سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران عصر دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آتش‌نشانان منطقه چهار با حضور در منازل شهروندان بصورت چهره به چهره آنان را نسبت به خطرات ناشی از گازگرفتگی آگاه کردند.
سید جلال ملکی افزود: در این طرح 6 تیم 4 نفره شامل پرسنل آتش‌نشانی، مربیان داوطلب خانم و عوامل ستاد بحران شهرداری وارد منازل شده، سیستم گرمایشی منازل را بررسی و نسبت به ایمن سازی آن اقدام کردند.
وی با بیان اینکه این طرح 3 سال است که در محلات مختلف در فصل سرما انجام می شود تاکید کرد: با اجرایی شدن این طرح حوادث گازگرفتگی همه ساله رو به کاهش است و در شش ماهه امسال نیز حدود 20 درصد از حوادث گازگرفتگی در تهران کاهش یافته است.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: در این طرح حدود 500 منزل مورد بازدید آتش نشانان قرار گرفت و قرار است تا پایان فصل زمستان هر هفته آتش نشانان در محلات مختلف حضور پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح منازلی که سیستم گرمایشی آنها ناایمن است دستگاه هشدار دهنده انتشار گاز منوکسید کربن بصورت رایگان نصب می شود.
وی خاطرنشان کرد: در تمام فصول سال طرح آموزش به شهروندان توسط آتش نشانان داوطلب و کارشناسان آتش نشانی در مساجد، مدارس و سایر اماکن عمومی انجام می شود اما با شروع فصل سرما آتش نشانان در منازل به سراغ شهروندان می روند.
گاز منوکسید کربن گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آنرا قاتل خاموش می نامند.
وقتی CO وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشمها و پس از سپری شدن زمانی بین 1 تا 2 ساعت بسته به غلظت گاز کربن منوکسید موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می کند.
در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می شود.
اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشمها در این حالت اغلب سیاهی می رود که در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.
افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند. کودکان ، سالمندان ،افراد با سابقه بیماریهای قلبی – ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز CO می شوند.
سردرد، باریک بینی، قرمزی لب و ناخن گویای نزدیک شدن مسمومیتی بی رنگ و بو و در نتیجه مرگ خاموش است که از روی ناآگاهی و یا استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ناشی می شود.
هرساله برای عبور سالم از روزهای سرد سال، هشدارها و نکات ایمنی بسیاری در زمینه نحوه صحیح استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی داده می شود اما جای تامل دارد که باز هم شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از خفگی با گاز منوکسیدکربن هستیم.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.