دکتر احمد نوراللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کمبود ید یکی از مشکلات اصلی پیش روی سلامت جهان است چرا که اصلی ترین نقش این ماده ، شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است و این هورمون ها در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز تاثیر می گذارد.
وی افزود : ید به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارد و ید مورد نیاز بدن، عمدتا می تواند از سبزی ها و گیاهانی که روی خاک حاوی ید کاشته شده اند تامین گردد اما به دلیل آنکه خاک های ایران عمدتا فاقد ید است ، محصولات کشاورزی تولید شده نیز از نظر این ماده مغذی فقیر است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرچک تصریح کرد: با توجه به پیامدهای زیانبار بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی کمبود ید و پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از آن ، طرح یددار کردن نمک های خوراکی به عنوان راهکار اصلی مداخلات نظام سلامت کشور ، در دستور کارقرار گرفت و توانست شیوع گواتر را از 68 درصد به 6.5 درصد کاهش دهد.
نوراللهی افزود: در چند سال اخیر آموزش های غیر علمی و تبلیغات گسترده در خصوص مصرف نمک های غیراستاندارد به ویژه نمک دریا، نمک فله ای، سنگ نمک افزایش یافته است ، تبلیغاتی که نه تنها مورد تایید طب سنتی نیست که با آموزش های وزارت بهداشت و درمان نیز غیر همسو است.
وی گفت: آخرین بررسی دفتر بهبود تغذیه در سال 96 نشان داد که 11.1 درصد مردم در استان تهران نمک ید دار استفاده نمی کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرچک گفت : 20.6 درصد از دانش آموزانی که مورد بررسی دانشگاه شهید بهشتی از نظر کمبود ید قرار گرفته اند ، مربوط به شهرستان قرچک است و این در حالی است که علائم و عوارض عدم مصرف نمک در نوزادان استان نیز در حال افزایش است.
وی افزود : شبکه بهداشت قرچک به منظور مقابله با عوارض کمبود ید ، اقدام به توزیع مکمل های رایگان ید و فولیک و مولتی مینرال حاوی ید به تمام مادران باردار کرده و باهمکاری تمامی واحد های بهداشتی و درمانی شبکه و همکاری های برون بخشی با فرمانداری ، آموزش و پرورش، سپاه پاسداران و دهیاری ها به شهروندان آموزش اصلاح الگوی مصرف نمک خانوار ها را می دهد.
نوراللهی افزود : تشدید بازرسی ها، نمونه برداری از نمک ها ، کنترل و ید سنجی نمک خانوارها و معدوم سازی نمک های غیرید دار تصفیه نشده از عطاری ها و نمک فروشان سیار از دیگر برنامه های شبکه بهداشت برای مقابله با کمبود ید است.
قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.