بنابر اعلام شهردار منطقه 12 پایتخت، در مکاتبه این نهاد با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اعلام آمادگی مالک مقرر شد بخش تخریبی این ساختمان مرمت شود.
علی محمد سعادتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این ساختمان براساس الگوهایی که پیش از این داشته مرمت و به شکل اولیه نزدیک خواهد شد.

**سابقه تخریب
به گزارش ایرنا اوایل دی ماه جاری بخشی از بنای ثبت ملی موسوم به بنگاه فرد شیشه معروف به یزدگرد مربوط به پهلوی اول در مجاورت خیابان ری واقع در منطقه 12 ( حوالی میدان شوش در جنوب پایتخت) تخریب شد.
آن زمان اعلام شد که مالکان این بنا را تخریب کرده اند.
به دنبال آن حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در صحن این شورا ورود شهرداری پایتخت را به حفاظت از ابنیه تاریخی بویژه بنگاه فرد شیشه واقع در حوالی میدان شوش خواستار شد.
وی افزود: بنای معروف به یزدگرد واقع در میدان شوش روبروی پمپ بنزین که قدمت آن به اواخر قاجار و اوایل پهلوی بر می گردد 14 آذر امسال بطور اضطراری توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شد تا از این طریق از تخریب آن جلوگیری شود.
وی گفت: همزمان با شب یلدای امسال نمای اصلی، بخشی از تزیینات، آجرکاری و طبقه دوم بنا توسط مالکان تخریب شده است.
خلیل آبادی تأکید کرد: بر اساس اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، وظیفه حراست و حفاظت و مرمت آثار تاریخی بر عهده این سازمان است.
این عضو شورای شهر تهران افزود: علاوه بر میراث فرهنگی، شهرداری ها هم در قبال آثار و بناهای تاریخی مسئولیت دارند.
خلیل آبادی گفت: هرچند شهرداری ها قانونی مستقیم در این خصوص ندارند اما بر اساس قانون شهرداری ها تشریک مساعی در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی بر عهده شهرداری است.
وی تاکید کرد: در طرح جامع شهر تهران هم به حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهر تهران، شامل حفاظت از آثار ثبت شده و آثاری که در آینده ثبت خواهند شد، تأکید شده است.
خلیل آبادی افزود: بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس به تمام یا قسمتی از آثاری که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده خسارت وارد کند، علاوه بر جبران خسارات به حبس از یک تا 10 سال محکوم می شود.

*شهرداری: میراث پاسخ نداده
شهردار منطقه 12 تهران گفت: میراث فرهنگی پاسخی به مکاتبات شهرداری درباره روش های مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان های تاریخی نداده است.
سعادتی با بیان اینکه مشابه این ساختمان ها (یزدگرد) در منطقه 12 به تعداد زیاد وجود دارد افزود: صورتجلسه های مربوط به آنها تهیه شده و از میراث فرهنگی درخواست کرده ایم با توجه به اینکه روش مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان های تاریخی، عمومی و عادی نیست بنابراین در این خصوص اظهارنظر کند تا این موضوع به شهروندان اعلام شود.
شهردار منطقه 12 خاطرنشان کرد: هنوز پاسخی از میراث فرهنگی در این زمینه دریافت نشده است.
وی موضوع فردشیشه را یکی از نمونه های این مساله عنوان و خاطرنشان کرد: ممکن است فردا ساختمان تاریخی دیگری ریزش کند؛ این ساختمان ها نیازمند مقاوم سازی هستند و باید روش آن از سوی میراث اعلام شود.
سعادتی اظهارداشت: میراث باید نسبت به اطلاع رسانی، آموزش و معرفی روش های مقاوم سازی به مالکان و شرکت های ذیصلاح اقدام کند.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی در این زمینه هزینه نمی کند، شهرداری هم که نمی تواند هزینه کند بنابراین وقتی هزینه برعهده مالک است حداقل میراث فرهنگی روش ایمن سازی را اعلام کند.

