به گزارش خبرنگار ایرنا، کیومرث کلانتری روز چهارشنبه درهمایش هوای پاک که در مجموعه انقلاب آکادمی ملی المپیک برگزار شد افزود: روز ملی هوای پاک در 29 دی ماه 1373 به واسطه حمایت دوستاران محیط زیست، سازمان های مردم نهاد و جمعی از خبرنگاران در پارک شهر تهران ایجاد شد که مهم ترین هدف آن حمایت از فضای پیرامونی بوده است.
وی با بیان اینکه بدون آب و غذا انسان می تواند مدت زیادی را برای بقا سپری کند خاطر نشان کرد: اهمیت هوا جز عناصر تشکیل دهنده محیط زیست محسوب می شود.
مدیر کل محیط زیست استان تهران به تراکم جمعیتی و آلودگی های زیست محیطی در سطح استان تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تهران بیش از 18 درصد کشور را در 83 صدم درصدی جغرافیا ( 17 میلیون جمعیت کشور) را در خود جای داده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 4 میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که مهم ترین معضل آلودگی هوا بشمار می رود.
کلانتری به قانون نفس برای هوای پاک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این قانون که از سال 2017 مصوب شده است و 26 دستگاه اجرایی کشور برای حفاظت بیشتر از آلودگی هوا در آن مشارکت دارند.
مدیرکل محیط زیست استان تهران در سال گذشته 100 روز هوای ناسالم و پنج روز هوای ناسالم برای تمامی گروه های حساس در پایتخت داشتیم گفت: با اقدامات انجام شده و ناپایداری های جوی تا این لحظه 48 روز هوای ناسالم و هیچ هوای ناسالمی در تهران گزارش نشده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته 12 روز هوای پاک و امسال این رقم به 17 روز رسیده و در نهایت امسال 32 روز هوای سالم افزایش داشته است.
به گفته وی اگر خواهان هوای سالم هستیم باید تمام مردم برای محقق شدن آن مشارکت کنند.
همچنین رئیس هیات دوچرخه سواری استان تهران به خبرنگار ایرنا افزود: در همایش هوای پاک 150 دوچرخه سوار مرد و زن مشارکت داشتند که مهم ترین هدف ما همگانی کردن این ورزش در میان خانواده ها خواهد بود.
امید سراجی گفت: علاقه مندان امروز مسیر نمادین درب شمالی باشگاه انقلاب تا آکادمی المپیک را با دوچرخه رکاب زدند که امیدواریم در آینده نزدیک با حمایت مسئولان این فرهنگ را در سطح پایتخت همگانی کنیم.
وی همچنین به برنامه دیگر این هیات در سطح پایتخت اشاره کرد و افزود: به مناسبت هوای پاک روز جمعه(28 دی ماه) مراسم دوچرخه سواری در 21 شهرستان و مناطق چهار گانه پایتخت(شمال شرق، شمال غرب، جنوب شرق و جنوب غرب) با همکاری فدراسیون دوچرخه سواری، سازمان ورزش شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان استان و سمن های مردم نهاد ورزشی به صورت همزمان از ساعت 8:30 به صورت همزمان برگزار می شود.
همچنین پیام نظر مسئول کمیته محیط زیست و توسعه پایدار اداره کل ورزش و جوانان استان تهران خاطر نشان کرد: همگانی کردن ورزش دوچرخه سواری می تواند به کاهش بیماری و کم تحرکی جامعه کمک کند چرا که در جامعه ماشینی امروز ورزش تنها راهگشای سلامت جامعه خواهد بود.
همایش هوای پاک صبح امروز با حضور رئیس کمیته ملی المپیک، معاون وزیر ورزش و جمعی از مسئولان ورزشی استان تهران در آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
تهرام/7247//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.