به گزارش ایرنا، غلامرضا تختی 5 شهریور 1309 در محلهٔ خانی‌آباد در جنوب تهران به دنیا آمد.او دو برادر و دو خواهر داشت که همهٔ آنها از وی بزرگتر بودند. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان حکیم نظامی تهران گذراند و پس از گذراندن اول متوسطه در دبیرستان منوچهری تهران ترک تحصیل کرد. تختی همراه کار، به ورزش زورخانه‌ای و کشتی نزد پهلوان سید علی حق‌شناس پهلوان اول ایران و پایتخت می‌ پرداخت.
او در سال 1327 به خدمت سربازی رفت و در 25 مهر همان سال در اداره راه‌آهن استخدام شد. وی پیشینهٔ کار در شرکت نفت مسجد سلیمان را هم داشت.
تختی در طول زندگی خود به کارهای عام‌المنفعه پرداخت و خدماتی به محرومان کرد. او عضو جبهه ملی ایران بوده و در نهضت ملی‌شدن نفت در ایران فعالیت داشت.
تختی در المپیک 1956 ملبورن به همراه امام‌علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.
وی یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امام‌علی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آنها در تالار افتخارات فیلا نصب شده‌است.
منطقه کشتی پرور ری مامن این کشتی گیر به نام است و این اسطوره جهانی در 17 دی ماه 1346 درگذشت و در گورستان ابن بابویه شهرری آرمید، بر همین اساس خبرنگار ایرنا (شهرری) به بهانه سالگرد چهان پهلوان تختی به سراغ دوستان و یاران قدیمی او رفته و با آنها در خصوص شخصیت این مرد تاریخ ساز گفت و گو کرده است.

** طالقانی: در مورد شخصیت پهلوانان اغراق نشود
محمدرضا طالقانی رئیس سابق فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران گفت: در مورد شخصیت پهلوانان به ویژه جهان پهلوان تختی نباید اغراق شود و مطالب آنگونه که در واقعیت است، بیان شود.
وی با بیان اینکه تختی اسطوره بزرگی است، تصریح کرد: مردم پهلوان و اسطوره خودشان را خود انتخاب کردند چرا که این مرد بزرگ و حماسه ساز با رفتار و مرام خود قلبها را به تسخیر در آورد.
طالقانی یادآور شد: مرام و رفتار پهلوانی باید در عمل به مردم نشان داده شود چرا که مدام از پهلوان تختی حرف زدن کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه امروزه پهلوان و پهلوانی در حال کمرنگ شدن است، گفت: تداوم راه تختی موجب رفع بسیاری از معضلات جامعه و حل مشکلات می شود.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه ها در ترویج فرهنگ و مرام پهلوانی نقش موثری دارند چرا که قشر جوان و نوجوان در این بخش ها حضور دارند.
رئیس سابق فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: باتوجه اینکه نسل جوان امروز در دوران جهان پهلوان تختی زندگی نمی کرده و او را ندیده، اما این قهرمان ملی دراذهان جوانان با عنوان یک اسطوره جاودان باقی مانده است.
وی گفت: همه باید از شعارزدگی و اغراق در مورد پهلوانان به ویژه جهان پهلوان تختی اجتناب کنیم، چرا که تختی و امثال او نیازی به اغراق ندارند و اعمال و رفتارشان گویای مردانگی و غیرت آنها بود.

