می پرسم حتی در ادارات؟ پاسخ می دهد: بله؛ طی ماههای گذشته چندین دوره آموزشی رایگان برای کارکنان زن و مرد ادارات مختلف در استان تهران برگزار کرده ایم که در نتیجه تعامل و خواست مدیران بوده است و پس از کارگاهها نیز شرکت کنندگان و مدیران راضی بوده اند و حتی درخواست برگزاری دوره های بسیار بیشتری را داشته اند.
ادامه می دهد: آمارهای مربوط به اختلالات و بیماری های جنسی بویژه انواع سرطان ها را در این بخش نمی توان با قطعیت و به طور کامل در اختیار داشت اما بازخوردهایی که گرفته ایم نشان می دهد گرچه طی چند دهه اخیر سطح سواد دانشگاهی شهروندان افزایش چشمگیری داشته اما دانش شهروندان درباره مراقبت های جنسی و راههای پیشگیری از بیماری های حوزه اختلالات و انحرافات جنسی به منظور کنترل بیماری های مرتبط نه تنها رشد نداشته بلکه انسان گاهی شک می کند که شاید این مشکلات بیشتر هم شده باشد.
می پرسم چطور؟ که با این پاسخ مواجه می شوم: هنوز زنانی، حتی جوان و تحصیلکرده با بیماری سرطان سینه یا دهانه رحم در مرحله پیشرفته برای نخستین بار به پزشکان ما مراجعه می کنند؛ حال آنکه اگر آگاهی یا مراقبت لازم وجود داشت خیلی زودتر و در مراحل غیرپیشرفته مراجعه می کردند و درمان هم بهتر جواب می داد.
ادامه می دهد: وقتی کارگاههای ویژه کارمندان که عموما از تحصیلکردگان جامعه هستند را برگزار می کنیم از طریق نظرخواهی ها یا در خلال گفت وگو با شرکت کنندگان می بینیم بیشتر این افراد کمترین آگاهی ها را در این موارد نداشته اند.
در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خیلی راحت و عریان اما بسیار نگران که حاکی از داشتن دغدغه برای فردای جامعه است جملاتش را ادا می کند؛ «زینب چلویی» مدیرعامل انجمن خیریه ای که این نهاد را راه انداخته است تا کمک کند تابویی که به زعم او نباید تابو باشد شکسته شود.
می گوید شاید نتوانیم این تابو را به طور کامل بشکنیم اما امیدوارم کمک کنیم طی چند سال به مرور بیشتر از گذشته شکسته شود؛ و اگر این تابو شکست رفته رفته بسیاری از مشکلات این بخش مرتفع و نیز آگاهی بخشی برای پیشگیری و مراقبت بیشتر نیز به فرهنگ تبدیل می شود.
انجمن خیریه ای که کارش با سایر نهادهای خیریه سنتی فرق دارد؛ این خیریه نوع فعالیت خود را متفاوت دیده است و ضمن برگزاری دوره های رایگان آموزشی در زمینه مراقبت های جنسی برای زنان و مردان، کمک می کند شهروندان بتوانند با هزینه های بسیار کمتر در جامعه، کار آزمایش و غربالگری جنسی را انجام دهند.
چلویی می گوید: البته انجمن خیریه «محبین مهر طه»، بانوان سرپرست خانوار دارای سرطان مرتبط با بیماری های زنان را تحت حمایت مالی خود می گیرد اما اهدافی را دنبال می کند که بتواند با ارائه آموزش به شکل گسترده تر، افکارعمومی بیشتری را روز به روز درگیر کند و به آینده جامعه ای امیدوار باشد که از مشکلات و بیماری های مقاربتی آن کاسته شود.
به گفته وی این انجمن خیریه از استانداری تهران مجوز دارد و به طور متوسط در هر کارگاه رایگان آموزشی افزون بر 200 نفر شرکت می کنند.
چلویی آمار می دهد: شمار افرادی که از آموزش های انجمن مذکور در کارگاههای رایگان بهره گرفته اند از سال گذشته تاکنون در پایتخت و نیز برخی شهرستان های استان تهران به حدود 10 هزار نفر می رسد.

**از جهل جنسی تا روابط فرازناشویی
مدیرعامل انجمن خیریه محبین مهر طه اصرار دارد که تابوهای مربوط به این حوزه را تاجایی که امکان دارد و چارچوب های اجتماعی اجازه می دهد باید در هم شکست، صریح با شهروندان صحبت و آموزش ها را ارائه داد یا مطالبه لازم برای فراگیری ایجاد کرد.
