کم کم این کانال به محل تجمع فاضلاب، رشد نیزار و زیستگاهی برای انواع جانوران موذی تبدیل شد؛ از موش گرفته تا مارهای سمی که به گفته ساکنان روستا، این جانوران قصد ندارند وحشت حضورشان را از دل اهالی بزدایند.
بیشتر اهالی حالا دیگر تجربه زنده گیری یا مهار مارهای سمی را دارند؛ می گویند: این مارها مشتریان کسبه محل را هم پرانده اند زیرا جرات نمی کنند برای خرید جلو محل کسب مردم توقف داشته باشند.
روستای اسلام آباد نظامی 50 هکتار مساحت دارد که در کنار جاده ورامین در محدوده بخش مرکزی شهرستان ری واقع شده است.
بنا بر اعلام سرپرست دهیاری اسلام آباد نظامی، این روستا حدود 10 هزار نفر در قالب حدود سه هزار خانوار جمعیت دارد.
اهالی و متولیان روستا می گویند: کشت انواع محصولات صیفی، جاری شدن آب های سطحی در منطقه جنوب تهران، وجود زمین های باز و تپه های همجوار روستا از دیگر دلایل وجود مار و عقرب در روستای اسلام آباد نظامی شده است.
کانال مذکور چندسال پیش احداث شده و شاید آن زمان کسی فکر نمی کرد که دارند باتلاق و نیزاری برای زیستگاه مار و عقرب ایجاد می کنند.
اینک اما اهالی می گویند به ستوه آمده اند و مجموع پیشنهادهایشان برای حل این معضل را اگر بشنویم در احداث یک کمربندی خلاصه می کنند و مدعی هستند آن هم نیازمند تملک و خرید بخشی از زمین هایی است که مالک آنها باید مساعدت کند.
به گفته این افراد درصورت تکمیل محور کمربندی، ضمن حل مشکلات ناشی از باتلاق، دسترسی بخش قابل توجهی از روستا به محور مواصلاتی اصلی نیز ایجاد و تسهیل می شود.

**شرح مشکل از زبان سرپرست دهیاری
سرپرست دهیاری روستای اسلام آباد جاده نظامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این روستا از شرق به رودخانه سرخه حصار و از غرب به محور ری - ورامین اتصال دارد که محل تلاقی نهر فیروزآباد به رودخانه سرخه حصار نیز به جنوب روستای اسلام آباد منتهی می شود، ضمن اینکه کاهش سطح (ارتفاع) روستا موجب ورود آب های سطحی شهرری به این منطقه شده است.
داود بنیادی ادامه داد: سرازیر شدن آب های سطحی به جنوب روستای اسلام آباد جاده نظامی باعث تبدیل این مکان به نیزار و باتلاقی بزرگ شده که محیط مناسبی برای زیست جانوارانی مثل مار، موش و عقرب فراهم آورده است.
وی با اشاره به اینکه آب های سطحی باید از طریق کانالی به رودخانه سرخه حصار هدایت شود، عنوان کرد: کانال کوچکی در گذشته توسط دهیاری در کنار مرداب احداث شد ولی چون از محل مرداب ارتفاع بالاتری دارد، آب را به رودخانه منتقل نمی کند.
بنیادی اضافه کرد: این مرداب فاصله کمی با خانه های روستاییان دارد و همین امر موجب حضور جانوران در خانه های مردم می شود؛ علاوه بر آن بوی نامطبوع آب گندیده نیز بویژه در فصل تابستان بر نارضایتی ساکنان افزوده است.

