به گزارش ایرنا، سید عبدالله میرباقری روز یکشنبه در جلسه مشترک دهیاران ورامین که با حضور پرندوار مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: زمانی که سخن از توسعه روستا و شهر به میان می آید، بیشتر توسعه اقتصادی و اجتماعی در ذهن تداعی می شود که لازمه آن توجه به بخش تعاون است.
وی با اشاره به این که سه بخش اقتصاد دولتی، خصوصی و بخش تعاون در کشور فعال است اظهار داشت: در کشور ما حدود 85 درصد اقتصاد کشور در دست دولت است و این افت بزرگی برای جامعه رو به توسعه محسوب می شود در حالی که در بسیاری از کشورهای صنعتی، دولت ها نقش خود را کمرنگ کرده و کار را به مردم سپرده اند .
میرباقری مهمترین مشکلات مناطق روستایی را پدیده بیکاری اعلام کرد و افزود : اگر امروز برای بیکاری جوانان روستانشین ، چاره ای اساسی اندیشیده نشود ، تا چند سال دیگر روستاها خالی از سکنه می شود، اگر دهیاران صرفا به کارهای عمرانی پرداخته و به اقتصاد روستا توجه نکنند ، نمی توانند از مهاجرت روستائیان جلوگیری کنند.
وی تأکید کرد: توسعه و تشکیل تعاونی ها در روستاها می تواند پدیده بیکاری را از بین ببرد.
رئیس اداره توسعه تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به فعالیت شرکت های تعاونی دهیاری در شهرستان ورامین گفت: در حال حاضر دو شرکت تعاونی در بخش جواد آباد با 16 عضو و بخش مرکزی با 13 عضو فعالیت خود را آغاز کرده اند که این امر می تواند به عنوان محور فعالیت ، باعث رشد و توسعه مناطق روستایی شود.
وی افزود: یکی از اهداف اداره کل تعاون استان تهران، تشکیل تعاونی توسعه عمران روستا است که این شرکت در روستای احمدآباد کوزه گران ورامین به عنوان پایلوت استان تهران فعالیت خود را آغاز می کند.
میرباقری گفت: در حال حاضر 820 شرکت تعاونی تولیدی و خدماتی در سطح شهرستان ورامین مشغول به فعالیت می باشند که 255 هزار مرد و 27 هزار زن در این شرکت ها مشغول به کار هستند.
وی اظهار داشت: این شرکت های تعاونی 35 میلیارد تومان سرمایه دارند و 19 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
*اعتبارات اختصاص یافته به روستاهای ورامین در طول نظام بی سابقه است
فرماندار ورامین نیز در این جلسه با اشاره به این که بیشترین میزان اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده به مناطق روستایی ورامین اختصاص یافته ، این میزان اعتبارات را در طول نظام بی سابقه اعلام کرد.
حسین کاغذلو افزود: شهرستان ورامین با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر، از 50 روستا با بیش از 49 هزار روستانشین برخوردار است که از این تعداد ، 20 هزار نفر در بخش جواداباد و مابقی در بخش مرکزی سکونت دارند.
وی گفت: 40 روستای شهرستان ورامین دارای دهیاری و 10 روستا فاقد دهیار است.
کاغذلو تصریح کرد: با رویکرد دولت تدبیر و امید، اعتبارات زیادی از بحث مالیات بر ارزش افزوده در اختیار روستاها و دهیاران قرار گرفته است که در طول نظام بی سابقه است و این امر باعث شده تا روستاهای شهرستان ورامین از نظر بصری بسیار زیبا و سیمای خوبی به دست آورد و زیرساخت های عمرانی، فرهنگی، بهداشتی و خدماتی بسیاری در اختیار روستائیان قرار گیرد.
وی گفت: برای روستاهای فاقد دهیاری نیز از حساب فرمانداری بیش از 55 میلیارد تومان در قالب 16 پروژه اجرایی شده است
وی تأکید کرد: اعتبارات اختصاص یافته به دهیاری ها فقط نباید صرف کارهای عمرانی شود بلکه دهیاران وظیفه دارند تا به سمت پویایی اقتصاد روستاها حرکت کنند تا باعث مهاجرت معکوس به روستاها شوند.
فرماندار ورامین گفت: یکی از اقدامات شهرستان ورامین درهمکاری نزدیک با معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، اجرای طرح تصفیه فاضلاب روستایی است تا روستانشینان ورامین به عنوان پایلوت کشور بتواند تفکیک آب شرب و شستشو را در منزل انجام دهند.
وی افزود: با همکاری بنیاد مسکن بحث بازآفرینی روستاها در دستور کار قرار گرفته که به این منظور تسهیلات 8 میلیون تومانی بلاعوض به روستائیان ارائه می شود.
کاغذلو گفت: در حال حاضر تمامی منازل روستایی بخش مرکزی با هزینه ای اندک در مقابل حوادث بیمه شده اند و که در صورت بروز مشکل و حادثه می توانند تا 20 میلیون تومان خسارت دریافت کنند .
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.