انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران ظهر شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها درباره بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) و در حوالی سایت دفن زباله آرادکوه( در جنوب پایتخت) که از چندسال اخیر وجود دارد و مسئولان عالی کشوری نیز برای حل آن تاکید ویژه دارند، به طور کلی صحبت است.
به گفته وی نتایج تحقیقات درباره علت بوط نامطبوع 10 روز پیش هنوز اعلام نشده است.
به گزارش ایرنا عصر چهارشنبه 22 دیماه جاری انتشار بوی نامطبوعی در برخی نقاط پایتخت خبرساز شد.
همان زمان، درحالی که برخی منابع غیررسمی، ترکیدگی لوله فاضلاب، انتشار بوی فاضلاب ساختمان پلاسکو و نیز فعال شدن گسل های زمین را به عنوان عوامل این بو گمانه زنی کرده بودند، همه این فرضیه ها و دلایل توسط منابع رسمی رد و بیان شد که تحقیقات علمی این دلایل را تایید نکرده است.
در این شر ایط، یکی از خبرگزاری ها صبح امروز (شنبه) به نقل از استاندار تهران در حالی در تیتر خود اعلام کرد که منشا بوی نامطبوع پایتخت مشخص شد که در متن همان خبر به نقل از محسنی بندپی هیچ اشاره ای به طور مشخص به بوی نامطبوع 12 دیماه جاری نشده است.
اما به دنبال انتشار این خبر بسیاری از دیگر رسانه ها بویژه در شبکه های اجتماعی این موضوع را با فرض بر مشخص شدن منشا بوی نامطبوع 22 دیماه پایتخت بازنشر دادند و به دنبال آن برخی مسئولان شهری نیز در مقام دفاع از عملکرد خود در مدیریت پسماند شهرداری تهران آن را تکذیب کردند.
ازجمله این موارد سخنان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بود که گفت: اگر این بو ناشی از پسماندهای آرادکوه بود باید ابتدا در مناطق جنوبی و با شدت بیشتری در این مناطق بو احساس می شد؛ اما این گونه نبوده است.
در حالی که استاندار تهران بر عزم و تلاش دولت در سطح مسئولان استانی و نیز کشوری برای حل مشکل بوی نامطبوع جنوب پایتخت که طی سال های اخیر محل اعتراض بوده، به طور کلی تاکید کرده بود.

**رد فرضیه فعال شدن گسل ها
محسنی بندپی همچنین فرضیه هایی که این بو را به فعال شدن گسل ها و نیز آتشفشان دماوند نسبت داده بودند، رد و تاکید کرده بود: ارتباط این بو با فعال شدن گسل ها کاملا منتفی است چرا که هیچ تغییری در آب های زیرزمینی مشاهده نشد، از طرفی زلزله‌های هفته اخیر مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه حتی تکان‌های کوچک هم شاهد نبودیم.
استاندار تهران افزود: ارتباط بوی نامطبوع تهران با فعال شدن آتشفشان دماوند نیز کاملا رد شده است، چرا که جهت غالب وزش باد از غرب به شرق بوده و دماوند در شمال شرق آن هم با فاصله بسیار زیاد قرار دارد.

**ضرورت توجه به نحوه دفع پسماند و فعالیت برخی صنایع
نکته قابل توجهی که استاندار تهران می گوید در گفت وگو با آن خبرگزاری به آن تاکید کرده است، توجه به بحث تصفیه خانه و دفع اصولی پسماندهاست.
وی تاکید کرده بود: فاضلاب ناشی از شیرابه‌ پسماند‌های آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها آلودگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و در اثر وزش باد پراکنده می‌شود.
این سخنان استاندار تهران درحالی است که بوی نامطبوع حوالی فرودگاه مهرآباد که در محل ورودی مسافران خارجی قرار دارد همواره طی چندسال گذشته محل اعتراض و نیز بررسی مسئولان برای تزریق اعتبار و حل مشکل وجود داشته است.
محسنی بندپی همچنین اظهارداشته بود: متاسفانه در جنوب و غرب استان تهران صنایعی مستقر هستند مانند صنایع لبنی و کشتارگاه‌های مرغ که حداقل استانداردهای محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند.
وی گفته بود: این صنایع در قسمت بالادست و تقریبا در محدوده غربی جاده مرقد حضرت‌امام خمینی (ره) تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و باد غالب نیز معمولا غرب به شرق است بخصوص در فصل تابستان بوی ناشی از فضلاب برخی از صنایع و شیرابه های پسماند‌ها به سمت پایین دست که شرق استان تهران است متصاعد می شود و بوی نامطبوع آن از اتوبان فرودگاه نیز به مشام می‌رسد.

**همه صنایع مکلف به رعایت استاندار‌های تصفیه فاضلاب می‌شود
استاندار تهران همچنین تصریح کرده بود: برای تمامی فاضلاب‌های صنعتی استاندارد‌هایی با شاخصه تصفیه پذیری به حد ورود به آب پذیرنده و خاک باید رعایت شود؛ ما در این مساله به صورت جدی ورود پیدا می‌کنیم و از تمامی صاحبان صنایع دعوت می‌کنیم تا خود را نسبت به رعایت استاندار‌های محیط زیستی مکلف و موظف بدانند و آب و خاک و هوایمان را دچار آلودگی نکنند.
به گزارش ایرنا این درحالی است که در کنار واحدهای صنعتی اینچنینی که استاندار به آنها اشاره می کند، برخی واحدهای غیرمجاز مانند چربی سوزی ها ( ضایعات گوشت) نیز در جنوب پایتخت به شکل غیرقانونی فعالیت دارند که به افزایش آلایندگی های منطقه دامن می زنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی چندی پیش در این زمینه گزارش تهیه کرد که مسئولان به دنبال آن اعلام کردند شهرک هایی برای استقرار این واحدهای چربی سوزی راه اندازی خواهد شد.
تهرام/1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.