** ساکنان روستا: مارها امانمان را بریده اند
یکی از ساکنان بخش جنوبی خیابان فضل اللهی روستای اسلام آباد نظامی که خود را «کبرا احمدی» به خبرنگار ایرنا معرفی کرد گفت: تعداد مارها و بچه مارهای سمی به اندازه ای است که هر یک از ساکنان برای چندین بار زنده گیری و مهار مار را تجربه کرده اند.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته مار سبز رنگی به طول یک متر را در حیاط خانه اش زنده گیری کرده است، اظهارداشت: مارها در لش آب (آب گندیده) پایین روستا بزرگ می شوند و از آنجا به محله و از بالای دیوار و زیر درِ منازل به داخل خانه های مجاور باتلاق راه پیدا می کنند.
احمدی یادآور شد: ما بیش از همه نگران سلامت کودکانمان در کوچه ها و خیابان ها هستیم.
«شهاب طالبی» مالک کارواش واقع در خیابان ایثار روستای اسلام آباد جاده نظامی نیز با بیان اینکه طی یک روز پنج بچه مار را از داخل کارواش زنده گیری کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: مار سمی خاکستری رنگی داخل چکمه کارگر کارواش کمین کرده بود که با دقت کارگر، آن را زنده گیری کردیم.
وی ادامه داد: وجود مارهای سمی در منطقه موجب ترس مشتریان و به دنبال آن کسادی بازار کسبه محدوده باتلاق نیز شده است.
«فاطمه عیوضی» یکی دیگر از ساکنان خیابان ایثار روستا که با هیجان خاصی خواهان حل این مشکل توسط مسئولان بود عنوان کرد: مار سمی خاکستری رنگی پشت توری پنجره طبقه سوم منزل ما کمین کرده بود که در صورت نبود حفاظ، به داخل منزل ورود می کرد.
وی اضافه کرد: ترس از گزش مار همواره وجود دارد و استرس مارگزیدگی کودکانمان برای ماه به کابوس تبدیل شده و نوعی ترس و واهمه همواره در وجود تک تک افراد این روستا وجود دارد.

**رئیس شورا: کمربندی احداث شود
رئیس شورای اسلامی روستای اسلام آباد نظامی نیز درخصوص راهکار مناسب برای رفع این مشکل به خبرنگار ایرنا گفت: احداث یک کمربندی که جنوب و شمال روستا را به یکدیگر متصل کند در طرح هادی روستای اسلام آباد جاده نظامی لحاظ شده و در زمان حاضر نیز قسمت هایی زیادی از کار احداث این کمربندی در شرق و شمال روستا موازی با رودخانه سرخه حصار انجام شده است.
ناصر رضایی تصریح کرد: در صورت اجرای قسمت جنوبی کمربندی، کانال آبی نیز کنار آن برای ساماندهی و هدایت آب های سطح به داخل رودخانه سرخه حصار احداث می شود که در این صورت مشکل مردم این منطقه نیز حل خواهد شد.
وی «موقوفی بودن» زمین های جنوب روستا را تنها مشکل اجرای ادامه طرح کمربندی بیان و ادعا کرد: اعتبار لازم برای اجرای این طرح در دهیاری موجود است ولی اداره اوقاف همکاری لازم را در خصوص واگذاری یکهزار متر زمین با دهیاری ندارد و همین امر موجب تعطیل طرح کمربندی روستا شده است.
رضایی با بیان اینکه ایجاد کمربندی موجب خروج روستای اسلام آباد جاده نظامی از بن بست و همچنین ساماندهی آب های سطحی می شود تصریح کرد: دهیاری خواستار بررسی این پرونده و تسریع فروش آن از اداره اوقاف است.
وی یادآور شد: دهیاری اسلام آباد جاده نظامی خواستار خرید زمین جنوب روستا به قمیت روز و کارشناسی است تا مشکلات شهروندان این بخش از روستا نیزحل شود.
رضایی با بیان اینکه از چند سال قبل بازرسان فرمانداری و حتی فرماندار ویژه ری بازدید میدانی از باتلاق انتهای روستا داشته اند، افزود: امسال پس از چندین سال اعتبار ساخت کمربندی روستای اسلام آباد جاده نظامی تامین شده است که اداره اوقاف نیز باید همکاری لازم را به منظور حل مشکلات مردم روستا داشته باشد.
وی یادآور شد: بخش اعظم ساخت کمربندی روستا در بخش های شرق و شمال انجام شده و فقط بخش جنوبی آن مانده که به علت اوقافی بودن زمین طرح عمرانی روستا روی زمین مانده است.
این درحالی است که سرپرست دهیاری روستا می گوید: با احداث فاز دوم کمربندی ، نه تنها مشکل باتلاق و مزاحمت های جانوران موذی حل می شود بلکه دسترسی ضلع جنوبی روستا به جاده ورامین نیز بازگشایی می شود.
به گفته بنیادی برای این پروژه اوایل امسال حدود 500 میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده بود که به علت تاخیر در اجرای آن اینک هزینه ها افزایش یافته است.

/6003/3218 / 1008
گزارش از امیر جعفری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.