نزدیک شدن به روزهای سرد سال و پیش‌بینی زمستانی سخت برای تهران، نگرانی‌ها از وضعیت مددسراهای پایتخت و مراکزرسیدگی به بی‌خانمان‌ها را بیش از قبل کرد. به خصوص آنکه برخی بررسی‌ها و گزارشات از وضعیت این مددسراها گویای وضع نه چندان مطلوب آن‌هاست و حتی در جلسه دیروز شورای شهر تهران، رییس کمیته اجتماعی این شورا خواستار رسیدگی فوری به وضعیت گرمخانه‌ها و مددسراهای مستقر در مناطق مختلف شهر تهران شد. الهام فخاری با اشاره به بندهای قانونی و ردیف‌های بودجه در رابطه با رسیدگی به افراد آسیب‌دیده یا در معرض آسیب گفت: به استناد بند 5 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و بند 21 از بخش «ب» ماده 2 و مصوبه استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی سرفصل اعتباری ساماندهی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی در مصوبه بودجه شهرداری تهران لازم است توجه جدی به مددسراهای تهران شود. بر پایه گزارش بازدیدهای ارزیابی کمیته اجتماعی، متاسفانه وضعیت خدمت‌رسانی در برخی از مددسراها به ویژه در مناطق 2، 21 و 22 نامطلوب است. در برخی از موارد کارکنان اداره مددسرا از استانداردها و ضوابط شیوه نامه تدوین‌یافته سازمان خدمات اجتماعی ناآگاه هستند. با توجه به پراکندگی پرشمار و چشمگیر بی‌سرپناهان در فضاهای سبز، راه‌ها و فضاهای پیرامونی مناطق مسکونی ظرفیت پذیرش مددسراها کافی نیست. به‌ویژه آنکه در برخی مناطق مددسرا وجود ندارد و در برخی دیگر ظرفیت پذیرش چنان است که می توان گفت در کاهش حضور بی‌سرپناهان بی‌اثر است. سهم پذیرش مددجویانی که با خودروهای گشت فوریت‌های اجتماعی شناسایی و به مددسرا جابه‌جا می‌شوند، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد. این امر موجب شده بسیاری از بی‌سرپناهان با توجه به دشواری دسترسی، امکان استفاده از مددسراها را نداشته باشند. این ارزیابی‌ها گویای آن است که کناره‌های راه‌های اصلی و فضاهای پیرامون مکان‌های عمومی مانند برخی دانشگاه‌ها و مرکزهای فرهنگی از جمله فرهنگسراها، بوستان‌ها، بازارها و میدان‌های مهم به سکونتگاه‌های افراد کارتن‌خواب حتی در روزها و شب‌های سرد و بارانی تبدیل شده‌‌اند.

گشت های اجتماعی توسعه یابند
وی همچنین سکونت این افراد در چنین فضاهایی را سبب فراهم آوردن شرایط نامناسبی در این مکان‌ها دانست و گفت: ضروری است با فراهم‌ ساختن گشت‌های ویژه فوریت‌های اجتماعی اقدام موثرتر و مراقبت بیشتری در جابه‌جایی بی‌سرپناهان به گرم‌خانه‌ها صورت پذیرد.این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود تنها یک مددسرای ویژه زنان در شهر تهران،اظهارکرد: تنها یک مددسرای ویژه زنان وجود دارد و در منطقه 22 است؛ بنابراین نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر تهران باشد. ضروری است مددسراهای ویژه زنان دست‌کم در چهار پهنه شهر تهران آماده و بهره‌برداری شود. در بازدید از برخی مددسراها به ‌ویژه در مناطق شمالی افراد پذیرش شده از گروه‌های غیر قابل پذیرش در مددسرا هستند و گویا به صورت دایمی از مددسرا و امکانات آن به عنوان پانسیون بهره‌برداری می‌کنند؛ بنابراین لازم است در این زمینه پایش موثر و دقیقی انجام شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد انتخاب مجریان خدمات‌رسانی در مددسراها با دقت انجام نشده است. این امر موجب کاستی در رویکردهای خیرخواهانه و انسان دوستانه در اداره این مرکزها، بسنده کردن به انجام کمینه (حداقل) تکلیف‌ها، کاهش خدمات از جمله بسته بودن مددسرا در ساعات پذیرش، کاهش چشمگیر رابطه یاورانه مددکاران و مددیاران با مددجویان و خدشه‌دار شدن اصل تکریم مددجویان شود.وی ضمن اشاره به ارائه خدمات اجتماعی در مددسراها به عنوان کارهای بنیادی، مطلوب و موثر شهرداری تهران در توجه به گروه‌های آسیب‌پذیر و ناآگاهی شهروندان به‌ویژه ساکنان مناطق آسیب‌خیز از وجود این مراکز و خدمات آنان، معرفی مناسب این مراکز در رسانه‌ها را امری لازم دانست.نایب رییس کمیسیون فرهنگی‌ - اجتماعی شورای شهر تهران همچنین با اشاره به وضعیت پایداری شغلی کارکنان این مراکز اظهارکرد: با توجه به تغییر پیمانکاران خدمات مددسرا در هر سال نگرانی از ناپایداری شغلی در میان کارکنان مددسرا وجود دارد. هرچند که کارکنان از پیشینه کاری چند ساله در مددسرا برخوردارند؛ در صورت عدم تمایل پیمانکاران جدید به ادامه همکاری با نیروهای شاغل امکان برکناری و بیکاری آنان هنگام تغییر پیمانکار وجود دارد. از این رو باید با توجه به حساسیت موضوع، شهرداران مناطق، حوزه معاونت اجتماعی - فرهنگی و سازمان خدمات اجتماعی نسبت به این موضوع در یک هفته اقدام و نتیجه را گزارش کنند.

