به گزارش ایرنا، دبیر سومین دوره جایزه کتاب مرآت در مراسم رونمایی از این کتاب که روز دوشنبه همزمان با سومین دوره جایزه کتاب‌های موضوعی مرآت برگزار شد گفت: کمیته علمی این جایزه، 3هزار کتاب از سال 86 تا 96 را در حوزه معارف، دستاوردها و تاریخ تحلیلی از لحاظ محتوایی و شاخص های گرافیکی مورد بررسی قرار داد و از بین آنها 2هزار اثر انتخاب شد.
مجید صحاف با بیان اینکه در بررسی نهایی از لحاظ مولفه های علمی و پژوهشی نیز 70 اثر برگزیده و در قالب کتابی گردآوری شد اظهارداشت: در حوزه ناشران نیز از لحاظ گرافیکی، محتوایی و موضوعی و ناشرانی که بیشترین آثار را چاپ کرده باشند، مورد بررسی قرار گرفتند.
به گفته صحاف، دوره اول و دوم جایزه و نمایشگاه کتاب مرآت با موضوع های سبک زندگی ایرانی اسلامی و مردم سالاری دینی برگزار شد.
وی 40 سالگی انقلاب اسلامی را نشانه ای از کمال دانست و گفت: کشور در طول این سال ها در حوزه های مختلف به خصوص حوزه فرهنگ پیشرفت های قابل توجهی داشته هر چند که در این زمینه با فراز و نشیب هایی هم مواجه بوده است.
یک پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی نیز در این آیین با تاکید بر اهمیت بررسی تاریخ انقلاب اسلامی اظهارداشت: برخی از افراد براساس علاقه و مسئولیت تاریخ انقلاب و دستاوردهای آن را گردآوری و مورد بررسی قرار داده اند و باید بیشتر در این زمینه کار شود.
جواد منصوری گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی به این معنا نیست که در گذشته 10 هزار کیلومتر خط راه آهن داشتیم و امروز 40 هزار کیلومتر بلکه انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات دنیا و مکتب ها و ساختارهای فکری دنیا را تغییر داد.
وی افزود: باید نسبت به عملکرد 40 سال گذشته ارزیابی دقیقی داشته باشیم و پاسخ مناسب به این عملکرد بدهیم و آمادگی لازم را برای آینده کسب کنیم.
منصوری با انتقاد از ارائه ندادن آگاهی لازم به نسل جوان درباره انقلاب اسلامی اظهارداشت: انقلاب اسلامی پدیده بسیار عظیمی بوده که متاسفانه در شناخت آن برای نسل جوان کوتاهی کردیم و نتوانستیم به آنان توضیح دهیم که انقلاب چه رخدادی بوده؟ آیا فقط شورش و سرکوب نظام پهلوی بوده یا اینکه اهداف دیگری داشت.
وی گفت: در ارتباط با بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی تنها نباید به کتاب تکیه کنیم، هرچند در این حوزه هم آن طور که شایسته است آثاری را تدوین و منتشر نکردیم بلکه باید در حوزه فضای مجازی، فیلم و سایر زمینه های فرهنگی و هنری نیز آثاری تولید شود.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین گفت: معرفی و بررسی 70 اثر برگزیده با تاکید بر نگاه عمیق، دقیق نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی در ادبیات 40 ساله به معنای بلوغ، حکمت و بالندگی است.
سعید اوحدی افزود: ما در این آثار باید ضمن امانت داری و بیان دستاوردها، آینده پژوهی انقلاب را مدنظر قرار دهیم که در چه مسیری حرکت می کنیم و در حوزه آسیب ها و موانع، انقلاب خود را چگونه تجهیز می کند.
وی با اشاره به اقدامات رژیم پهلوی اظهارداشت: فضای مکاتب مادی گری به عنوان رویکرد جدی در دانشگاه ها حاکم بود و شکنجه های بسیاری بر زندانیان وارد می شد و حرکت امام خمینی(ره) در آن زمان یک انقلاب ایجاد کرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بنا بر فرمایش امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی انفجار نور بود و رشد و توسعه را به همراه داشت که حکومت و استکبار تلاش کرد این انقلاب را در ظلمت قرار دهد.
اوحدی با اشاره به اقتدار نظام جمهوری اسلامی در منطقه افزود: امروز استکبار می داند که گزینه نظامی به هیچ وجه نمی تواند در منطقه موثر باشد و امروز برای ایجاد اسلام هراسی به تشکیل داعش متوسل شدند و به دنبال این بودند که چهره خشن، سخت و خون ریز از اسلام به وجود آورند اما شهدای مدافع حرم و حاج قاسم سلیمانی این توطئه ها را شکست دادند.
وی اظهارداشت: رویکرد امروز دشمن براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب جنگ نرم است و در حوزه های فرهنگ، هنر و کتاب با تولید آثار فاخر و ارزشمند از جمله بیان دستاوردهای و ارزش های انقلاب اسلامی این توطئه ها را شکست داد.
در پایان این آیین از حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه نویسنده کتاب های «منظومه فکری امام خمینی(ره)» و «منظومه فکری آیت الله العظمی امام خامنه ای»، حجت الاسلام علی ذوعلم نویسنده کتاب «ولایت فقیه کارنامه بیست ساله»، منوچهر محمدی نویسنده کتاب «تحلیلی بر انقلاب اسلامی» و در بخش ناشران برگزیده از نشر معارف تجلیل شد.
همچنین در این آیین از جواد منصوری به صورت ویژه تجلیل شد.
نمایشگاه و جایزه کتاب‌های موضوعی مرآت در راستای عمل به منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تعمیق و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق بررسی محتوایی کتاب‌‏های موضوعی سال گذشته راه‌اندازی شد.
تهرام/7245//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.