به گزارش ایرنا، نرخ عوارض ورود به طرح ترافیک در سال جاری حداکثر 36 هزار تومان است.
اعضای شورای اسلامی پنجم شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و بیست و یکمین جلسه خود همچنین تصویب کردند که نرخ ورودی طرح باید کمتر از نرخ تورم در جامعه باشد.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این لایحه افزود: شهرداری تهران در این لایحه پیشنهادی، خواستار افزایش 20 درصدی نرخ ورود به محدوده های ترافیکی تهران در سال آینده نسبت به امسال شد.
وی ادامه داد: همچنین در مصوبه جدید محدوده زوج و فرد به عنوان رینگ دوم طرح ترافیک در سال آینده منظور می شود و نام آن به محدوده کنترل الودگی هوا تغییر نام می یابد.
به گفته علیخانی، مالک هر خودرو با پلاک تهران در سال 98 در هر فصل می تواند 20 بار به صورت رایگان وارد محدوده زوج و فرد شود.
پس از صحبت های علیخانی، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مخالف این لایحه گفت: طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا شد و مقرر بود گزارشی از اجرای آن به شورا ارائه شود اما این امر محقق نشده است.
وی ادامه داد: باید مشخص شود که این طرح کمکی به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک کرده یا خیر؟
به گفته مسجدجامعی، قرار بود 500 میلیارد تومان درآمد از این حوزه تحصیل شود آیا این امر محقق شده است؟
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به مسجدجامعی گفت که خداوند می فرماید از شما حرکت از من برکت، حرکتی کردیم و خداوند باران نازل کرد و امسال وضع هوا خوب بود.
آرش میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورا اما با دفاع از دستاوردهای طرح ترافیک گفت: 21 درصد میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در پاییز امسال به نسبت مدت مشابه کاهش داشت و با اجرای طرح ترافیک جدید سرعت اتوبوس ها 7 درصد افزایش داشته است.
پس از استماع نظرات مختلف کلیات تعیین نرخ عوارض در محدوده های مرکزی شهر تهران در سال 98 با 18 رای موافق و 2 مخالف به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا، در خصوص جزئیات این لایحه نیز مقرر شد ورود خودروهای پلاک ویلچر ( پلاک ژ) همچنان رایگان ماند.
همچنین چگونگی ارائه طرح ترافیک خبرنگاری نیز در جلسات کمیته فرهنگ و رسانه شورا تصمیم گیری می شود.

**قانونی بودن اخذ عوارض طرح زوج و فرد در سال 98
یکی دیگر از بخش های مهم بررسی این لایحه مربوط به حلقه دوم طرح ترافیک( طرح زوج و فرد) بود که براساس اظهارات علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر از سال آینده اخذ عوارض در طرح زوج و فرد قانونی است.
در جریان بررسی این موضوع حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت که در صورت تصویب این موضوع در شورا، شخص فرماندار آن را رد می کند اما رسولی دیگر عضو شورا در پاسخ به وی گفت: در این خصوص تنها کمیته انطباق مستقر در فرمانداری تصمیم گیرنده است.
وی ادامه داد: اخذ عوارض و جریمه 2 موضوع جداست و طبق قانون هر 2 باید گرفته شود.
پس از این کش و قوس، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران پشت تریبون شورا حاضر شد و گفت: دیشب در فرمانداری تهران جلسه ای با حضور فرماندار و نمایندگانی از دادستانی، راهور، استانداری و شهرداری تهران برگزار شد.
پورسیدآقایی اظهارداشت: آنجا مطرح شد که اخذ عوارض و جریمه برای طرح های ترافیکی کاملا قانونی است و باید مر قانون اجرا شود.
به گزارش ایرنا، نهایتا براساس تصمیم اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران مکلف شد که هر 6 ماه یکبار گزارشی از وضعیت اجرای طرح ترافیک به شورا ارائه کند.
تهرام/9343/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.