به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست درحالی برگزار شد که برخی خانواده های شهدای مسیحی نیز در این آ یین مورد تجلیل قرار گرفتند.
شهردار تهران با تشکر از حضور خانواده های شهدای مسیحی دراین برنامه گفت: در روزگار سخت انقلاب اسلامی و جبهه های نبرد، هموطنان مسیحی در کنار ما بودند و ما را تنها نگذاشتند، ما نیز در روزهای صلح و شاد آنان را فراموش نخواهیم کرد و در کنار همدیگر ایران را آباد خواهیم کرد.
حناچی افزود: خصیصه کشور ما همنشینی اقوام و ادیان مختلف است که در آثار تاریخی از جمله تخت جمشید می شود نظاره گر آن بود.
وی با تاکید بر ترکیب فرهنگ ها و رنگ و بوی بی نظیر اقوام مختلف در کشورمان، تنوع معماری را نیز در ایران مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی نشانگر فرهنگ و هویت کشورمان است.
شهردار تهران بیان کرد: نقوش آثار تاریخی اقوام مختلفی را نشان می دهد که تحت حاکمیت حکومت وقت ایران که به عنوان اولین دولت جهان بوده است کنار هم می زیستند.
وی توضیح داد: زمانی در یکی از کنفرانس‌های معماری بین‌المللی بحث جهانی شدن مطرح بود، یک سخنران لبنانی گفت ما از کشورهایی آمده‌ایم که یک نوع بیان و معماری داریم اما همکاران ایرانی‌مان از جایی آمده‌اند که حتی در یک استان آن می‌توان تنوع نژادی فوق‌العاده‌ای یافت.
حناچی گفت: مصداق بارز این مدعا را در کلیساهای ایران نیز می‌توان دید؛ کلیسایی در شمال‌غرب ایران داریم که به ثبت جهانی رسیده و متاثر از فرهنگ همان منطقه است.
وی افزود: همچنین کلیسایی داریم در دل محله جلفای اصفهان که با وجود کلیسا بودن یک بنای کاملا اصفهانی با ترکیب های بومی منطقه خودش به حساب می‌آید؛ و نیز کلیسایی هم در دل کویر کرمان داریم که کاملا بومی است.
شهردار تهران بیان کرد: تنوع زیادی در هنر و شرایط اقلیمی کشورمان وجود دارد و راه حل مشکلات نیز در فرهنگ و تمدن ایران نهفته است.
به گفته حناچی، کشور پهناور ایران در طی تاریخ فراز و نشیب هایی داشته به همین دلیل راه چاره بسیاری از مشکلات که در طول تاریخ اتفاق افتاده در فرهنگ و ادبیات و هنر این سرزمین نهفته است.
به گزارش ایرنا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ایران جایگاه رنگین کمانی در جهان دارد و همه ادیان توحیدی در کنار هم در این کشور زندگی می کنند.
یوناتن بت کلیا اظهارداشت: پیروان ادیان مختلف در ایران در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند و مدعیان حقوق بشر و دمکراسی باید از این امر الگوگیری کنند.
وی تصریح کرد: مدعیان حقوق بشر چشمانشان را باز کنند و پنبه ها را از گوش دربیارند و ببینند که ما ادیان مختلف در چه کشوری زندگی می کنیم.
این نماینده مجلس به عهدنامه حضرت امام علی (ع) با آشوریان اشاره کرد و گفت: این عهدنامه 1400 سال پیش با اجداد ما آشوری ها منعقد شده و اصل آن در موزه چهلستون است.
بت کلیا ادامه داد: حضرت علی(ع) در این عهدنامه به حفظ حقوق اقلیت ها، حفظ جان، مال و اماکن اقلیت های دینی تاکید کرده است.
تهرام/8138/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.