** اکبر فلاح: دوری از قدرت، تختی را اسطوره کرد
اکبر فلاح سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران نیز در ادامه گفت: جهان پهلوان تختی مانند سایر ورزشکاران یک انسانی معمولی بود، اما دوری از قدرت و منفعت طلبی پهلوان و مردمداری او را به اسطوره ای در بین مردم تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تختی از یک خانواده معمولی در محله های جنوب پایتخت بود اما رسیدن به مقام و منصب پهلوانی هرگز او را از مردم و شهر دور نکرد.
فلاح افزود: متاسفانه امروزه برخی ورزشکاران به دنبال دریافت جایگاه، مقام، قدرت و پول هستند، اما پهلوان تختی هرگز به دنبال قدرت و پول نبود و حتی زمانی که به او پیشنهاد نمایندگی مجلس را دادند، نپذیرفت.
سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران عنوان کرد: غلامرضا تختی نه تنها از جایگاه و موقعیتی که داشت سوء استفاده نکرد، بلکه همواره در کنار مردم و با آنها بود.
وی تاکید کرد: درد مردم را با تمام وجود درک و احساس می کرد و همیشه در رفع مشکلات و کمک به مردم پیشقدم بود.
این آزادکار سابق و مربی کشتی کنونی اضافه کرد: تختی با حرف به اسطوره و قهرمان تبدیل نشد، بلکه با رفتار، اعمالش و مردمداری به یک اسطوره و قهرمان تبدیل شد.
وی ادامه داد: مرام، فتوت و جوانمردی به عنوان شاخصه اصلی و نماد شخصیتی غلامرضا تختی این پهلوان را نه تنها در قالب یک قهرمان ورزشی، بلکه به عنوان یک شخصیت محبوب و مردمی در حافظه و تاریخ معاصر کشور ثبت کرد.
این قهرمان جهان ادامه داد: تظاهر و دنیا پرستی انسان را از مروت دور می کند، اما پهلوان تختی دنیا و مظاهر آن برایش معنا نداشت و این نکته بهترین و مهمترین موضوع به شمار می رود.

** محمودی: مردمداری، خصلت بارز تختی بود
محمد محمودی از قهرمانان عرصه کشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جهان پهلوان تختی از بدو تولد روحیه جوانمردی و پهلوانی را در وجودش داشته و از درون دارای روحیه معرفت و لوطی گری بود.
وی تصریح کرد: در آن دوران، مردم به دلیل رفتارها و عملکرد تختی به او توجه ویژه و علاقه خاصی داشتند و همین مساله موجب حسادت برخی از افراد از جمله شاهپور غلامرضا برادر شاه شد.
این مربی اسبق کشتی ناشنوایان کشور در ادامه با بیان اینکه مردم این پهلوان را به دلیل روحیه جوانمردی و مردمداری دوست داشتند، گفت: گذشت، دستگیری از نیازمندان، خداشناسی و الگو قرار دادن مولا علی (ع) از ویژگی های بارز تختی به شمار می رفت.
وی عنوان کرد: جهان پهلوان تختی، آزادی خواهی را از امام حسین (ع)، مردانگی را از حضرت علی (ع) و انسانیت و غیرت را از حضرت ابوالفضل (ع) الگو گرفت.
این مدال آور المپیک اضافه کرد: این مرد بزرگ تاریخ با وجود کسوت قهرمانی و محبوبیتی که در جامعه داشت به پیشکسوتان، مردم در هر صنف و سنی، جوانان و پیران به ویژه پدر و مادر خود احترام می گذاشت و به نیکی رفتار می کرد.
محمودی با اشاره به رمز ماندگاری جهان پهلوان تختی تاکید کرد: در آن دوره افراد زیادی مدال کسب کردند اما علت محبوبیت این کشتی گیر نامدار، رفتار توام با عطوفت و مهربانی و مدارا با همه مردم حتی دشمنان خود بود.
این قهرمان عرصه کشتی گفت: امروزه باید مرام تختی در جامعه ترویج یابد تا جوانان و نوجوانان با روحیه جوانمردی و دستیگری از مستمندان آشنا شوند.
وی تصریح کرد: ترویج مرام تختی موجب دور شدن نسل امروز از خودخواهی و منیت ها می شود و آنها را انسان های آزاده و مردم دوست می پروراند.
محمودی افزود: تداوم راه تختی در حقیقت دستگیری از نیازمندان و توجه به قشر ضعیف جامعه است.
این قهرمان عرصه کشتی اظهار داشت: بازگو کردن پهلوانی و جوانمردی‌های تختی محدود به مراسم سالگرد نباشد و همواره در طی سال هم از این جوانمرد یاد و صحبت شود.
وی افزود: اگر زندگی و کارهای پهلوان تختی در کتاب های درسی تمامی مقاطع تحصیلی عنوان شود، این اسطوره غیرت و مردانگی در اذهان نسل امروز جای خواهد گرفت.

/60031970
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.