به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی در استانداری تهران اظهار داشت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران راهنمای قوانین مرتبط با کودکان در معرض خطر، آسیب و معارض با قانون را تدوین کرده است که باید بر اساس این قوانین دستگاه های متولی اقدام به انجام وظایف کنند.
وی افزود: بحث تکدی گری و آسیب های اجتماعی دغدغه نظام و کشور است به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور در این زمینه تاکیدات فراوانی داشته اند.
استاندار تهران ادامه داد: هیچ دولتی به اندازه این دولت به مسائل آسیب های اجتماعی ورود نکرده است و جلسه های رسیدگی به صورت مرتب پیگیری می شود از این رو باید دستگاه ها همراهی بیشتر نسبت به گذشته انجام دهند.
وی با تاکید بر این که شهرداری و بهزیستی تهران در اختصاص مکانی برای جمع آوری و نگهداری متکدی ها فعال شوند گفت: برای پذیرش کودکان کار و خیابانی باید شهرداری و بهزیستی و سازمان های غیردولتی فعال با مدیریت فرمانداری تا 28 دی ماه فضاهای فیزیکی مورد نیاز را اعلام کنند.
محسنی بندپی بیان داشت: ظرفیت پذیرش باید مشخص شده تا نحوه برخورد با این افراد مدیریت و برنامه ریزی شود در همین راستا با استفاده از احکام مختلف قضایی اگر کودکی سه بار جمع آوری و پذیرش شود و دوباره اقدام به تکدی گری کند، از خانواده اش سلب حضانت موقت می شود و در اختیار بهزیستی قرار می گیرد.
استاندار تهران خاطر نشان کرد: باید اقداماتی با جدیت در حوزه ساماندهی متکدی ها در سطح شهر صورت گیرد تا شاهد چنین پدیده هایی نباشیم.
وی بر استفاده از دیدگاه های کارشناسان تاکید کرد و گفت: دستگاه ها با ارائه راهکارها می توانند نقش مهمی در مدیریت مسائل و کاهش آسیب های اجتماعی ایفا کنند.
وی گفت: توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی به مردم در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی متکدی ها با ارائه آموزش های مهارتی در ورود به بازار کار باید در دستور کار نهادها قرار گیرد.
محسنی بندپی با اشاره به استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حوزه ساماندهی کودکان کار بیان داشت: از توان سازمان های مردم نهاد کمتر در این حوزه استفاده شده و تنها به آنها مجوز فعالیت صادر شده است که باید بر اجتماعی کردن نقش مردم در حل مسائل و آسیب های اجتماعی پرداخته شود.
وی اضافه کرد: باید نقش انجمن ها و سازمان های مردم شناسایی شود و از توان آنها برای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در کنار رسانه های جمعی کمک گرفته شود.
استاندار تهران در بخش دیگر به باز تعریف تکدی گری و کودکان کار و خیابانی پرداخت و گفت: متکدی به فردی گفته می شود که به روش های مختلف شیادی، عوام فریبی و جلب ترحم دیگران، بدون ارائه کالا و خدمتی از افرادی که وظیفه ای در تامین معاش آنها ندارند اقدام به دریافت کمک مالی می کند.
وی خاطر نشان کرد: کودکان خیابانی کسانی هستند که با سن کمتر از 18 سال به صورت نامحدود در خیابان به سر می برند اعم از اینکه دارای سرپناه یا خانواده باشند و یا نباشند همچنین کودکان کار با سن کمتر از 15 سال خارج از حمایت های کار وارد حوزه کار می شوند و نقش عمده ای در تامین معاش خانواده به خاطر موقعیت خانواده خویش دارند.
تهرام/8138/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.