به گزارش خبرنگار ایرنا از شهرستان دماوند،انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که تا قبل از آن کمتر شاهد تامین خدمات زیربنایی در بخش های مختلف بویژه برق و مخابرات در روستاها و شهرها بودیم.
به گفته رئیس اداره برق دماوند میزان برخورداری مردم این شهرستان از برق پیش از انقلاب اسلامی یک درصد بود ولی الان این میزان به حدود 99 درصد رسیده است.
بهزاد صبوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خدمات 40 ساله این نهاد در سطح مناطق شهری و روستایی دماوند اظهارداشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان دماوند تنها ۷۳۰ انشعاب برق داشتیم اما الان‌ تعداد انشعاب ها به ۷۰ هزار و ۶۱۷ مورد رسیده است.
این مقام مسئول همچنین بیان کرد: در این مدت افزایش طول خطوط توزیع برق فشار متوسط با 98 برابر رشد از 30 به یکهزار و 86 و نیز در بخش فشار ضعیف با 95 برابر افزایش از ۴۰ به ۷۴۷کیلومتر رسیده است.

** 76 مگاوات ظرفیت نیروگاهی برق شهرستان
رئیس اداره برق شهرستان دماوند با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برقدار کردن چاه‌های کشاورزی و رونق در این بخش بوده تصریح کرد: تا پیش از سال ۱۳۵۷ چاه‌های کشاورزی برق نداشتند اما الان ۲۷۰ مورد چاه آب کشاورزی برقدار هستند که این مهم در رونق این بخش تاثیر بسزایی داشته است.
وی افزود: ظرفیت نیروگاهی شهرستان در سال ۱۳۵۷ تنها یک مگاوات بود ولی اکنون به ۷۶ مگاوات رسیده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: تا سال 1357 تعداد 50 دستگاه ترانسفرماتور توزیع با ظرفیت کم در شهرستان نصب شده بود که بعد از پیروزی انقلاب و تاکنون این رقم به 2 هزار و 312 دستگاه رسیده است.
صبوری ادامه داد: تا سال 1357 در مجموع کمتر از یکهزار دستگاه چراغ روشنایی در معابر شهرستان نصب شده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به 15 هزار و 620 دستگاه چراغ روشنایی رسیده است و بیش از 15 برابر رشد را نشان می دهد.

** نیروگاه خورشیدی
رئیس اداره برق دماوند با اشاره به تقویت نیروگاه‌های خورشیدی در این شهرستان خاطرنشان کرد: سیاست جدید بر رشد نیروگاه‌های خورشیدی کم ظرفیت است که در شهرستان حدود ۱۵ نیروگاه خورشیدی کم ظرفیت خانگی وجود دارد و مردم از آن استفاده می‌کنند.
وی بیان کرد: همچنین یک نیروگاه خورشیدی بسیار بزرگ‌ ۷ مگاواتی در تونل‌ها داریم که تابستان برای ارائه خدمات بهتر بسیار تاثیرگذار است.
این مقام مسئول در خصوص ارائه خدمات به توزیع برق در شهرک‌ها و مراکز صنعتی نیز توضیح داد: پیش از انقلاب شهرک‌های صنعتی نداشتیم؛ اکنون دو شهرک صنعتی در شهرستان دماوند وجود دارد که در شهرک صنعتی دماوند شماره یک، 100درصد مراکز صنعتی برقدار هستند و شهرک صنعتی 2 نیز با واگذاری زمین‌ ها و تجهیز این شهرک، برق موردنیاز آن تامین خواهد شد.

*** ۴۵ هزار مشترک تلفن و ۱۲ هزار مشترک اینترنت
حسن خلیلی رئیس اداره مخابرات دماوند نیز با بیان اینکه اداره پست، تلگراف و تلفن در سال 1293 هجری در سه شعبه منطقه جیلارد، جابان و کیلان و یک دفتر بهره برداری در رودهن تاسیس شد اظهارداشت: مسیر خطوط تلفن ثابت در آن زمان از تهران به گرگان و در سال 1315 به صورت نوبتی به وسیله اسب و دوچرخه نگهداری می شد.
وی با بیان اینکه در آن زمان 23 دستگاه تلفن مغناطیسی در ادارات دماوند وجود داشت و ارتباط بین دو طرف، نیازمند وجود یک رابط و بهره بردار بود گفت: با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی این شهرستان از یک دستگاه 500 شماره ای غیرخودکار برخوردار بود که آن هم از طریق اپراتور، ارتباط را برقرار می کرد.
خلیلی با اشاره به وضعیت این نهاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اضافه کرد: باتوجه به تحولات فناورانه، راه اندازی دفاتر مخابرات در دستور کار قرار گرفت که ارتباط به وسیله سیم های فلزی با رادیوهای 24 کانال بود.
رئیس اداره مخابرات شهرستان دماوند با اشاره به اینکه در آن زمان سوئیچ های خودکار بر روی تلفن ها نصب نبود، خاطرنشان کرد: بتدریج سوئیچ های الکترو مغناطیس و پس از آن نیز سوئیچ های دیجیتال بر روی تلفن ها نصب شد.
وی با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب حدود 45 روستا با 25 مرکز مخابراتی و 65دستگاه «اکسس» در نقاط مختلف نصب شد عنوان کرد: اینک در سطح شهرستان 65 هزار تلفن منصوبه و بیش از 45 هزار مشترک و از لحاظ مشترکان اینترنت نیز 20 هزار منصوبه و 12 هزار مشترک داریم.

**نقش موثر فیبر نوری در توسعه مخابرات
این مقام مسئول با اشاره به ارتباطات رادیویی و ارتباطات فیبر گفت: 16 سیستم رادیویی و 400 سیستم بر روی بستر فیبر و سه مرکز پاسخگویی به امور مشترکین با 15 پرسنل در حال خدمات رسانی هستند.
خلیلی میزان طول مسیر فیبر نوری را حدود یک هزار کیلومتر اعلام و بیان کرد: ارتباط روستاها با مرکز اصلی در دماوند توسط فیبر نوری برقرار است و در اثر سرما و گرما بر آن اختلالی وارد نمی شود؛ همچنین در صورت قطع ارتباط به وسیله شبکه رینگ فیبر نوری به صورت اتوماتیک این ارتباط وصل خواهد شد.

**استقرار ۱۴۰ تلفن همگانی در مسیرهای اصلی و روستایی
وی با تاکید بر اینکه بیش از 140 دستگاه تلفن همگانی در مسیرهای اصلی و مسیرهای روستایی شهرستان دماوند وجود دارد گفت: همچنین 48 ساختمان فنی و اداری بعد از انقلاب اسلامی با مساحتی بالغ بر 9 هزار مترمربع ساخته و 38 هزار مترمربع زمین نیز برای احداث آنها تهیه ‌شده است.
رئیس اداره مخابرات شهرستان دماوند تاکید کرد: در 24 مرکز مخابرات روستایی در حال جمع آوری سوئیچ های قدیمی و منسوخ شده هستیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه اینترنت دهی به چند روستا نیز در دستور کار است تصریح کرد: خدمات الکترونیکی توسط امور مشترکین نیز ارائه می شود و حتی مشترکین میتوانند از منزل هر درخواستی را ثبت کنند و در صورت وجود اشکال از طریق اپراتور قابل انجام است.
شهرستان دماوند دارای پنج شهر و دو بخش مرکزی و رودهن، با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است.
تهرام/7246/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.