به گزارش خبرنگار ایرنا، دلاور بزرگ نیا در نخستین نشست میراث فرهنگی و توسعه فضای شهری که در موزه فرش برگزار شد، اظهار داشت: باید ظرفیت کشور را در پذیرش علاقه مندی به حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی سوق داد چراکه ظرفیت و امکانات خوبی در این زمینه وجود دارد که می توان گردشگران زیادی را به سمت آنها تشویق کرد.
وی افزود: باید از ظرفیت دانشگاهی به مباحث شهری در حوزه میراث فرهنگی بهره برد تا با تبادل اطلاعات گفت و گوهای دانشگاهی صورت گیرد.

** وجود 2هزار و 250 هکتار بافت تاریخی در پایتخت
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران نیز در این نشست گفت: 2 هزار و 250 هکتار بافت تاریخی مصوب و سه هزار و 268 هکتار بافت فرسوده در پایتخت وجود دارد.
وی ادامه داد: در وسعت بافت تاریخی تهران 350 اثر ثبتی و بیش از 2 هزار بنای واجد ارزش وجود دارند.
ابوالفتح شاد مهری با اشاره به اینکه با این ظرفیت بالقوه می توان نگاه ویژه ای داشته باشیم گفت: باید بتوان از ظرفیت بافت فرسوده و تاریخی به نفع شهر و ساکنان آن بهره برد چراکه در شهرداری ارتقای کیفیت زندگی در بافت تاریخی به جد در دستور کار است.
وی گفت: نگاه شهرداری تخریب و بازسازی بافت های تاریخی نبوده بلکه حفظ و نگهداری آنان است.

**نگاه توسعه ای به شهرهای تاریخی
عضو هیات علمی مرمت و معماری دانشگاه تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه نگاه توسعه ای به شهرهای تاریخی از 2 قرن پیش در برخی از کشورها رخ داده است، بیان داشت: این فرصت به وجود آمده است تا نقاط ضعف در تاریخ میراث فرهنگی برطرف شود و محدوده و بافت تاریخی مورد توجه قرار گیرد.
محمد حسن خادم زاده با اشاره به اینکه به جایگاه میراث فرهنگی کمتر پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: در مجموعه آکادمیک تبدیل شدن ذهنیت حفاظت مدار و توسعه مدار بسیار ارزشمند است.
تهرام /7247//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.