به گزارش ایرنا، لایحه پرسمان محلی ایده ای است که در آن مردم می توانند از شورای شهر یا روستا برای یک موضوع خاص و مهم درخواست برگزاری رفراندوم داشته باشند و برای اجرای یک پروژه یا تصمیم مهم تصمیم گیری کنند.
در این لایحه، درخواست کننده برپایی رفراندوم محلی، مردم هستند اما ممکن است با ساز و کارهای مشخص، سازمان های مردم نهاد هم بتوانند صلاحیت درخواست داشته باشند.
پیروز حناچی روز چهارشنبه در همایشی که با عنوان 'پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر' برای بررسی این موضوع برگزار شد با بیان اینکه لایحه پرسمان محلی امروز قدمی به سمت تحقق حقوق شهروندی در مقیاس محلی است ادامه داد: یکی از شعارهای دولت در دوران انتخابات رعایت حقوق شهروندی بود و لایحه پرسمان محلی امروز قدم ابتدایی به سمت تحقق حقوق شهروندی در مقیاس محلی است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ لایحه پرسمان محلی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا شهرداری ها به خاطر تامین حقوق کارمندان مجبور نباشند مایملک خود را به فروش برسانند .
حناچی همچنین گفت: امیدوارم هرچه سریعتر در بندهایی از برنامه های پنج ساله شهرداری، این لایحه پیش بینی شود و تاثیر خود را در شهر بگذارد و همچنین در بودجه سالیانه هم به این سمت برویم که محلی فکر کنیم و حس تعلق به محلات را افزایش دهیم
شهردار تهران با بیان اینکه شهرهای موفق دنیا شهرهایی هستند که در حوزه ایجاد قلمروهای عمومی موفق بوده اند، اظهار داشت: قلمرو عمومی جایی است که دسترسی به آن راحت و امن است و امکان شکل گیری یا یادآوری یا مسائل هویتی در آن فراهم بوده و همچنین امکان انطباق بین گذشته حال و آینده برای شهروندان میسر است.
حناچی با بیان اینکه شهرهایی در جهان موفق هستند که شرایط مساوی برای شهروندانش فراهم کنند افزود: وقتی از شهرهای جذاب دنیا سخن به میان می‌آید این جذابیت به نسبت جمعیت این شهرها و مساحت زمینی که در اختیار هر فرد قرار دارد و در حقیقت ثروت یک شهر در حوزه قلمرو عمومی آن شهر تعریف می شود.
به گفته حناچی تصویری که از شهرهای مختلف دنیا در ذهن‌مان نقش می‌بندد ارتباط مستقیم با قلمرو عمومی آن شهر دارد.
وی با بیان اینکه ما جزو کشورهایی هستیم که منابع محدودی دارند گفت: اینکه دلیل محدودیت منابع کمبود منابع است یا سوء مدیریت، بحث جدایی دارد .
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه مدیریت استراتژیک یعنی اختصاص منابع محدود به اولویت های موثر اضافه کرد: اگر این اولویت ها درست تشخیص داده نشود، منابع را در جایی مصرف می کنیم که اولویت ندارند و ما متاسفانه از این تجربیات در کشور کم نداریم .
حناچی درباره همایش پرسمان همگانی محلی و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر اظهار داشت: موضوع جلسه حضور ذی نفعان در مقیاس محلی برای آبادانی شهر است که در اینصورت شهروندان احساس می‌کنند هر قدمی که در محل و شهر برمی‌دارند تاثیر آن در محله و خانواده شان دیده می شود.
وی با بیان اینکه کسانی را دیده‌ایم که در خارج از کشور زندگی می کنند و ترجیح می دهند از محله خودشان خرید کنند گفت: این به این دلیل است که عوارض اخذ شده در هر محله مستقیم در همان محله هزینه می‌شود و کشور ما از این مکانیزم فاصله زیادی دارد.
شهردار تهران با بیان اینکه منابع درآمدی را باید به درآمد پایدار نزدیک کنیم اظهار داشت: با ایجاد درآمد پایدار، شرایط توزیع عادلانه درآمد در محلات محقق می شود ‌.
تهرام/7244// 6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.