پولی شدن عبور و مرور از تونل های شهری، موضوعی تقریبا آشنا برای عمده شهروندان تهرانی است که در سال‌های اخیر بارها درباره آن شنیده‌اند و پس از مخالفت‌های بسیاری که با وضع چنین طرح‌هایی شده است، موضوع به محاق رفته است. با این حال، در روزهای آخر هفته گذشته بار دیگر این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد و سایت‌های خبری با انتشار تصویری از پیش‌نویس لایحه‌ای برای مطرح شدن دوباره پولی شدن عبور از تونل‌های شهری، این لایحه را بر خلاف مصالح شهروندان و ناقض با حقوق آن‌ها خواندند. با آنکه مسئولان معاونت ترافیک شهرداری تهران به اظهار نظر رسمی در این‌باره نپرداخته و با وجود پیگیری‌های رسانه‌ها تاکنون صحبتی درباره آن نکرده اند، اما بر اساس آنچه در خبرگزاری‌ها منتشر شده ، معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش‌نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود. بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه هزار تومان خواهد بود. مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

نبش قبر طرحی قدیمی

نخستین بار، در دوره قبلی مدیریت شهری تهران و شورای چهارم پایتخت، چنین لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده بود که با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان و افزایش ناگهانی قیمت‌ها شهرداری ترجیح داد این لایحه را پیگیری نکرده و آن را از شورا پس گرفت.آن زمان دلیل ارائه این لایحه عدالت در شهر عنوان شده بود در حالی که در هیچ کدام از این تونل ها و اتوبان صدر وسیله حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده، هرچند در ابتدای ساخت پل طبقاتی صدر قرار بود یک خط BRT از آن عبور کند. حال که شرایط اقتصادی و معیشتی شهروندان سخت‌تر از چند سال قبل شده است، مسئولان ترافیکی شهر که عمدتا طرح های پرحاشیه‌ای را برای اجرا پیشنهاد می‌دهند، دوباره دست روی موضوع پول گرفتن از شهروندان برای گذر از معابری گذاشته اند که با پول و عوارض خود شهروندان ساخته شده است! رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در باره این طرح پرحاشیه که با انتقادات دوباره بسیاری از کارشناسان و مدافعان حقوق شهروندان مواجه شده است، می‌گوید: هنوز پیشنهادی برای اخذ عوارض عبور از تونل‌های شهر تهران به شورای شهر نیامده است. محمد علیخانی با اشاره با انتشار اخباری مبنی بر تصمیم شهرداری برای کسب عوارض جهت عبور از پنج تونل شهر تهران اظهار کرد:هنوز پیشنهادی برای اخذ عوارض عبور و مرور از تونل‌های شهر تهران به شورای شهر نیامده است و بنده هم از آن بی‌اطلاع هستم.همزمان حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در توییتی ادعا کرده که اخذ عوارض از تونل‌های شهری، ایده معاون حمل و نقل و ترافیک است و شورا با آن موافق نیست! به نظر می‌رسداین عضو شورای شهر در شرایطی از این لایحه بی‌خبر است که این ایده هم از سوی حناچی در زمان تصدی معاونت عمران شهرداری مطرح شده بود و هم محسن هاشمی، حبیب زاده و حتی محمد علیخانی در گفت‌وگوهایی به ضرورت انجام آن اشاره کرده بودند. علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز عصر دیروز در توضیحاتی توییتری درباره لایحه اخذ بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه در پایتخت نوشت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهای خدمات، شورای شهر است. وی افزود: لایحه تعیین بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابرین شورا هنوز در رد و قبول آن نظری نداده است. پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طرحی بر خلاف مصالح مردم

علی بختیار، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه اخذ عوارض برای عبور از تونل‌های شهری با هدف اجرای آن منافات دارد گفت: هدف از ساخت تونل‌های شهری کاهش حجم ترافیک در سطح شهر است اما با اخذ عوارض حدود 60 درصد مردم نمی‌توانند این هزینه را برای مسیر روزانه خود پرداخت کنند و لذا بر حجم ترافیک شهر افزوده می‌شود. وظیفه شهرداری تسهیل و خدمات رسانی در حمل و نقل عمومی شهروندان در سطح شهر است. یکی از راه‌های کنترل ترافیک ساخت بزرگراه، تونل و توقیت حمل و نقل عمومی است. امروز مترو و خطوط بی‌.آر.تی توانسته تا حدودی حمل و نقل در سطح شهر را تسهیل کند اما امروز مترو 2.5 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند در صورتی که امکان جابه‌جایی پنج میلیون مسافر را دارد. اخذ عوارض برای عبور از تونل به این معناست افرادی که توانایی مالی دارند می‌توانند از تونل استفاده کنند و افرادی که توانایی مالی را ندارند باید مسیر طولانی‌تری را طی کنند و ترافیک در سطح شهر ایجاد شود. خدمات رسانی از سوی دولت به شکل تونل و بزرگراه‌ها نباید هزینه‌ای داشته باشد مگر اینکه بخش خصوص سرمایه گذاری کند و بزرگراه و تونل در کشور ایجاد کند و سرمایه خود را از طریق فروش قبض کسب کند اما دولت برای درآمدزایی نباید دست به چنین اقداماتی بزند.

اعتراض‌ها به شهردار

در روزهای اخیر و به خصوص در فضای مجازی، اعتراضات مختلفی به تصمیم اخیر شهرداری برای طرح موضوع پولی شدن عبور از تونل‌های شهری صورت گرفت و بسیاری از معترضان ، شهردار تهران و وعده هایی که او پیش از این برای ایجاد آرامش و داشتن شهری برای همه داده بود را مورد سوال قرار دادند. توییتر و اینستاگرام بیشترین انتقادها به طرح جدید شهرداری را از سوی کاربران شاهد بود و بسیاری افراد سوال می‌کردند در شرایطی که در دو سال گذشته کمترین توسعه ممکن در بخش حمل و نقل ریلی (مترو) و اتوبوسرانی صورت گرفته، چرا شهرداری به جای تمرکز بر دنبال کردن چنین برنامه‌هایی به دنبال موضوعات پرحاشیه‌ای چون پولی شدن عبور از تونل‌هاست؟ و اینکه چرا شهروندان باید بابت استفاده از زیرساخت‌هایی که خود پول بنای آن را داده اند، باید عوارض و بهای دوباره پرداخت کنند؟ و آیا چنین طرح هایی دنباله‌رو ایده گران کردن و افزایش هزینه‌های زندگی در پایتخت با نگاه سرمایه داری نیست؟

جوابیه شهرداری تهران

در همین باره مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در توضیحی گفته که «طرح اخذ بهای تردد از تونل‌های شهری در قالب لایحه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد شده و صرف ارائه پیشنهاد به منزله پذیرش آن نیست و ارسال آن به شورای محترم اسلامی شهر تهران مستلزم تایید آن در شهرداری تهران است. این طرح هنوز به استحضار و تایید دکتر حناچی شهردار تهران نرسیده و صرفا در مرحله پیشنهاد است.هرگونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچ‌گونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی‌شود. مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد». قطعا در روزهای پیش رو مخالفت‌های دیگری نیز با طرح ناپخته و بر خلاف منافع شهروندان مطرح خواهد شد و باید منتظر ماند سرنوشت پولی شدن یا نشدن حضور در معابر شهر را دید؟
روزنامه قانون
7247/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.