حسن خلیل آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ اثر تاریخی چشمه علی و کاهش دبی آب آن، عملیات حفاری تونل مترو متوقف شده که براساس توافقات انجام گرفته فعالیت مجدد پروژه آغاز می شود.
وی یادآور شد: چشمه علی از کوههای شرق تهران سرچشمه گرفته و منشاء دائمی آبدهی دارد و در این مدت نیز مسیر جریان آب دچار اختلال شده بود که با آب بندی و بازسازی این مسیر مشکل کاهش آب چشمه رفع خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: اقدامات مترو در زمینه پروژه خط 6 ممکن است منجر به کاهش آب چشمه علی شود که این کاهش تا 15 اسفند ماه سال جاری جبران خواهد شد.
به گزارش ایرنا، 'چشمه‌علی' یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. 'چشمه‌علی' از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه ‌ای دایمی واقع بر بالای تپه‌ای گرد آمدند.
در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌ تر و پرجلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.
1970//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.