به گفته وی با همین هدف، کارگاههای آموزشی برای زنان و مردان با سرفصل های مختلفی از جهل جنسی گرفته تا تقویت مهارت های مربوط به مشکلات رفتاری و شناختی در حوزه مسائل جنسی، درمان و شناخت عوامل اختلالات و انحرافات جنسی با هدف تحکیم بنیان خانواده، طلاق عاطفی و نیز روابط فرازناشویی توسط این نهاد خیریه به صورت رایگان برگزار می شود.
چلویی توضیح می دهد: براساس مولفه های روانشناختی، بی توجهی به تامین نیازهای جنسی زوجین، ناآگاهی در این حوزه و ضعف آموزش، نداشتن اعتماد به نفس هریک از زوجین برای حفظ کانون خانواده، توجه بیش از حد به فرزند بویژه دربرخی زنان پس از فرزندآوری، تمایل به رفتارهای هیجانی، حس خشم و انتقام از یکدیگر و نیز قیاس زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران از جمله مهمترین عواملی است که به برخی روابط فرازناشویی در جامعه و صدمه به کانون خانواده می انجامد.
وی گفت: اگر نهادهای متولی خصوصی و دولتی بتوانند در این زمینه با ارائه آموزش های لازم و شکستن تابوها گام های بسیاری برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها بردارند بی شک دیگر شاهد این میزان از آمارهای طلاق در جامعه نیز نخواهیم بود.
چلویی همچنین ارایه آموزش درباره راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه در زنان، سرطان پرستات در مردان، انواع بیماری های دیگر مانند زگیل و تبخال های تناسلی و .... را از دیگر محورهای کارگاههای آموزشی برشمرد که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان همراه شده است.
به گفته وی حتی برخی دانشگاهها برای برگزاری چنین کارگاههایی اعلام آماده کرده اند.
وی دلایل ایجاد این نهاد خیریه باهدف فعالیت در حوزه آموزش مسائل جنسی را اینگونه شرح داد: در بخش خصوصی و در صنعت بیمه مشغول فعالیت بودیم و تعداد زیادی از کارکنان ادارات مختلف در استان تهران را زیرپوشش داشتیم که در بررسی اسناد درمان این افراد متوجه شدیم بیماری های مربوط به اختلال های جنسی، آمار قابل تاملی را به خود اختصاص می دهد.
چلویی افزود: به همین علت تصمیم گرفتیم با راه اندازی انجمنی خیریه، به فکر انجام فعالیت هایی باشیم که کمک کنیم شهروندان بیش از پیش راههای مراقبت از خود درباره رفتارهای جنسی را بیاموزند و نیز کمک کنیم با ارائه مشاوره های روانشناسی، از روند کنونی طلاق در خانواده ها پیشگیری شود و تحکیم بنیان خانواده در دستور کار طیف وسیع تری از جامعه قرار گیرد.
به گفته وی در کارگاههای آموزشی این نهاد خیریه از حضور و دانش پزشکان، کارشناسان و روانپزشکان متخصص کمک گرفته می شود تا آموزش ها بر اساس علمی ترین و به روزترین آموزه های دانشگاهی باشد.
چلویی با بیان اینکه انجام واکسیناسیون در مقابل ویروس«hpv» (زگیل تناسلی) برای زنان و مردان «قبل از ارتباط جنسی» بسیار اهمیت دارد گفت: به طور نمونه آگاهی لازم در این زمینه برای انجام آزمایش های غربالگری در جامعه حتی در پایتخت بسیار اندک است درحالی که با انجام هزینه ای اندک، البته در زمان مناسب، می توان جلو بسیاری از بیماری ها که هزینه های بالایی را به دنبال دارند، گرفت.
به گفته وی یک مرکز درمانی نیز زیر نظر انجمن خیریه راه اندازی شده است تا فعالیت های زوج درمانی را به عنوان مرکز غربالگری مشکلات جنسی انجام دهد و در کنار ارائه خدمات رایگان برای زنان سرپرست خانوار سرطانی بی بضاعت، زمینه ای مهیا کنیم که سایر شهروندان عادی نیز بتوانند با حدود یک سوم هزینه رایج در سطح شهر تهران، غربالگری های این بخش را انجام دهند.
چلویی امیدوار است که با توسعه این دسته از فعالیت ها و مشاوره ها، روز به روز بر دانش شهروندان در زمینه مراقبت های جنسی افزوده شود و آمار این نوع بیماری ها نیز روندی نزولی به خود بگیرد.

تهرام/1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.