به گزارش خبرنگار ایرنا، کریم ذوالفقاری روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه متولی هدایت آب های نامتعارف وزارت نیرو است افزود: در گذشته برنج، سبزی و صیفی در جنوب تهران با آب های آلوده کشت می شد که در حال حاضر هیچ اراضی محصول خوراکی در استان تهران با آب های نامتعارف کشت نمی شود.
وی تصریح کرد:بدلیل کمبود آب کشت برنج در استان تهران انجام نمی شود و تمامی اراضی سبزی و صیفی با آب های سالم کشت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر 15 هزار هکتار در شهرستان ری، و حدود 17 هزار هکتار در اراضی شهرستان های پاکدشت و قرچک محصولات غلات و علوفه دامی که برای مردم خطرساز نیست با آب های نامتعارف کشت می شود.
وی با بیان اینکه بدلیل کمبود آب، کشت برنج را در اراضی جنوبی تهران متوقف کردیم خاطرنشان کرد: زراعت چوب را جایگزین کشت برنج کردیم که با همکاری کشاورزان در حال حاضر 40 هکتار از اراضی کشاورزی جنوب تهران به زراعت چوب اختصاص یافته است.

** یک هزار و 760 ساخت و ساز غیرمجاز تخریب شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه خط قرمز این سازمان حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری است، گفت: امسال یک هزار و 760 مورد که اقدام به تغییر کاربری، ساخت و ساز غیرمجازدر اراضی کشاورزی کرده بودند را تخریب کردیم.
به گفته وی عمده این اراضی ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان دماوند بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با هرگونه دست درازی به اراضی کشاورزی و توقف تولید محصولات کشاورزی برخورد قاطع می کند.

** 8 درصد واحدهای تولیدی و خدماتی تعطیل است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه 15 هزار واحد خدماتی و تولیدی بخش کشاورزی در این استان فعال است گفت: در حال حاضر حدود 8 درصد با کمتر از یک هزار واحد تولیدی و خدماتی از جمله مرغداری و سردخانه ها تعطیل است.

** 90 درصد محصولات مصرفی در داخل کشور تولید می شود
وی با بیان اینکه امنیت غذایی مهمترین هدف وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان تهران است خاطرنشان کرد: در حال حاضر 90 درصد محصولاتی که مصرفی می کنیم در داخل کشور تولید می شود.
ذوالفقاری یادآور شد: 20 درصد گوشت مصرفی را از طریق واردات جبران می کنیم و همچنین مقداری روغن و یک سری میوه های گرمسیری که به میوه های لاچکری معروف است از طریق واردات تامین می کنیم.

** 108 طرح کشاورزی در استان تهران افتتاح می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه به طرح های قابل افتتاح در دهه فجر اشاره کرد و افزود: 108 طرح با اعتباری بالغ بر 213 میلیارد تومان در 16 شهرستان استان تهران مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: با افتتاح این پروژه ها برای 8 هزار و 842 نفر شغل ایجاد می شود.
ذوالفقاری ادامه داد: 9 طرح قابل افتتاح بیش از 10 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و همچنین 52 طرح به بخش آب و خاک، 22 طرح به بخش تولیدات گیاهی، 6 طرح به بخش صنایع تبدیلی، 4 طرح به بخش تولیدات دامی و همچنین 24 طرح به بخش شیلات، عشایری و منابع طبیعی اختصاص دارد.
وی مهمترین طرح های قابل افتتاح را به احداث گلخانه و کانال و همچنین احداث مجتمع های دامداری اشاره کرد.

** میزان تولیدات بخش کشاورزی استان تهران 400 درصد رشد داشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه به فعالیت های 40 ساله این سازمان پرداخت و گفت: در سال 57 میزان تولیدات بخش کشاورزی استان تهران یک میلیون و 400 تن بود که این میزان پس از 40 سال به 5.7 میلیون تن رسیده و همچنین از نظر کیفیت محصولاتی که الان تولید می شود قابل مقایسه با سال های اول انقلاب نیست.
به گفته وی، میزان تولیدات بخش کشاورزی استان تهران در این 40 سال از انقلاب اسلامی 400 درصد رشد داشته است.
ذوالفقاری تصریح کرد: وسعت سرزمینی استان تهران یک میلیون و 360 هزار هکتار است که به 3 بخش کشاورزی، منابع طبیعی و اراضی مسکونی اختصاص دارد که از این میزان 187 هزار هکتار به اراضی کشاورزی اختصاص دارد.
وی تولیدات محصولات کشاورزی در استان تهران با توجه به میزان اراضی یک رکورد اعلام کرد و گفت: استان تهران بیشتر از استان آذربایجان غربی محصول تولید می کند و همچنین 2 برابر استان کردستان و همچنین یک میلیون تن بیشتر از استان اردبیل محصول تولید می کنیم.
به گفته ذوالفقاری، از کل 5.7 میلیون تن محصولات کشاورزی 3 میلیون و 100 هزار تن به محصولات زراعی اختصاص دارد و این نشان می دهد که میانگین عملکرد به ازاری هر هکتار در کشور 7.4 تن است اما در استان تهران به لحاظ استفاده از تکنولوژی و تجهیزات مدرن کشاورزی 21 تن در هر هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: 25 درصد قارچ، 30 درصد سبزی و صیفی، و همچنین 18 درصد کل تخم مرغ های تولیدی کشور در استان تهران تولید می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: 53 درصد کل گل های شاخه بریده، 13 درصد ماهیان زینتی، 17درصد شیر، و همچنین 15 درصد ذرت علوفه ای کل کشور در استان تهران تولید می شود.

** بیش از 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری مجهز شد
ذوالفقاری با بیان اینکه استان تهران در منطقه نیمه خشک تا خشک است و میانگین بارش بارندگی 220 میلی متر است گفت: برای مقابله با کم آبی طرح توسعه سیستم های نوین آبیاری را در اراضی کشاورزی توسعه دادیم و در حال حاضر بیش از 60 هزار هکتار به این سیستم مجهز شده و مقام اول کشوری را در تجهیز سیستم نوین آبیاری داریم.

** 43 درصد آب استان تهران به بخش کشاورزی اختصاص دارد
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، در تمامی استان های کشور 70 تا 90 درصد آب موجود به بخش کشاورزی اختصاص دارد که این میزان در استان تهران 43 درصد است که این میزان کمترین عدد در کل استان های کشور محسوب می شود.
وی همچنین در بخش احداث گلخانه در استان تهران نیز گفت: در کل کشور 12 هزار هکتار گلخانه احداث شده که از این میزان 3 هزار و 500 هکتار معادل 30 درصد کل گلخانه های کشور در استان تهران احداث شده است که این می تواند یک رکورد باشد.
ذوالفقاری یادآور شد: میزان تولید محصولات کشاورزی در گلخانه ها 10 برابر فضای باز است و همچنین در هر هکتار از فضای گلخانه ای 5 تا 6 نفر مشغول کار می شوند.
وی همچنین درباره توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان تهران نیز گفت: امسال 28 هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته و همچنین در مجموع 127 هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

** میزان دام های تولیدی عشایر کاهش نیافته است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین تولیدات جامعه عشایری را برای استان تهران مهم و ضروری اعلام کرد و گفت: طبق آمار میزان دام تولید شده عشایر در استان کاهش نیافته و طبق این آمار می توان نتیجه گرفت که جامعه عشایری در بخش تولیدات دامی و سایر محصولات فعال و پویا هستند.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.