به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در دیدار خود با مدیران بخش کشاورزی استان که در محل استانداری تهران برگزار شد، بر رعایت میزان مصرف کود، سموم و علف کش ها با هدف تولید محصول سالم همچنین راه اندازی تصفیه خانه ها و جمع آوری آب های نامتعارف به عنوان روش علمی مقابله با این چالش تاکید کرد.
وی با اشاره به امکان استفاده از آب مجازی به ترویج کشت محصول های کم آب بر در استان تهران توصیه کرد.
محسنی بندپی برخورداری از روحیه جهادی را لازمه اثربخشی و بهره وری کار در تمام ابعاد عنوان کرد و افزود: آموزش کشاورزی را در اولویت قرار دهید، چراکه هر چه دانش تخصصی جامعه هدف بالا رود به افزایش کمی و کیفی محصول ها کمک می کند.
**وجود شش درصد محصول های کشاورزی در استان تهران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: کشاورزی استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با عملکردهای مثبت و شاخص های رتبه دار در بین سایر استان های کشور مطرح است، استان تهران با 187 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارای آب معادل بسیاری از استان های وسیع کشور تولیدات دارد بطوری که شش درصد کل محصول های کشاورزی کشور در استان تهران تولید می شود.
کریم ذوالفقاری با اشاره به کسب رتبه های نخست کشوری درتولید محصول های کشاورزی گفت: استان تهران در تولید تخم مرغ با 17 درصد تولید کل کشور، در تولید شیر با تولید سالانه یک میلیون تن و سیب و گیلاس و سایر محصولات سردرختی رتبه نخست کشوری را از ازآن خود کرده است.
وی یکی از چالش های پیش روی استان را کمبود آب اعلام کرد و افزود: در حالی که در کشور بیش از 70 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود استان تهران تنها 40 درصد آب استحصالی را در بخش کشاورزی در اختیار دارد.
وی ادامه داد: از جمله راه های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی سیستم های نوین آبیاری است که راندمان 92 درصدی مصرف آب را به دنبال دارد؛ تاکنون توانسته ایم 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران را به سیستم نوین آبیاری مجهز کنیم.
به گفته ذوالفقاری، سازمان جهادکشاورزی استان طرح های اصلاحی و مقابله با مصرف آب های نامتعارف را در30 هزار هکتار از اراضی شهرستان های جنوبی استان به مرحله اجرا در آورده و در حال پیگیری جدی برای مواجه علمی با این چالش است.
وی با اشاره به رتبه نخست استان تهران در بخش گلخانه گفت: 12 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که 3 هزار و 500 هکتار در استان تهران قرار دارد و از ابتدای امسال تاکنون 237 هکتار گلخانه جدید احداث شده که سالانه 700 هزار تن محصول های گلخانه ای در استان تولید می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تخریب اراضی کشاورزی به دلیل تغییر کاربری را از دیگر چالش های پیش رو اعلام کرد و گفت: امسال یک هزار و 500 مورد تخریب به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی اجرایی و عملیاتی شد.
ذولفقاری هشدارداد در صورت عدم توجه به حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز، زمین های کشاورزی استان از بین خواهد رفت.
وی ایجاد زنجیره های تولید را برنامه های مهم این سازمان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون مورد مثبتی از بروز بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان نداشتیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به همراه مدیران کل دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، پشتیبانی اموردام، عشایری، شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و سازمان های تعاون روستایی و نظام مهندسی کشاورزی همچنین معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان با استاندار تهران دیدار کردند.
تهرام/3036//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.