**میراث: ضرورت حفاظت را به شهرداری گفته بودیم
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران دوم دیماه امسال ضمن اعلام تخریب بخشی از این ساختمان تاریخی گفت: ضرورت حفاظت و ثبتی بودن این بنای ملی چندی پیش به شهرداری منطقه 12 تهران اعلام شده بود.
محسن شیخ الاسلامی در عین حال با بیان اینکه با ورود شهرداری منطقه 12 و اداره کل میراث فرهنگی استان از ادامه تخریب این بنا جلوگیری شد اظهارداشت: برخی از تزئینات، نما، آجرکاری و طبقه دوم بنا توسط مالکان به طور کلی تخریب شده است.
معاون میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه در صورت بی توجهی و ادامه فرآیند تخریب این موضوع از طریق بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی رسیدگی می شود افزود: در مشاهده های میدانی میزان تخریب اثر در حال بررسی و ارزیابی است.

**مقصر تخریب کیست؟
درحالی که شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرده بود «به علت ناهماهنگی شهرداری منطقه و ناحیه بخشی از ضلع غربی این بنای ثبت ملی تخریب شد»، شهردار منطقه 12 این نظر در باره قصور شهرداری ناحیه را قبول ندارد.
سعادتی امروز در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در این باره اظهارداشت: مورد اثبات شده ای ناشی از قصور عوامل شهرداری ناحیه در تخریب بنای مذکور وجود ندارد و به اثبات نرسیده است.
وی ادامه داد: من به عنوان متولی شهرداری منطقه قائل به تخریب بنای یزدگرد و هیچ ساختمان تاریخی مشابه نبوده و نیستم.
سعادتی گفت: وضعیت این ساختمان و نیز 15 ساختمان دیگر نگران کننده است و باوجود درخواست شهرداری برای اعلام روش مقاوم سازی، پاسخی در این زمینه از سوی میراث فرهنگی دریافت نشده است.
وی افزود: 30 آذر امسال ساعت 5 صبح گزارش ریزش بخشی از ساختمان بنگاه فردشیشه دریافت شد که بلافاصله عوامل شهرداری را به محل اعزام کردیم و دیدیم که بخش هایی از دیوار معلق مانده است.
شهردار منطقه 12 تهران گفت: در این هنگام ماشین آلات شهرداری در این مکان مشغول باز کردن معبر ناشی از ریزش بنا بودند و بخش هایی که احتمال ریزش آنها وجود داشت ایمن سازی شد.
وی در واکنش به اظهارنظرهایی که عوامل شهرداری ناحیه را در تخریب بنای مذکور مقصر می دانند ادامه داد: اگر عوامل شهرداری زدوبندی با مالک داشتند آیا از ماشین آلات شهرداری و با نشان رسمی شهرداری استفاده می کردند؟
سعادتی تصریح کرد: پیش از این در آبان ماه نیز به علت بارندگی، بخش هایی از سقف بنا فرو ریخته بود که شهرداری با تهیه صورتجلسه به میراث فرهنگی موضوع را اعلام کرد که شکاف های دیوارهای بنا بزرگتر شده و در معرض خطر قرار گرفته است.
به گفته وی، 20 آذرماه امسال نیز در نامه ای به مدیرکل میراث استان تهران اعلام شد وضعیت طبقه اول ملک معروف به یزدگرد خطرناک است و باتوجه به این وضع، هرگونه تعمیر، بازسازی و رفع خطر نیز باید بانظر کارشناسان میراث انجام شود.
سعادتی افزود: در این نامه درخواست شد که طی 15 روز، رفع خطر اساسی از این بنا انجام گیرد.
به گزارش ایرنا برپایه اعلام متولیان میراث فرهنگی، سه هزار و 400 اثر واجد ارزش و نیز ثبت ملی در سطح استان تهران جود دارد که حدود دو هزار و 400 مورد آنها ثبت ملی هستند.

گزارش از عاطفه نژادسالاری
تهرام/9353/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.