به گزارش ایرنا، لعیا جنیدی روز چهارشنبه در همایش 'پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر' در فرهنگسرای اندیشه افزود: متن اولیه لایحه پرسمان همگانی محلی در شورای علمی طرح و روی آن کار بسیاری انجام شده است تا قابل توجیه باشد.
وی با بیان اینکه کشورهای دنیا متوجه شده‌اند که چند چیز بر تارک اندیشه ها می درخشد، افزود: یکی از این موارد حکومت قانون و مورد دیگر، قاعده مشارکت در همه ابعاد آن است و پایداری ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه بر مبنای مشارکت است.
جنیدی تاکید کرد: قانون اساسی که یک خواست عمومی را پس از یک انقلاب بزرگ نمایندگی می کرد در اصل 6 این مطلب را آورد که اداره امور کشور باید از طریق انتخابات انجام شود و در اصول بعدی ریز قوانین انتخابات‌ها را تبیین کرد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: در کنار مشارکت مردم در انتخابات ها، آنها گاهی در خود قانون گذاری ها نیز به طور مستقیم دخالت می کنند.
جنیدی با اشاره به اهمیت مشارکت ذینفعان در اجرای پروژه های محلی بیان کرد: زمانی که در یک منطقه یا محله مشکلی وجود دارد که ارکان اداری نمی‌توانند در مورد آن تصمیم گیری کنند و آن مسئله ابعاد مختلف زندگی مردم را درگیر کرده، چه اشکالی دارد که از تصمیم مردم و مشارکت آنان کمک بگیریم.
جنیدی گفت: اگر آگاهی رسانی جدی در مورد یک پروژه و تصمیم محلی انجام شود، طبیعی است که مخاطبان با آن موضوع همراه می‌شوند.
وی افزود: این مشارکت، هم امنیت تصمیم را بالا می‌برد و هم مسیر اجرا را تسهیل می کند و درجه موفقیت پروژه را هم بالا می‌برد.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه نگرانی‌های ناظر بر همه پرسی های محلی در دو سطح قابل تقسیم بندی است، اظهارداشت: حدود اختیارات شوراها مشخص است و در صورتی که پیشنهادات متعدد باشند شوراها بر آنها نظارت دارند و مشکلی پیش نمی آید و اگر در اجرا هم مشکلی پیش آید، نظارت از سوی مراجع بعدی در لایحه پیش‌بینی شده است.
جنیدی تاکید کرد: لایحه پرسمان محلی باید شامل چند اصل اعم از قانون اساسی، وحدت ملی، تمامیت ارضی و تابعیت از حکومت مرکزی باشد. وی گفت: در این لایحه محاسنی که از مشارکت محلی متصور است، تحصیل می شود.
همایش پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر روز چهارشنبه با حضور لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش ایرنا، لایحه پرسمان محلی ایده ای است که در آن مردم می توانند از شورای شهر یا روستا برای یک موضوع خاص و مهم درخواست برگزاری رفراندوم داشته باشند و برای اجرای یک پروژه یا امر مهم تصمیم گیری کنند.
در این لایحه، درخواست کننده برپایی رفراندوم محلی، مردم هستند اما ممکن است با ساز و کارهای مشخص، سازمان های مردم نهاد هم بتوانند صلاحیت درخواست داشته باشند.
تهرام/7244// 6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.