انتقاد از هرس زودهنگام درختان
اما یکی از موضوعاتی که در جلسه دیروز شورای شهر تهران مورد بحث اعضا قرار گرفت، وضعیت نگهداری از درختان پایتخت و چرایی هرس زود هنگام آن‌ها بود. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در همین باره با اشاره به هرس درختان در روزهای گذشته در تهران، گفت: هرس درختان در کلانشهر تهران باید صحیح، به موقع و درست انجام شود. درختان سرمایه‌های زیستی شهر تهران و تنها امید همه ما برای استنشاق اندکی هوای پاک هستند.وی با تاکید بر هرس درختان در روزهای اخیر در سطح شهر تهران، خاطر نشان کرد: متاسفانه در روزهای اخیر شهروندان تهرانی در عبور از معابر و بوستان‌های سطح شهر شاهد هرس و قطع شاخه درختان بودند که هنوز به خواب نرفته‌اند و هرس سنگین شاخه های سبز از درختان هراس و دلهره را در دل شهروندان انداخته است که بخشی از این دغدغه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز منعکس شد. هرس درختان در زمستان صورت می‌گیرد که متاسفانه پیش فعالی و پیش دستی شهرداری تهران در هرس سال جاری آسیب‌های جدی به سرمایه‌زیستی شهرمان وارد خواهد کرد؛ این امر هیچ توجیه و استدلالی ندارد. ما همان طور که دربرابر قطع درختان برای ساخت برج‌ها مسئول هستیم و موضع‌گیری می‌کنیم، در برابر رفتارهای غیر مسئولانه و دارای اثر منفی شهرداری درمورد درختان نیز مسئول هستیم و باید به این امر توجه بیشتری داشته باشیم. بر همین اساس به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران به استناد بند 23 ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراها و انتخابات شهرداران به شهرداری تهران در توجه به مسائل درختان، فضای سبز و اجرای صحیح به‌موقع و درست هرس درختان تذکر می‌دهم. اما در مقابل صحبت‌های فراهانی، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با دفاع از اقدامات صورت گرفته در حوزه فضای سبز تهران گفت: هرس امسال با نگاه به برف سال گذشته عجولانه انجام نشده است.به گفته مختاری، امسال در مناطق یک تا 6 ، 21 و 22 هرس درختان آغاز شده است و درختان توت نیز هرس شده‌اند؛ چرا که این نوع درختان هرس‌پذیر هستند و در هر موقعی از سال قابل هرس هستند. با هرس درختان صدمه‌ای به آن‌ها وارد نمی‌شود. ما 1800 کارشناس در سطح شهر تهران در گرایش‌های مختلف داریم و امیدواریم بهار سبز و خوبی را در آینده داشته باشیم. قطعا هر نوع درختی را هرس نمی‌کنیم و تاکنون درختان توت‌ را در 6 منطقه هرس کرده‌ایم و اقدامات ما براساس گزارشات فنی و کارشناسی بوده است و از آذر هر سال، هرس درختان در دستورکار قرار می‌گیرد و با نگاه به برف زود هنگام سال گذشته هرس را عجولانه انجام نداده‌ایم.

سرنوشت مبهم پرونده های باغات
مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود همچنین از ارسال 62 پرونده تخریب باغات به قوه قضاییه در چهار سال اخیر خبر داد و گفت که ‌برای اجرای قانون یعنی مصادره باغات تخریب شده نیازمند نظر نهایی قوه قضاییه هستیم. در قانون حفظ و گسترش فضای سبز تاکید شده است که اگر مالکی عمدی نسبت به تخریب فضای سبز اقدام کرد، باید باغ آن به نفع مردم مصادره شود و در اختیار شهرداری قرار گرفته و تبدیل به فضای سبز عمومی شود. به گفته مختاری، بنا به دستور رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اطلاعات تمامی پلاک‌هایی که مشمول این قانون هستند احصا و به معاونت شهرسازی ارسال شده است تا نسبت به رصد آن‌ها اقدام کنند. مختاری با بیان اینکه شهرداری تهران در راستای وظایف خود اقدامات لازم را درباره این پرونده انجام داده و نسبت به جریمه براساس مصوبه شورا اقدام کرده است، گفت: با وجود داشتن قانون مشخص هنوز اقدامی از سوی دادستانی صورت نگرفته است، برای اجرای این قانون یعنی مصادره باغاتی که به صورت عمده تخریب شدند نیازمند نظر نهایی قوه قضاییه‌هستیم.
روزنامه قانون
7247/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.