اما این جمله عین سخن روانشناسی است که عصر یکشنبه در کارگاه «شهر، خشونت» معتقد است: کوچه های آشتی کنان که در قدیم بود، امروز فضایی برای خشونت علیه شهرنشینان شده است.
به گزارش ایرنا تعدادی از کارشناسان حوزه علوم اجتماعی در جریان نهمین همایش سلامت روان و رسانه که در تالار اجتماعات سازمان جوانان هلال احمر ایران در تهران برگزار شد ارتباط معنادار فضاهای شهری و خشونت را مورد کندوکاو علمی قرار دادند و تصریح کردند: برای کاهش خشونت در سطح شهر باید به گسترش ارتباطات مردمی در سطح جامعه تاکید کرد و به آن دامن زد تا زمینه کاهش خشونت شهری فراهم شود.
این کارشناسان تاکید داشتند که شهر باید محلی برای امنیت و ایمنی شهروندان باشد و دستیابی به این مقصود راهی غیر از ایجاد ارتباط محلی و افزایش روابط بین فردی و جمعی وجود ندارد.

** مشارکت مردم در جامعه افزایش یابد
در این نشست دکتر زینب نصیری جامعه شناس و مدیرکل سلامت شهرداری تهران، شهر را محلی برای سکونت همه مردم خواند و گفت: انتظار می رود شهر فضایی برای آرامش و تفریح ایجاد کند و تردد، زندگی اجتماعی، کار و سکونت نیز در آن جریان داشته باشد.
وی اظهارداشت: لازمه بهزیستن در شهر امنیت و ایمنی است که در فقدان آن، شهروندان با انواع خشونت و احساس ناامنی روبه رو می شوند.
نصیری افزود: بی توجهی به فضاهای شهری می تواند زمینه به فعل رسیدن خشونت در آنها را برای ساکنان فراهم کند.
این جامعه شناس یادآورشد: همه افراد ساکن در یک شهر باید بتوانند به طور برابر به فضاهای مختلف و امکانات پیش بینی شده در فضاهای شهری دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند تا عدالت فضایی محقق شود.
وی تاکید کرد: مکان های عمومی شهری، فضاهای بی دفاع، گروه های جمعیتی ( حضور توده های مردم در فضاهای مختلف) و وسایل حمل و نقل عمومی شاخصه هایی هستند که می توانند در افزایش خشونت موثر باشند.
نصیری خاطرنشان کرد: نبود صاحب ملک، در دیدرس نبودن، فضا با کارکردهای متناوب، عقب نشینی یا فرورفتگی، فقدان روشنایی، کُنج ها، زیرگذر و پل ها، ارتباط نداشتن بین فرم و کارکرد بناها و نیز ساختمان های نیمه تمام محیط های بی دفاعی هستند که می توانند زمینه ایجاد خشونت شهری را فراهم کنند.
این جامعه شناس ادامه داد: در فضاهای شهری بیشترین خشونت علیه سالمندان، گروه های خاص مانند معلولان و زنان شکل می گیرد و زنان به علت برخورداری از تجربه های زیستی در این زمینه، شناخت بهتری از فضای ناامن شهری دارند.
وی تصریح کرد: برای کاهش این خشونت شهری باید بر شهری مناسب افراد پیاده، شبکه دسترسی پیاده، بهبود کیفیت نگهداشت سازه و اماکن شهری و ارتقای حضور پذیری مردم در آن تاکید و اقدام کرد.

