به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی این لایحه گفت: طرح جامع شهر تهران دارای راهبردی تحت عنوان ساماندهی سیما و منظر شهری است و در شورای چهارم نیز در دیدار اعضای شورا و شهرداری با رهبری، شهردار وقت تهران اعلام کرد که در حوزه های هویت بخشی شهر و ساماندهی نماهای شهری کار مناسبی انجام نشده است.
وی ادامه داد: در آن دیدار بخش عمده بیانات رهبری نیز در خصوص نابهنجاری نماهای شهر بود و از این رو در همان زمان مصوبه ای تحت عنوان شورای ارتقاء کیفی شهر تهران را تصویب کردیم.
به گفته سالاری، موضوع نما و طراحی آن یک موضوع محتوایی است و مانند سایر ضوابط طرح تفصیلی دستورالعمل پذیر و بخشنامه پذیر نیست بنابراین این موضوع باید در جایی مورد تضارب آرا قرار بگیرد و سعی کردیم در کمیته های نما این روند را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه طراحی نما توسط مردم، طراحان و معماران دارای صلاحیت های معتبر انجام می شود گفت: نمی توانیم بگوییم طراحان چه طراحی کنند چرا که این طراحی ها تاکنون در فرایند سیستمی صدور پروانه مورد بررسی قرار نمی گرفت و متولیان ساخت و ساز می توانستند هر نمایی را که خودشان صلاح می دانند اجرا کنند و هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی هم برای آن وجود نداشت اما در اصل باید دستورالعملی وجود داشته باشد تا به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ شود.
این عضو شورا تاکید کرد: کمیته بررسی نماها از سه سال گذشته مشغول فعالیت است و تمام پرونده هایی که پروانه برای آن ها صادر شده به کمیته های نما می روند و نقشه های نمای آن ها بررسی شده و در نهایت نقشه تایید شده به پیوست پروانه چاپ می شود.
بهاره آروین دیگر عضو شورا نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: شهرداری تهران باید در خصوص نماهای ساختمان ها ضوابط لازم را ایجاد می کرد اما از آنجا که اقدام به این کار نکرده، ساختاری را ایجاد کرده است تا در آن درخصوص نماهای ساختمانی تصمیم گیری شود.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: تصویب این لایحه فقط رسمیت بخشیدن به ساختاری است که شهرداری ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: با تصویب این لایحه روند صدور پروانه طولانی تر می شود و اگر شهروندان اکنون ملزم به دریافت صد مجوز هستند، مجبور می شوند مجوزهای دیگری را هم اخذ کنند.
به گزارش ایرنا، پس از استماع نظرات مختلف در خصوص موضوع مطرح شده، کلیات لایحه طراحی پایش و اجرای نماهای شهر تهران با 13 موافق به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن در جلسه بعد بررسی شود.
تهرام/9343//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.