سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 23 و 33 دقیقه شب گذشته حادثه گازگرفتگی در یک واحد مسکونی در شهرک کاروان، خیابان انیسی، خیابان کریمی به سامانه 125 اعلام و در کمترین زمان ممکن ماموران ایستگاه شماره 78 آتش نشانی پایتخت به محل حادثه اعزام شدند.
سید جلال ملکی افزود: در یک ساختمان 3 طبقه مسکونی و در طبقه آخر یک واحد 70 متری این حادثه روی داده بود که عوامل آتش نشانی پس از باز کردن درب کرکره ای وارد این واحد مسکونی شدند و مشاهده کردند که 2 پسر جوان 20 تا 25 ساله بی حال در این واحد حضور داشتند.
وی ادامه داد: به تشخیص عوامل اورژانس مشخص شد که این 2 نفر بدلیل انتشاز گاز کشنده منواکسید کربن بدلیل شدت مسمومیت جان باختند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه علت اصلی این حادثه در دست بررسی کارشناسان پزشکی قانونی گفت: روشن بودن طولانی مدت بخاری و آبگرمکن و همچنین استفاده نادرست از دودکش مناسب و استفاده نکردن از کلاهک اچ بر روی پشت بام از عوامل اصلی این حادثه است.
منو اکسید کربن گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آنرا قاتل خاموش می نامند.
وقتی CO وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشمها و پس از سپری شدن زمانی بین 1 الی 2 ساعت بسته به غلظت گاز کربن منواکسید موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می کند.
در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می شود.
اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشمها در این حالت اغلب سیاهی می رود که در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.
افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند. کودکان ، سالمندان ،افراد با سابقه بیماریهای قلبی – ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می شوند.
سردرد، باریک بینی، قرمزی لب و ناخن گویای نزدیک شدن مسمومیتی بی رنگ و بو و در نتیجه مرگ خاموش است که از روی ناآگاهی و یا استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ناشی می شود.
هرساله برای عبور سالم از روزهای سرد سال، هشدارها و نکات ایمنی بسیاری در زمینه نحوه صحیح استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی داده می شود اما جای تامل دارد که باز هم شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از خفگی با گاز منواکسیدکربن هستیم.
تهرام/7243/1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.