خرید 660 دستگاه تراکتور توسط متقاضیان و همچنین تخصیص یک میلیون و 978 هزار و 900 لیتر سوخت به بهره برداران بخش کشاورزی از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش بود.
وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در بخش زراعت تصریح کرد: سالانه تولید 36 هزار تن محصولات زراعی، 27 هکتار توسعه کشت کلزا، 40 تن توزیع بذر گواهی شده و 450 تن توزیع انواع کودهای یارانه دار انجام میشود.
اردلان با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش حفظ نباتات خاطر نشان کرد: 110 مورد نظارت بر فروشندگی های نهاده های کشاورزی، 5 هزار و 400 هکتار پروژه مبارزه با آفات همگانی و تولید محصول سالم، یک هزار تن پروژه مبارزه با جوندگان موذی، 9 مورد صدور مجوز برای فروشندگی های سموم و 6 هزار و 500 تن توسعه شبکه مراقبت و پیش آگاهی از جمله اقداماتی است که سالانه توسط این نهاد صورت میگیرد.

**پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تقویت بخش آبخیزداری دماوند
محمود حجتی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دماوند با اشاره به فعالیت های این نهاد در 40 سال اخیر با تأکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش آبخیزداری فعالیت های مهمی در شهرستان دماوند رخ داده است، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت آبخیزداری به منظور پیشگیری از سیل و رسوب در سطح شهرستان اجرا نشده بود که پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تقویت این بخش محسوب می شود.
وی افزود: از سال 1368 و پس از وقوع سیل در شهرستان، اجرای سازه های آبخیزداری رودخانه تار آغاز و پس از آن سازه های بی شماری بر روی رودخانه های آبعلی، سیاهرود، دوآبی، جمع آبرود و دلیچائی اجرا شد.
این مقام مسئول ادامه داد: بیش از 900 هزار متر مکعب عملیات مکانیکی شامل عملیات سنگ و گابیون، سنگ و ملات، خشکه چین و سازه های خاکی در منطقه به اجرا درآمد.
حجتی با بیان اینکه شهرستان دماوند دارای مساحتی حدود 188 هزار هکتار و ارتفاع 2 هزار متر از سطح دریاهای آزاد است، تصریح کرد: میزان بارندگی شهرستان به صورت میانگین 341 میلیمتر بوده که در ارتفاعات شمال آن به بیش از 500 میلی متر و در قسمت های جنوبی شهرستان نیز کمتر از 300 میلی متر است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دماوند با بیان اینکه محدوده حوضه های آبخیز دماوند حدود 186 هزار هکتار است، خاطر نشان کرد: این محدوده شامل 27 زیرحوضه است که مطالعات در سطح 26 زیرحوضه انجام شده و در یک زیرحوضه به نام گروس اجرا نشده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای عملیات آبخیزداری، 24 زیر حوضه عملیات آبخیزداری تکمیل شده است، اضافه کرد: 3 زیرحوضه گرمابسرد، بولان و گروس نیازمند عملیات اجرایی و مرمتی است که در مجموع حدود 5 هزار هکتار مساحت دارند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به بزرگترین زیرحوضه های شهرستان بیان کرد: زیرحوضه های جمع آبرود، دلیچایی، دوآبی و تار و بار، آبعلی و سیاهرود از حساس ترین زیرحوضه هایی است که مهمترین مراکز شهری شهرستان، در حوضه عملکرد این مناطق واقع شده است.
حجتی با اشاره به اینکه از سال 85 فعالیت های آبخیزداری از اداره جهاد کشاورزی به این نهاد سپرده شده است، اظهار داشت: در 12 سال اخیر حوزه های جیلارد، دلیچائی، شاه بلاغی، پلنگ آواز پایین، جمع آبرود، سد مامملو، آبعلی، تار و بار، تیزآب، سیاه پلاس، سد لار و گلخندان از جمله حوزه هایی بوده که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شد.
وی با تاکید براینکه حوزه سیاه پلاس و سدلار به شمیرانات و حوزه گلخندان به پردیس واگذار شده است، تصریح کرد: در سال 89 حدود 30 میلیارد ریال به این شهرستان به منظور عملیات آبخیزداری تخصیص داده شد که در بین سنوات آبخیزداری دماوند بی سابقه بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به پروژه حبله رود به عنوان یکی از بخش های آبخیزداری شهرستان، بیان کرد: هدف اصلی این پروژه دستیابی به الگوهای مناسب برنامه‌ریزی، مدیریت، اجرا، بهره‌برداری و پایش و ارزشیابی منابع آب و خاک در چند زیر حوزه و تعمیم و توسعه نتایج حاصله از پروژه به برنامه ملی حفاظت منابع طبیعی از طریق مشارکت مردم روستایی در مدیریت حوزه‌های آبخیز کشور است.
