مجید فراهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تنها چهار روز از ابلاغ این بخشنامه توسط معاونت منابع انسانی شهرداری تهران می گذرد اما انتظار است که این بخشنامه دستاوردهای بسیاری همراه داشته باشد افزود: پیمانکارانی که از اجرای این بخشنامه سر باز بزنند، به فهرست سیاه می روند و شهرداری با آنها قطع همکاری می کند.
وی با بیان اینکه نظارت مستقیم بر اجرای نص صریح قانون در پرداخت حقوق و مزایای کارگران دارای قرارداد با شهرداری تهران اعمال می شود ادامه داد: در خصوص برخی کارگران تحت نظارت پیمانکاران این حقوق رعایت نمی شد که در این زمینه پیمانکاران را به بستن قرارداد رسمی با کارگران براساس بخشنامه فوق ملزم کردیم.
به گفته فراهانی، این قرارداد شامل مزایای متعلقه، حقوق ثابت، حق بیمه و اضافه کاری می شود و همچنین مدت زمان قرارداد هم در آن مشخص است.
وی ادامه داد: بارها مشاهده شده که کارگر قرارداد دارد و حقوق خود را می گیرد اما کسورات بیمه و مالیات که کارفرما از حقوق کارگر کم می کند به حساب بیمه و مالیات ریخته نشده و این موضوع مشکلاتی را در بحث بیمه کارگران ایجاد می کرد.
فراهانی اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ بخشنامه جدید مشکلات مذکور رفع شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران همچنین گفت که موضوع رعایت الگوی ایمنی ( HSE) در قراردادهای کارگری جدید لحاظ و ایمنی و سلامت کارگران نیز به عنوان یک اصل در این قراردادها پذیرفته شده است.
به گفته وی، دستورالعمل اجرای HSE به پیمانکاران شهرداری داده شده و آنها ملزم به آموزش به کارگران و اعمال این قانون در محیط کار هستند.
فراهانی به یکی از بندهای این دستورالعمل اشاره و بیان کرد: اگر حادثه ای برای کارگر در محل کار اتفاق بیفتد، این حادثه در دفتر ویژه باید ثبت و حداکثر تا سه روز به تامین اجتماعی گزارش شود تا کارگر از حق و حقوق قانونی خود استفاده کند.
وی ادامه داد: همچنین پیمانکار موظف است با هزینه خود بلافاصله بعد از حادثه، کارگر را به مراکز درمانی برای معالجه برساند.

** ضمانت اجرای این قانون، نظارت بر آن است
عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای اجرای این بخشنامه توسط پیمانکاران شهرداری وجود دارد، گفت: ضمانت اجرای این قانون به نظارت بر آن بستگی دارد و در این بخشنامه پیش بینی شده که هر واحد یا سازمانی که برای انجام پروژه ای پیمانکار می گیرد، موظف به نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه است.
فراهانی افزود: بخشنامه نیروهای پیمانکاری حجمی شهرداری تهران بسیار مترقی است و جای تعجب دارد که چرا تاکنون این اقدامات انجام نشده است.
وی با تاکید بر اینکه براساس این بخشنامه بدهی پیمانکاران شهرداری به کارگران جزو دیون ممتاز است، گفت: براین اساس شهرداری های مناطق و سازمان های تابعه موظف شدند در صورت نپرداختن بدهی پیمانکار به کارگران، این حساب را از محل طلب پیمانکار از شهرداری تسویه کنند.
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران تاکید کرد: پرداخت حق و حقوق کارگران از اولویت های شهرداری تهران است و پیمانکارانی که در بررسی های ادواری مشخص شود اصول بخشنامه مذکور را رعایت نمی کنند به فهرست سیاه می روند.
وی ادامه داد: بیشتر پیمانکاران اصول مورد نظر شهرداری را رعایت می کردند و با ابلاغ این قانون، معدود پیمانکاران متخلف نیز مجبور به اجرای آن می شوند و شورای شهر در این بخش نظارت مستقیمی خواهد داشت.
فراهانی همچنین به اعتراض برخی پیمانکاران به بخشنامه مذکور مربوط به نیروهای پیمانکاری حجمی اشاره و خاطرنشان کرد: امکان ملغی شدن این بخشنامه با فشار پیمانکاران وجود ندارد و اعضای شورا به صورت تمام قد برای اجرای این بخشنامه ایستاده اند.
تهرام/9343/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.