یدالله صادقی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: برابر این آمار از هر 10 واحد مورد بازرسی قرار گرفته، یک واحد متخلف وجود دارد که این آمار با توجه به شرایط اقتصادی، آمار بسیار بالایی تلقی می شود.
به گفته وی عنوان های تخلفات این پرونده ها مربوط به کم فروشی، گران فروشی، تقلب، درج نکردن قیمت، رعایت نکردن نرخ مصوب، صادر نکردن صورتحساب مشتری و نیز ارایه فاکتور خرید بوده است.
وی اظهارداشت: ارزش ریالی تخلفات صورت گرفته صنفی نیز دو هزار و 138 میلیارد ریال (213 میلیارد و 800 میلیون تومان) است که این مبلغ به تعزیرات ارائه می شود و پس از اعمال ضریب در آن سازمان، چند برابر آن به عنوان جریمه از واحد متخلف دریافت می شود.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تعداد 400 هزار واحد خرده فروشی در سطح استان تهران وجود دارد که به صورت تیمی مورد بازرسی قرار می گیرند.
صادقی به واحدهایی که بعد از کنترل و بازرسی به عنوان واحد متخلف شناخته شدند اشاره و بیان کرد: این واحدها شامل واحدهای صنفی میوه، لبنیات، برنج، انواع مصالح ساختمانی، روغن خوراکی، کاغذ تحریر، قند و شکر، روغن موتور اتومبیل، انواع لاستیک خودروهای سنگین و سبک، مواد شوینده، مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و اقلام پتروشیمی می شود که هر یک از آنها دارای تنوع محصولات گسترده ای هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه بیشترین تخلفات مربوط به بازارهای لوازم خانگی با تشکیل هزار و 436پرونده، تخم مرغ با هزار و 288، مرغ با 940، برنج با 912 و گوشت قرمز با 595 پرونده در ردیف های بعدی ثبت تخلفات قرار دارند.

**نظارت بر بازار داریم، اطلاع رسانی هم تقویت شود
صادقی در ادامه به گلایه مندی های موجود نسبت به وضعیت بازار تاکید کرد و گفت: اخبار منتشر شده از بازار حاکی از نبود نظارت نسبت به وضعیت حاکم است در حالی که بخشی از آن ناشی از ضعف اطلاع رسانی است که با یک اطلاع رسانی دقیق و ارائه گزارش های درست می توان ابهامات و ضعف های موجود را بررسی و مورد پیگیری قرار داد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به حدود 500 هزار واحد اقتصادی در استان بیان کرد: نظارت بر چنین واحدهای گسترده تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی نیازمند ساز و کار خاصی است که باید محدودیت های موجود و امکانات مورد نیاز برای رفع مشکلات تامین شود.
وی اعلام کرد که به منظور کنترل بازار باید در بخش صنایع با انجمن های صنفی تولیدکنندگان کالا و خدمات و نیز در بخش واحدهای صنفی با اتاق اصناف و اتحادیه صنفی هماهنگ شویم.
صادقی اظهارداشت: برای کنترل قیمت ها و اینکه آیا واحدهای تولیدی نرخ کالا را مطابق با دستورالعمل سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بر روی کالاهای تولیدی درج می کنند و همچنین کمیت - کیفیت را رعایت می کنند یا خیر در ابتدا جلساتی را با انجمن ها و تشکل های تولیدی برگزار می کنیم.

**کنترل خطوط تولید با همکاری سایر ارگان ها
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه بازرسان اداره نظارت بر کالا و خدمات با مراجعه به واحدهای تولیدی خطوط تولید را از نظر کمی و کیفی مورد کنترل قرار می دهند، گفت: این بازرسی و نیز نمونه برداری ممکن است در قالب همکاری مشترک با تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، سایر نهادها یا نظارت از طریق سازمان صمت به صورت موردی بر خطوط تولید صورت گیرد.
وی اظهارداشت: گاهی اخبار صدا و سیما گزارشی را درخصوص برخی از واحدهای تولیدی مانند لبنیات یا دیگر کالاها با موضوع عدم مطابقت «گرماژ»(میزان متغیر وزن) موجود در ظرف نسبت به گرماژ درج شده بر روی ظرف تهیه می کنند که بشدت نسبت به این نوع اخبار حساسیت داریم و برای نظارت و کنترل اقدام می کنیم.

**امسال تخلفی در صنایع غذایی و لبنیانی استان نداشتیم
صادقی ادامه داد: امسال چندین مورد کنترل در زمینه مواد غذایی و لبنیات در استان تهران صورت گرفت که پس از قیمت گذاری جدید لبنیات، تاکنون هیچ گزارشی مربوط به تخلف در زمینه کاهش وزن در واحدهای تولیدی لبنیاتی مستقر در استان تهران ارائه نشده است و وزن داخل ظرف با وزن لحاظ شده بر روی ظرف یکسان بود.

**چالش بازار لبنیات برطرف شد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به کنترل و بازرسی قیمت محصولات تولیدی در کنار کیفیت آنها اشاره و بیان کرد: در زمینه محصولات لبنی چالشی بین دامداران، کارخانه داران لبنی، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مطرح شده بود که از طریق مصوبه آذرماه ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر قیمت گذاری 2هزارتومانی شیرخام، برطرف شد.
وی تعیین قیمت شیرخام را عاملی در ایجاد زمینه برای قیمت گذاری ١٤ قلم محصولات لبنی دانست و افزود: بعد از ارائه این مصوبه به مدت یک هفته به تمام کارخانه داران فرصت داده شد تا موجودی های قبلی خود در انبار را با قیمت قبلی در بازار عرضه کنند.
صادقی افزود: بعد از اتمام مهلت داده شده به واحدهای تولیدی، کنترل ها به طور جدی در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق اقلام مختلف محصولات لبنی با قیمت های مصوب در بازار عرضه و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر اینکه ١٤ کارخانه لبنی وجود دارد که یکی از آنها غیرفعال و 13 کارخانه دیگر نرخ مصوب را - پس از قیمت گذاری جدید- به طور کامل رعایت کردند، گفت: در ابتدا با یک کارخانه روبرو بودیم که بشدت نسبت به اعمال قیمت های جدید سرسختی نشان می داد؛اما بعد از اعزام بازرسان به این کارخانه قیمت ها اصلاح و اکنون تمام کارخانه های محصولات لبنی قیمت های مصوب و کمیت موردنظر را رعایت می کنند.
به گزارش ایرنا شهروندان تخلفات صنفی را از طریق سامانه 124 سازمان صنعت،معدن و تجارت می توانند گزارش کنند.
تهرام/ 9206/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.