رئیس منابع طبیعی شهرستان دماوند ادامه داد: در فاز نخست این پروژه در سال های 78 تا 83 در سطح منطقه دماوند حوضه دلیچائی و فیروزکوه تا سمنان شامل سه روستای هویر، دهنار و آرو به صورت پایلوت به اجرا درآمد.
حجتی خاطر نشان کرد: لوله گذاری و احداث استخر، کنترل سیل و احداث بند در دره، احداث بندهای گابیونی و دیواره ساحلی، احداث آبشخور، لایه روبی و ساخت منبع و لوله گذاری به منظور تامین آب آشامیدنی از مهم ترین فعالیت های انجام شده در طرح حبله رود است.

** نظارت بر فرآورده های دام و کنترل بیماری های واگیر در دستور کار دامپزشکی دماوند
سید علی امامی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند نیز با اشاره به خدمات ارائه شده توسط این نهاد از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کنترل بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری هاری، سل، تب مالت و مشمشه حوزه فعالیت این نهاده بوده است.
وی افزود: نظارت بر فرآورده های دامی و در کل امنیت غذایی مردم حوزه اصلی عملکرد دامپزشکی است و بعد از تصویب قانون سال 72 نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی نیز به این نهاد واگذار شده است و در چرخه های مختلف اعم از تولید، فرآوری، نگه داری، عرضه و توزیع مسئول فنی و بهداشتی این نهاد مستقر است.
این مقام مسئول ادامه داد: در بازدید از مراکز عرضه فرآورده خام دامی در سال 57 شامل نظارت بر مراکز عرضه و بسته بندی، 200 مورد بازدید صورت گرفت، در حالی که در سال 97 این تعداد به 6 هزار و 576 نوبت بازدید افزایش یافت که افزایش 32 برابری را شاهد هستیم.
امامی خاطر نشان کرد: در خصوص نظارت بهداشتی بر کشتار طیور، با توجه به افزایش جمعیت در سال 57 حدود 50 هزار قطعه و در سال 97 بیش از یک میلیون و 758 هزار قطعه طیور کشتاری در سال رسید که رشد 35 برابری را شاهد هستیم.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند در خصوص واکسن های توزیع شده، بیان کرد: در سال 57 حدود یک میلیون دوز واکسن و در سال 97، 14 میلیون و 101 هزار دوز واکسن در بین جمعیت طیور استفاده شده است.
وی اضافه کرد: کشتار دام در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در قالب سنتی و با شرایط بهداشتی پایین انجام می شد، اما در حال حاضر با توجه به تأسیس کشتارگاه ها در شهرستان در پایان سال جاری مطابق پیش بینی کشتار بیش از 40 هزار راس دام سبک و سنگین اعم از گاو، گوساله، گوسفند و بز را شاهد خواهیم رسید.
این مقام مسئول عنوان کرد: نظارت بر شرایط بهداشتی کشتارگاه ها نسبت به سنوات گذشته ارتقاء پیدا کرده که تامین کننده بهداشت عمومی جامعه است.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دماوند در خصوص فعالیت داروخانه و آزمایشگاه حوزه دامپزشکی، تصریح کرد: تا پایان سال 67 هیچ مرکزی به این نام در شهرستان فعالیت نداشت، در سال 72 سه واحد و در سال 82 پنج واحد تاسیس شد و در حال حاضر 16 واحد آزمایشگاهی و داروخانه و درمانگاه دامپزشکی در این شهرستان فعالیت دارند.
وی با تأکید براینکه واکسن های دامی توزیع شده از 100 هزار دوز در سال 57 به 814 هزار دوز در سال 97 رسیده است، خاطر نشان کرد: عملکرد این نهاد در تمام حوزه ها پیشرفت و افزایش پیدا کرده که بخشی از آن به افزایش جمعیت و بخش دیگر مربوط به توسعه فعالیت های دامپزشکی بیش از رشد جمعیت بوده است.
امامی بیان کرد: در طول این چهل سال با بیماری های جدید از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مواجه شدیم که به عنوان بیماری های نو پدید طبقه بندی می شود که در سال جاری بالغ بر ۱۲۶ هزار متر مربع از جایگاه های دامداری ها را توسط بخش دولتی سمپاشی کردیم و این سمپاشی در طرح کنترل انگل های خارجی دام بوده و موردی از بروز بیماری تب خون ریزی دهنده مشاهده نشده است.
تهرام/7246/1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.