**عمر کوچه های آشتی تمام شده است
حسین ایمانی جاجرمی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه هر خشونتی روی گسترش دیگر انواع خشونت ها تاثیرگذار است افزود: دیگر باید کوچه های آشتی کنان را به فراموشی سپرد در حالی که امروز این مکان ها زمینه خشونت شهری را ایجاد می کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد.
وی سخنان خود را با مثالی در خصوص پژوهش انجام شده در مورد سود حاصل از بازی بویلینگ و تاثیر حضور انفرادی افراد در آن ادامه داد و اضافه کرد: مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داد حضور جمعی بازیکنان در باشگاه ها، سود بیشتری برای سرمایه گذاران دارد تا حضور انفرادی.
ایمانی جاجرمی اظهارداشت: باید روی زیربناهای اجتماعی و توسعه «کاخ های مردمی» مانند سراهای محله و کتابخانه های عمومی کار کرد و به آنها بها داد چون این فضاها اغلب اماکنی هستند که مردم با یکدیگر در آنجاها به صورت رودررو مواجه می شوند و تعامل دارند.
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی بر لزوم توجه به اهمیت زندگی جمعی و به فکر هم بودن در شهر تاکید و خاطرنشان کرد: پرهیز از ساخت فضاهای عمومی پیامد دارد و به کاهش تعامل مردم و گسترش زندگی انفرادی و خشونت شهری منجر می شود.
وی با بیان اینکه اکنون پاسخی برای پدیده هایی همچون نگهداری حیوانات و روسپیگری نداریم تصریح کرد: نمی توان مدعی بود چنین مسائلی در جامعه وجود ندارد؛ در حالی که مردم را به حال خود رها کرده ایم و تصمیم ها و قوانین کنونی پاسخگوی مشکلات و تبعات آنان نیست.

**خرابی خرابی می زاید
الهام شیرازی روانپزشک نیز در این نشست گفت: هر جا و فضایی که صاحب نداشته یا خراب باشد، زمینه ای برای خرابکاری های بعدی و فساد ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: اگر هر مشکلی را سریع ترمیم کنیم، جلو خرابکاری های بیشتر و خلافکاری ها را می گیریم.
شیرازی خلافکاری را مصداقی از خشونت شهری برشمرد و یکی از مهمترین شاخص ها را در شکل گیری تخلف، دیده نشدن یا کم شدن احتمال مجازات متخلف اعلام کرد.
این روانپزشک اضافه کرد: فضاهایی که قابل ایمن سازی است، این حس را به فرد منتقل می کند که ساکنان آن منطقه هوشیار هستند و امنیت در آن محدوده حکمرانی می کند.
وی افزود: زمانی که مردم با هم تعامل دارند در عمل، خلافکاری هم زمینه ای برای شکل گیری ندارد؛ هرچه اماکن عمومی بیشتر دید داشته باشد احتمال وقوع تخلف هم کاهش می یابد.
شیرازی با تاکید بر افزایش دیده بانی ساکنان شهر یادآورشد: باید حس قلمرو را در مردم زنده کرد تا نسبت به محلی که در آن سکونت می کنند احساس مالکیت و مسئولیت داشته باشند و از آن نگهداری کنند.
این روانپزشک ادامه داد: این، یکی از شیوه هایی است که می تواند امنیت شهری را بالا ببرد و امکان استفاده همه از فضاهای شهری را افزایش دهد.

**مردم را به شهر برگردانیم
محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران نیز در پایان این نشست گفت: باید مردم را به شهر دعوت کرد تا از محلی برای سکونت به محیطی برای ارتباط ساکنان تبدیل شود.
وی با بیان اینکه می توانیم در سطح شهر نوعی از خشونت فراگیر را مشاهده کنیم تصریح کرد: فضاهای موجود به نوعی به تمایل مردم به خشونت و جرم منجر می شود.
جوادی یگانه اضافه کرد: اگر کودکان را برای تفریح فقط به پارک ها ببریم و در سایر فضاها حاضر نکنیم، مشکل ایجاد می شود؛ از همین رو هرچه فضاها در دسترس شهروندان باشد به همان میزان هم امکان وقوع جرم و خشونت کاهش می یابد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به اینکه فضاهای بی دفاع شهری باید مدیریت شود خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که می تواند از میزان خشونت در شهر کم کند حضور بی بهانه، پیاده و عادی مردم در خیابان های نزدیک محیط زندگی خودشان است.
وی تاکید کرد: هرچه تعامل و ارتباط میان مردم در یک محل افزایش یابد، احتمال بروز خشونت هم کم می شود.

خبرنگار: مینا افشاری ترک
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.